är det 12 eller 16 h utevistelse utan ligghall?

linnsan

Trådstartare
precis som rubriken, får man ha hästen ute 12 eller 16 timmar per dygn utan ligghall?
tacksam för svar!

Sv: är det 12 eller 16 h utevistelse utan ligghall?

Jag har hört att de var 8timmar

12 h under den kalla perioden...
Men är inte säker..
Kolla på Jordbruks verket elletr djurskyddsmyndigheten annars..

Det är väl 12 timmar som gäller nu men var förslag på 16 timmar.

Är det sant? När och varför?

Låter ju kanon. :)

Jag var helt säker på att det var 12, har aldrig hört något annat.

Jag hittar det nya förslaget om Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning, men det står inget beslutsdatum på det, så jag tror inte att beslutet är taget ännu. I föreskriften står det att utegångstiden det är 16 timmar och det står att den träder ikraft den 1/1 2007, men som sagt så ser jag inte att den är beslutad, om den inte är det är det 12 timmar som gäller.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L 101/Förslag L 101 slutligt.pdf

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Stålvilja
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 456
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård