är de farlig när de tuggar pinnar

B

bernersennen tjalle

hejhej har en valp på 10 veckor.när vi är ute på tomten så tycker han om att tugga på pinnar o kvistar ifrån buskararn,har försökt tagi bort allt men svårt o få bort precis allt.försöker få bort han ifrån buskarna men lite svårt.är de farligt o vanligt att de vill tugga på sånt,men har han fått i sig för mycke så kommer de väl upp.blir bara så orolig.
 
Sv: är de farlig när de tuggar pinnar

Min hund gör också det och tuggar på sånt men henne är det inge fel på.
 
Sv: är de farlig när de tuggar pinnar

Den enda risken är väl (vad jag vet) att det kan fastna flisor från pinnarna i tarmväggen och orsaka skada, jag vet inte riktigt hur pass vanligt det är, men min dam verkligen ÄTER pinnar ibland, då kräks hon upp det sen.

Jag tar bort henne eller pinnen om jag ser att hon äter, men ibland gör hon det i smyg...

Det kan ju även bli sår i munnen eller att en flisa fastnar i gomen och det är väldigt obehagligt föt hunden, och det kan vara svårt att få bort det själv, så då blir det ju vetrinären!

Min har klarat sig från vet. besök, som tur är!
 
Sv: är de farlig när de tuggar pinnar

Han kan få stickor, eller så kan en pinne fastna exempelvis uppe i gommen. Springer han med pinnar och de fastnar i något kan han bli skadad av änden av pinnen. Så visst finns det en del risker. Men det är nog svårt att få hunden att inte leka med pinnar, eller att få bort alla pinnar i närheten, och de flesta hundar leker med pinnar utan att det händer något alls. Ta bort pinnar som är vassa och som splittrar sig lätt, se till att hunden har andra leksaker, och håll gärna uppsikt över honom när han leker så du vet vad han hittar på. Men försök att ta det lugnt och inte oroa dig, som sagt brukar hundar leka med pinnar om de får chansen.
 
Sv: är de farlig när de tuggar pinnar

Min hund gör också det och tuggar på sånt men henne är det inge fel på.

hejhej oki va bra då vet jag man blir ju lite orolig.
men säkert vanligt att de gör tack för svaret:)
 
Sv: är de farlig när de tuggar pinnar

Han kan få stickor, eller så kan en pinne fastna exempelvis uppe i gommen. Springer han med pinnar och de fastnar i något kan han bli skadad av änden av pinnen. Så visst finns det en del risker. Men det är nog svårt att få hunden att inte leka med pinnar, eller att få bort alla pinnar i närheten, och de flesta hundar leker med pinnar utan att det händer något alls. Ta bort pinnar som är vassa och som splittrar sig lätt, se till att hunden har andra leksaker, och håll gärna uppsikt över honom när han leker så du vet vad han hittar på. Men försök att ta det lugnt och inte oroa dig, som sagt brukar hundar leka med pinnar om de får chansen.
hej han springer aldrig me pinnar han sitter o tuggar o jag e där o tar bort,men han e lika snabb o ta mer:bump: har ju så många buskar o sånt men han har leksaker när han tar en kvist e nå,så ropar jag på honom då kommer han o leker me sina leksaker o mig,har koll hela tiden,ska ta de lugnt o ej oroa mig tack för svaret
 
Sv: är de farlig när de tuggar pinnar

Den enda risken är väl (vad jag vet) att det kan fastna flisor från pinnarna i tarmväggen och orsaka skada, jag vet inte riktigt hur pass vanligt det är, men min dam verkligen ÄTER pinnar ibland, då kräks hon upp det sen.

Jag tar bort henne eller pinnen om jag ser att hon äter, men ibland gör hon det i smyg...

Det kan ju även bli sår i munnen eller att en flisa fastnar i gomen och det är väldigt obehagligt föt hunden, och det kan vara svårt att få bort det själv, så då blir det ju vetrinären!

Min har klarat sig från vet. besök, som tur är!
hejsan jodu dom e snabba o tar pinnar så fort man inte ser,men jag tar bort pinnar o kvistar.men har ju som sagt en del buskar,har försökt skotta över me snö men han e där ändå den rackarn:bump: har leksaker ute så han kan leka me sen busar vi ju tillsammans tack för ditt svar,kanske e lite orolig i onödan hihi.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp