Är de och har lite roligt ?:)

S

sandrabjelkelov

Några frågor bara, har tre katter som är syskon de är nu 9 månader gamla, är de för unga för att få ungar?
Den ena var borta i 2 dagar och kom hem nu igår, de andra har varit borta sen i fredags så jag undrar om de är och har roligt?
Har ingen stor väg i närheten så de har inte blivit påkörda.
Men finns ju risk att ngn fågel tagit dem, men vad andra sagt så brukar de vara borta några dagar när de har kul.

Kommer nu få några påhopp om att jag inte streliserat eller gett de p-piller, men jag har i samråd med min vetrinär bestämt att de ska få en kull innan just för att minska risken för livmoderscancer och har några som bokat katter om det är så och jag ska själv behålla.

Sv: Är de och har lite roligt ?:)

1. Man minskar inte risken för något genom en kull, tvärtom! Det är alltid mest hälsosamt att kastrera, såvida katten inte är i så dåligt skicka at den inte klarar en operation men då är den givetvis inte frisk nog att få ungar helller.

2. De är förmodligen könsmogna men i mina (och de flesta andra uppfödares) ögon för unga för att paras. Bara för att fjortonåriga tjejer kan bli gravida betyder det inte att de är redo för att bli mammor...

Eftersom de är en vetrinär så lyssnar jag på råden.
Okej tack för svaren!

Man ska inte lita blint på veterinärer, många är inte direkt uppdaterade.

Men om du hellre tar veterinärens felaktiga ord före kattens bästa så är det ju upp till dig förstås. Hoppas du kan om det blir problem vid förlossning mm, samt om mamman inte är mogen för ungarna. Då får du nappa upp dom, varannan timme i flera veckor. Dvs ingen skola eller jobb. Men det berättade väl veterinären antar jag?

Tycker du skall ringa en annan veterinär och kolla,att katten skall ha ungar för att slippa cancer är en gammal myt.

Dessutom vad gör du med 3 kullar kattungar,tänk om du får 8 st i varje kull? Vad skall du göra med så många katter? Och varför föda upp fler huskatter när katthemmen redan svämmar över av dem.

Hoppas du har ca 24 st bra hem till kattungarna sedan.

Jag dömer inte dig för ditt beslut att ta kull på dina katter, men vill bara tillägga att det faktiskt är en myt att det är bra att ta en kull för att förhindra cancer.

Jag förstår att man lätt litar på en veterinär - men kolla upp denna information själv så kommer du att, precis som vi, lära dig att det är en av de största (och mest oturliga) myterna i kattvärlden.

Och så kan man fundera lite på HUR en kull med kattungar skulle kunna förhindra cancer..? Det borde i så fall gälla människor också ;)

Du som är kunnig,tar man inte bort livmodern vid kastrering?

Borde ju vara svårt för en katt att få cancer i något som man tagit bort i så fall. :confused:

Katterna är syskon = inavel. Hoppas innerligt att inget går fel ifall det blir en kull. Det kan vara riktigt farligt.

Vet. ljög. Det är en myt som alla andra redan skrivit. Så leta upp en påläst vet. och kastrera dem nu - då kan man abortera ev. ungar.

Jag skulle nog vilja säga att det är omöjligt, det är väl en av anledningarna till att man även kastrerar raskatthonor som man inte ska avla på (förutom det störiga löpet..:P).

Jag har också hört myten om att man ska låta katten löpa innan kastrering.

Du som är kunnig,tar man inte bort livmodern vid kastrering?

Borde ju vara svårt för en katt att få cancer i något som man tagit bort i så fall. :confused:

Precis, man tar bort livmodern vid kastrering. Om inte veterinären visste det så skulle jag verkligen ifrågasätta dennes kompetens ;)

Precis, man tar bort livmodern vid kastrering. Om inte veterinären visste det så skulle jag verkligen ifrågasätta dennes kompetens ;)

Ah då var det som jag trodde då, var inte helt 100% på att livmodern plockades bort,men det var som jag tänkte alltså.

Håller med,man borde verkligen ifrågasätta veterinärens kompetens när han säger något så dumt och okunnigt. En veterinär om någon borde väl veta hur en kastrering går till,det är ju ett av de vanligaste ingreppen som görs.

de är syskon dvs att de är 3 st systrar som är lika gammal!!!

Vart hade du tänkt att göra av alla kattungar som kan blir drygt 24 st i antal? Antar att du har 24 st seriösa spekulanter? :crazy:

Nej men om det är första katterna man har och sedan rådfrågar en veterinär så är väl det inte så konstigt att man tror det.
Men denna i fråga hade sett många med livmoderhals cancer.
Men katterna är nu hemma så förhoppningsvis så kanske de bara var på långvarande musjakt.

Tack för svaren!

Har också hört att de är sällan de får 8 st i första kullen. Men har 10 ungar som är tingade iaf.

Min honkatt fick 7 ungar i första kullen...Så det är inga garantier,sedan låter åldern på katterna som lite väl tidigt,det krävs även en hel del kunskap för att föda upp katter samt att du inte har en aning om vem pappan är och vad för sjukdommar han kan ha som kan nedärvas till kattungarna.

Tycker som sagt du skall fråga en annan veterinär,sök även på nätet på seriösa kattsidor,fråga uppfödare mm.
Alla veterinärer är inte kunniga på alla djurslag.

Och som sagt varför inte kastrera? Som du ser är det omöjligt att få cancer i en kroppsdel som tas bort vilket gör att veterinären känns väldigt okunnig,det är fler djurslag än katter som kastreras. Vid sterilisering däremot lämnas livmodern kvar men inte vid kastrering.

Du kan även kastrera katterna i en tidig dräktighet också.

Jag skulle nog vilja säga att det är omöjligt, det är väl en av anledningarna till att man även kastrerar raskatthonor som man inte ska avla på (förutom det störiga löpet..:P).

Jag har också hört myten om att man ska låta katten löpa innan kastrering.

Jag citerar mig själv, för det ser ut som att jag skrev att det är omöjligt att man tar bort livmodern vid kastrering. Det jag menade att skriva var att det är omöjligt att få cancer i en kroppsdel man plockar bort.

Missade att det var en fråga i inlägget innan mig - borde ha svarat 'Ja, man plockar bort livmodern och därför är det omöjligt att få cancer i den'.

Hehe, så fel det kan bli :D

frågade ju angående strelisering och då sa vetrinären att det var risken var att de fick livmoderhalscancer om de inte fått en kull och har också fått samma svar angående hund.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 426
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 187
Senast: Gunnar
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama