Är de dumma?

Sv: Är de dumma?

Är det ett stort tivoli som ska byggas, alltså något slags gröna lund i mindre format, eller bara ett tivoli man smäller upp?
Min första tanke är att hästarna kan råka illa ut. Barn som kastar sten eller går in i hagen och jagar hästarna kommer nog att hända om tivolit kommer ligga så pass nära. nu vet jag ju inte heller om det kommer finnas restauranger och sånt, för jag förmodar att det kan komma påverkade människor och försöka vara lite "roliga" mot hästarna.
sen tror jag inte heller att det går speciellt bra att ha ett stall nära ett tivoli. folk skriker och karusellerna låter högt, vilket leder till att hästarna kan bli rädda.
det var mina tankar

Det ska bli Sveriges sörsta nöjesfält enligt arikeln.. :crazy:

:eek::eek: VA?! då går det absolut inte att ha hästarna där...iaf så är det nog inte speciellt bra för dem :crazy:

Alltså kan dom inte bygga det där nöjesfältet någon annan stans??
Dom kan väll inte bara komma in och ta deras rasthagar mm. Äger inte ridklubben dom?:crazy:

Det hade ju gått om det inte skulle varit så himla tätt inpå varann, oljud o sånt ska ju hästarna klara.. Men nu kommer det ju så jättenära! Fy va jobbigt.. Vi borde starta en namninsamling här på Buke!

ja det där med rasthagarna verkade väl smått märkligt ändå.
får nog lov och säga att det här var en utav dem dummaste idéerna jag har hört på ett tag:cool:
ja antingen startar vi en namninsamling eller så uppmanar vi folk att skriva klagomål till kommunen..iof samma sak, men ändå. kommunen ska få stå sitt kast :devil:

Nej ridklubben äger inte marken, det gör kommunen. Det är min gamla klubb det handlar om. Samla gärna namn och lämna in till Botkyrka Kommun!

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article855107.ab

Hittade den här på Aftonbladets hemsida. Ett tivoli, brevid en ridanläggning, smart idée.. eller inte! :crazy:

Läs den och skriv sen vad ni tycker!

Hur ridsynpunkt tycker jag det är jättesynd. Hågelby är idag en jättretrevlig anläggning, med 4H-gård, stall, ett urmysigt kafé m m. Dessutom har det utvecklats mycket de senaste åren - kolla den här artikeln från DN, exempelvis. Så visst är det synd att allt det kommer försvinna.

Ridskolan som artikeln handlar om ligger en liten bit därifrån, så de kanske klarar sig. De har jättefina ridvägar (harvad sandbotten och elbelysning, hur ofta får man sån lyx?) och en fin terrängbana, men såvitt jag kan se av kartan så ligger de åt andra hållet mot hur de tänker bygga parken.

oljud o sånt ska ju hästarna klara..
Men ska hästarna böhöva leva med oljudet bara för att de klarar av det? Jag tycker ridskolemiljön ofta är tillräckligt stressande för hästarna utan ett stort tivoli som granne.

Ja jo, det är sant. Tycker hursomhelst att ens tänka tanken på att placera ett tivoli på de viset är urkorkad.

Asså herregud!
Kan inte någon starta en sådan namninsammlings lista som man skapar på internet?

Det finns dessutom massor med bra ställen i botkyrka att bygga den där nöjes parken på förutom just där de tänkt. Och vi har alltid haft strikta regler om hur man får rida i just det området pga fornlämningar, så det är ju märkligt att man kan smälla upp en gigantisk nöjespark över hela området.

Det är annars JÄTTEBRA att det är någon som satsar på botkyrka kommun tycker jag.

Jag har min häst i Hågelbystallet som kommer att försvinna om planerna på Norra Europas största upplevelsepark blir verklighet. Vi har jättefina ridvägar, en kanonfin tävlingsplats utomhus med dressyrbana, hoppbana och även en terrängbana som används vid tävling. Detta är Botkyrka ridsällskaps anläggning och de får bidrag ifrån kommunen. Kommunen äger marken som ridskolan har och många av de rasthagar ridskolan har idag kommer att försvinna då familjen Lindgren (de ägde Gröna Lund förut och vill nu starta upp detta jippo) ska bygga en stugby på den marken. Vi har naturreservat i området och en massa fornminnen så det är ju mycket märkligt att detta område skulle få skövlas till förmån för ett projekt av detta slag. I planerna finns att de ska utöka sitt område med mer och mer och det innebär att tävlingsplatsen försvinner och ridskolan kan inte vara kvar. I direkt anslutning till uteridbanor och tävlingsplats skulle tivolit läggas, inte så smart!
Starta gärna en namninsamling och hjälp oss att slippa detta just här. Man kan också gå in på familjeparken@botkyrka.se och säga sin mening. På vår hemsida www.hagelbystallet.se och även på www.brs nu finns information och kartor etc om ni är intresserade.
Personligen tycker jag att det vore bättre att utöka hästeriet i området eftersom det finns så mycket iordninggjort för det redan.
Tack på förhand för allt stöd ifrån hästvänner i hela Sverige!
//Anette

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar