Är den här klänningen okej på en begravning?

Kan jag ha denna på begravning?

• Ja

Röster: 69 90,8%
  • Nej

Röster: 7 9,2%

• Antal omröstningsdeltagare
    76
Jag är nyfiken på de som svarat nej, på varför de svarat nej. Med beskrivningen i inlägget med strumpbyxor och svart kofta.

Men vad ÄR en sådan begravning? Vem begravs så?
Ganska många skulle jag säga? :)
Lite beroende på vad man väger in i formell och högtidlig naturligtvis men svart bär nog iaf de närmaste och de äldre i sammanhanget och hud är väl sisådär rent generellt, åtminstone vid kyrklig begravning.
Nu utgår jag ifrån en begravning för en äldre människa, när yngre dör så brukar det ju vara oändligt mer ledsamt men kanske inte så formellt.

TS - det blir jättebra med kofta och svarta strumpbyxor. :)

Jag har ingen aning om vem ts känner faktiskt :)
Lokalpolitiker finns det gått om
Inte jag heller, men jag har varit med om att begrava ett flertal lokalpolitiker. Det har inte varit särskilt formellt, och vanligtvis borgerliga begravningar.

Jag menade, om begravningen kan antas vara av högtidlig formell art, så tänker jag mig att man antingen specifikt nämner det i sin fråga, eller så lever man redan i en miljö (familj) där högtidlig formalia är det vanliga.

Inte jag heller, men jag har varit med om att begrava ett flertal lokalpolitiker. Det har inte varit särskilt formellt, och vanligtvis borgerliga begravningar.

Jag menade, om begravningen kan antas vara av högtidlig formell art, så tänker jag mig att man antingen specifikt nämner det i sin fråga, eller så lever man redan i en miljö (familj) där högtidlig formalia är det vanliga.
Det har du helt rätt i så klänningen borde vara utmärkt med svarta strumpor till

Ganska många skulle jag säga? :)
Lite beroende på vad man väger in i formell och högtidlig naturligtvis men svart bär nog iaf de närmaste och de äldre i sammanhanget och hud är väl sisådär rent generellt, åtminstone vid kyrklig begravning.
Nu utgår jag ifrån en begravning för en äldre människa, när yngre dör så brukar det ju vara oändligt mer ledsamt men kanske inte så formellt.

TS - det blir jättebra med kofta och svarta strumpbyxor. :)
Sist jag var på begravning i kyrkan var den döda 85 år. Mycket få bar helsvart, de närmaste gjorde det inte. Änklingen bar blå kostym och röd slips.

Jag är nyfiken på de som svarat nej, på varför de svarat nej. Med beskrivningen i inlägget med strumpbyxor och svart kofta.

Jag har inte svarat nej, men tänker att prickigt inte hör hemma på begravning. Den är lite väl kort kan jag kanske tycka också. Men med täta svarta strumpbyxor och en kofta över så hade jag nog inte reagerat nämnvärt. Den är ju inte skrik-prickig på något sätt, så snarare längden som skulle vara ett större bekymmer.

Jag anser mig nog vara ganska traditionell när det kommer till just begravning ändå...

Det går inte att säga om klänningen passar på en begravning om man inte känner till släkten som den döde tillhörde.

Det finns begravningar där jag inte skulle ha burit den klänning pga kjollängden och materialet som verkar lite för festligt och inte tillräckligt nedtonat. Andra begravningar hade den passat.

Klädkoden för en begravning skiljer sig åt. Det är väl inte konstigare än att i vissa familjer är det okej att äta frukost i pyjamasen och i andra skulle det vara helt otänkbart.

Jag har inte svarat nej, men tänker att prickigt inte hör hemma på begravning. Den är lite väl kort kan jag kanske tycka också. Men med täta svarta strumpbyxor och en kofta över så hade jag nog inte reagerat nämnvärt. Den är ju inte skrik-prickig på något sätt, så snarare längden som skulle vara ett större bekymmer.

Jag anser mig nog vara ganska traditionell när det kommer till just begravning ändå...
Jag reagerade själv på längden, men tänkte att med svarta strumpbyxor tar det lite udden av att den är lite kort. prickig kändes mer avbrytande, och det tunna materialet och korta axlarna försvinner i koftan, tänkte jag. Utan strumpbyxor och kofta hade jag absolut också känt ett nej. :)

Den på bilden är på tok för kort gör formell högtidlig begravning
Den är ju knälång vilket verkar vara standard för formel klädsel?
WEBB%20230116%20DDMM%20Begravning%20Aten%20Foto%20Chris%20Christophersen%20Royal%20Press%20Photo%20.jpg

https://www.kungahuset.se/arkiv/nyheter/2023-01-16-kungaparet-pa-kunglig-begravning-i-aten

Nu vet jag ju inte hur lång TS är men jag har är standardlängd och modellerna ofta betydligt längre än mig så på mig så skulle den där klänningen hamna nedanför knäet. Särskilt urringad är den inte heller. Är det prickarna och volangen samt den utsvängda kjolen som är problemet?

Den är ju knälång vilket verkar vara standard för formel klädsel?
WEBB%20230116%20DDMM%20Begravning%20Aten%20Foto%20Chris%20Christophersen%20Royal%20Press%20Photo%20.jpg

https://www.kungahuset.se/arkiv/nyheter/2023-01-16-kungaparet-pa-kunglig-begravning-i-aten

Nu vet jag ju inte hur lång TS är men jag har är standardlängd och modellerna ofta betydligt längre än mig så på mig så skulle den där klänningen hamna nedanför knäet. Särskilt urringad är den inte heller. Är det prickarna och volangen samt den utsvängda kjolen som är problemet?
På första bilden syns knäna.. alltså inte knälång. Mitt svar var att den va kort. Jag skrev inte nånstans om nått annat så varför ens nämna det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 734
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kloskada
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023