Är det alltid förarens fel?

Sv: Är det alltid förarens fel?

Upps sorry, nej var inte menat enbart till dig.
Dock menar jag att om man verkligen vill ha en trafiksäker häst ( eller en ganska) så kan man lägga tid på att göra den det, genom normalt vett och intresse.

Jag känner så här...

Du är nog väldigt klok och använder bra metoder. och precis som du säger, det handlar om intresse.

Nej, man kanske inte har alla möjliheter att miljöträna sina hästar så som du gör. Men alla kan, och är skyldiga att göra tycker jag, miljöträna sina hästar så gott det går utifrån de förutsättningar som finns. Risken för att möte skördetröskor ute i trafiken kanske inte är övervägande, så man kanske inte måste träna på just det. En lastbil duger nog gott :)

Övrigt då...

Jag har hållit på med hästar i många år. Trots det har jag aldrig någonsin varit med om en häst som har sprungit rakt in i bilar/sparkat sönder bilar. Att en häst blir skrämd av en bil och slår är väl inte så konstigt. Men vad är det för hästar som utan orsak sparkar/springer in i bilar? :crazy:

Om det finns orsaker till att hästar gör så, vilket det borde göra om hästen inte är allvarligt störd på något vis, måste ju orsaken vara någons fel. Den som gör fel, bilförare eller den som hanterar hästen, borde väl stå för kostnaden?

JAg håller med om att man borde ge skulden till den som är skylldig, inte alltid bilisten. Ibland är det ju faktiskt ryttarens fel.
Sen det där med tröskor. Min tanke är att om man vänjer dem vid något större så blir det mindre mindre farligt. Klarar man en skördetröska så är oddsen att de inte blir skrämda av en lastbil heller, om man bortser från de där pysarna som kommer från lastbilar igen......

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 760
Senast: Noak
·
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 853
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4