Är den här hästen halt?

Amk

Trådstartare
Min pålle har sedan ett tag tillbaka inte känts helt hundra, och nu ber jag Buke om råd. Eftersom hästen inte är tydligt halt (inte så vitt jag eller andra jag frågat kan se iallafall) har jag inte kontaktat veterinär än. Men jag har en "känsla" av att det är något som inte riktigt stämmer med honom, men kan inte sätta fingret på vad. Anledningarna till misstanken är att han:

- bockar nästan alltid när jag galopperar honom (uppsuttet)
- ofta snubblar
- jag tycker att han ser ut att gå lite ojämnt, men inte direkt halt

Alla dessa saker kan ju dock bortförklaras med att jag är nojjig, att hästen tycker det är kul att galoppera och att han har dålig koll på fötterna eftersom han är unghäst. Hästen är född 2005 och riden kontinuerligt men mjukt sedan ett år tillbaka.

Så: frågan är om Ni kära bukefaliser kan se något som verkar onormalt på filmen? :confused: I slutet av filmen kommer ett par snuttar där han galopperar, och som vanligt slänger han med huvudet då.

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=UmjY0JodvR0

Sv: Är den här hästen halt?

Oren i traven till hand i början. Om man tittar på huvudet rör det sig i samband med hästens trav. Detta tyder på någon form av smärta.

Håller med dig. Hästen är i mina ögon helt klart oren!
Förutom det känns det som att det finns någon annan problematik, som visserligen kan ha samband med hältan, med exempelvis ngn låsning eller liknande.
Hästen "tassar" fram, tar inte för sig och ser nästan ut som att den är öm i fötterna. Är den skodd?
Tar inte för sig med bakbenen, vinklar de inte och sätter inte under sig.

Jag tror det är hältutredning på klinik som är steg 1, och sedan beroende på vad som eventuellt kommer fram där, även i ett senare skede ta kontakt med någon erkänt duktig ET t.ex!

Lycka till!

Ni säger ungefär det jag tänker- det är NÅGOT, men jag kan absolut inte peka ut var detta sitter. Hästen är inte svullen eller öm någonstans. Han är skodd på alla fyra. Har tidigare varit öm på grus då ha var barfota, men blivit mycket bättre med skor. För någon månad sedan blev hästen plötsligt klart halt och mycket varm i en framhov, vilket tydda på hovböld. Dock kom aldrig någon hovböld ut så vitt jag kunde se, men hästen blev bra igen (så pass bra som han är på filmen vill säga).

När jag ser filmen lägger jag också märke till bakbenen, de känns inte helt hundra.

Upplever att det är något i vänster fram eller bog . Du ska nog kolla hästen .

Sen om den inte riktigt kommer bakifrån eller vinklar bakbenen som någon sa kan ju även hänga ihop med en frambenshälta men nja det har ju faktiskt med hur hästen rör sig annars .
Alla hästar springer inte fint med sina bakben och har ett naturligt påskjut ...men jag kan ha fel ..

Mia

Jag läser, och visst är det många symptom som stämmer in. Bl.a att han biter sig fast i bettet, kan vara lite svår att sko bak, och att han bockar.

arbetar hästen i en riktigt låg form någon gång? Den ser riktigt uppspänd ut i traven, som att ryggen gör ont.. i galoppen ser hästen ovillig ut och när hästen tar ner nosen bockar den förmodligen av att ryggen inte lösgjorts i traven..

testa att longera med inspänning för att få ner nosen och frigöra ryggen.. filma gärna både traven och galoppen i båda varven när hästen blivit ordentligt lösgjord..

en djup låg form är viktig för unga hästar så de lär sig att jobba med ryggen..

Jag har funderat på varenda del av hästen, och då också bogen. Det är en häst som jag tycker är byggd för att sätta under sig med bak, därför är det märkligt att han inte gör det mer än han gör.

Ja, jag har longerat honom i låg form. Dock utan inspänningstyglar, sådana använder jag inte. Jag tror att min häst har ont eller är spänd någonstans, och då vill jag inte tvinga honom att röra sig på ett sätt han själv inte väljer. Tyvärr tror jag inte att det handlar om dålig ridning etc, så jag tror inte att en låg form löser grundproblemet.

Är det inte ryggen? Dvs. någon form av spänning eller liknande som påverkar hästens rörelsemönster? Jag tycker inte hästen ser ut att trava genom ryggen på filmen, vilket man önskade att den gjorde. Kan lika gärna vara något som är förknippat med hovbölden, som ger rörelsemönstret.

Det är mycket möjligt, jag har ingen aning. Jag har ju själv haft svårt att se hästen röra sig på håll, då det alltid är jag som leder honom. Men jag upplever som du att han är låst i sina rörelser, att han inte riktigt vill ta ut dem helt.

jobbar hästen i låg form i traven uppsuttet då?

låg form är grundläget för en unghäst, när hästen blir äldre jobbar man upp den högre, men alla hästar skall kunna gå tillbaka till en riktigt låg form när man jobbar den..

drar du upp hästen från det läget upp i ett högre nu är den är ung så blir det fel.. då jobbar den inte rätt med ryggen för den får inte chansen att bära upp ryggen och bygga rätt muskler genom att jobba rätt..

låg genomjobbande form är ALLTID rätt.. det är aldrig dåligt för en häst, ung som gammal..

Din känsla + de symptom du beskriver gör att jag tycker att du ska kolla upp hästen hos veterinär. Annars ser jag inget direkt anmärkningsvärt på filmen, hästen är lite "struttig" men det känns mest som att det hör samman med hans byggnad. För att säga att hästen är si eller så skulle jag vilja se den ur en annan vinkel och gärna uppsuttet. En anamnes är också viktig - utbildningsnivå, när började problemen, utustning, tänder osv.

Jag är bered att hålla med Miaa, högt upp vänster fram.
Men det bästa är väl att ta hästen till en veterinär.
Kan han(hon ) ha fläkt sig?

/B

Nej, han väljer inte själv att gå i en låg form. Jag rider honom med lösa tyglar, så jag har inte dragit upp honom alls. Jag tycker också att det är viktigt att hästen söker framåt-nedåt, men jag tror tyvärr inte att det löser de problem jag upplever med hästen idag.

Okej, vilken vinkel skulle du vilja se den i? Jag tycker också att han rör sig struttigt, men tvivlar på om det beror på hans kroppsbyggnad. Vad med den menar du skulle göra att han rör sig så?

Pållen är inriden så till vida att han kan ridas i skogen i alla gångarter. Mycket tömkörd i skritt och trav. Vi har börjat med lite skolor vid hand, men jobbar mest med frihetsdressyr annars. Alltså en mycket grundläggande utbildning, inte avancerat.

Han har en sadel som vi provade ut för ett halvår sedan, kollad i munnen för drygt ett år sen. Jobbas både med och utan bett, ingen skillnad i rörelsemönster och beteende oavsett tränsning vad jag kan minnas.

Ja, det kan han ha gjort. Det är en racerhäst som kutar runt mycket i hagen, så vad som helst kan egentligen ha hänt. Jag har bara haft honom i drygt ett år, omen jag tycker han blivit såhär pass "märklig" sedan drygt ett halvår tillbaka.

Rakt framifrån och rakt bakifrån på asfalt eller gräs där ev ömfotadhet inte spelar in.

Ok. Jag har gräs att tillgå, dock ingen asfalt:angel: Men jag lutar åt att åka iväg med honom, om inte annat för att bli kvitt min känsla av att det är något fel. Eventuellt tar jag ut en equiterapeut, men jag har nog gärna en veterinärkoll först.

Hej!

Jag har kikat på din film , din häst är helt klart oren v fram , ser också att när den rörde sig på böjt spår i hagen så kortades steget upp mer, åk till klinik och låt dem gjöra en böjning och longerprov något är på g här..
Hoppas att det går bra för er och att du hittar felet :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 017
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar