Sv: Är blod tjockare än vatten?
Hmmm, det blev väldigt dumt det här. Jag försökte få fram en skämtsam ton för att ta udden av det hela, men borde förstått att det skulle missförstås. När jag läser igenom det så här igen, så förstår jag att det låter väldigt okänsligt!
Blev lite förrvirad först, för du har kopierat in text från olika inlägg. Men jag ska se om jag kan reda ut det.
A pro pos att producera barn: längre upp i tråden användes just de här orden av någon annan (Xeline och även fjolltroll förresten) som en jämförelse med att man inte blir förälder automatiskt. Och att vissa snarare producerar barn. Jag trodde därför det var fritt fram för vem som helst att använda samma ord! Dessutom var det menat med en skämtsam ton, som tyvärr inte framgick. Men lite konstigt är det att andra kan använda vissa ord utan repressalier?
Jag ska försöka sluta använda snabb-svarsknappen och svara "ordentligt" istället, så att jag kan använda smileysarna och kanske får igenom mina sk skämtsamheter (och ironier) den vägen istället.
Jag tyckte stämningen behövde lättas upp lite...men misstog mig verkligen på sättet! Och det ber jag naturligtvis om ursäkt för. Det var meningen att man skulle le...inte ta illa upp. Försökte ta udden ur det hela, men det blev bara dumt.
Egentligen sammanfattar det allt jag menade, men jag försöker gärna förklara mer detaljerat.
Att skriva "köpt barn" låter onekligen plumpt när ni nu pekar på det på det viset. Och siffrorna har jag läst någonstans, men naturligtvis gäller det ju inte från alla länder! Men det är den högsta siffran jag har sett i alla fall. Och de lägre summorna var inte långt därifrån. Men jag kanske har kollat på andra länder än somliga? Däremot visste jag inte att man kan adoptera från Sverige? I vilket fall som helst: man får ju lägga ut ganska mycket pengar när man adopterar, eller hur? Per defintion betalar man ju för ett barn, visst är det väl så? Och nog måste man ta den privata ekonomin i beräkning, just för att man inte får så stora bidrag för adoptioner.
Och det var verkligen
inte meningen att såra! Jag om någon VET hur ansträngande det skulle vara för ekonomin med en adoption. Och det var fortfarande menat med glimten i ögat, a la Babben eller någon av de här lite grovkorniga ståupparna. Fel forum, helt klart *slår mig själv i huvudet med nåt hårt*
MEN, jag anser att jag är värd lika mycket respekt OM vi väljer att inte adoptera, pga den ekonomiska biten. Alla har faktiskt inte råd. Och de som kan ta sig råd, hur de nu än gör, de är bara att gratulera. Det är ju som om vi skulle bli kränkta och ta illa upp för att andra har råd! Och det blir vi ju inte. Man kan inte alltid jämföra sig själv med andra.
Jag, liksom många med mig (de flesta?) ser en adoption som sista utvägen om man inte ens kan få barn efter flera försök med IVF/ICSI och allt vad det heter. Om det nu är så att min man och jag först måste stå mellan 6-12 månader i kö till infertilitetskliniken för det första besöket och vi sen lägger till kön för att göra IVF...och vi sen försöker våra tre gånger. Vart är vi då tidsmässigt? Jag blir 36 nästa år.
Som det ser ut NU har vi ingen möjlighet att adoptera, rent krasst ekonomiskt! Och just NU är det inte heller ett alternativ. Varför är det så svårt att acceptera???
Vi, som de flesta andra, vill försöka vårt yttersta att få biologiska barn först, innan vi överväger en adoption. Varför är det så konstigt???
Varför ställer ni andra krav på just oss??? Varför får vi inte lov att försöka få barn via IVF etc innan vi ev ställer oss i en adoptionskö???
A pro pos folk som skiljer sig och inte vill veta av sina adoptivbarn, det var också nåt jag läste om för några år sen och blev alldeles förfärad! Det är en ytterlighet som jag finner väldigt skrämmande! Jag vet hur det är att vara skilsmässobarn i "vanliga" fall och kan nog inte ens föreställa mig hur extra hemskt det skulle vara som adopterad och föräldrarna skiljer sig och sen inte ens vill veta av en. Förhoppningsvis är det ytterst ovanligt.
A pro pos annorlunda hudfärg missförstod alla det jag skrev. Ni har nog inte sett mig...jag är varken blond, ljushyad eller blåögd. Men det jag tänkte och det jag skrev blev inte lika och jag är inte alltid bra på att formulera mig exakt som jag tänker. Men det är det visst fler här inne som inte är!
(Inte riktad till någon speciell namngiven).
Så här är det - och nu skriver jag det jag egentligen inte hade tänkt ta upp, men det är nog lika bra jag gör det - och jag hoppas folk kan läsa på rätt sätt, i lugn och ro, och dra rätt slutsater istf förhastade missuppfattningar!
Min man och jag diskuterade adoption öppet med hans familj, vid ett tillfälle i augusti 2000. Där satt jag bland hyfsat ljushylta, vissa blonda andra brunhåriga, med mitt mörka hår och mörka ögon och sommarmörka hy. Adoption kom upp på tapeten och det blev en hetsig debatt, främst från min mans pappa (dvs min svärfar). Före den här diskussionen har jag aldrig öht tänkt på att det skulle vara nåt konstigt med att adoptera, min familj är väldigt öppen och ärligt talat är det inte nån som tänker på sånt som vilken hudfärg folk har. Kanske för att vi är rätt mörka själva och har vårt ursprung längre bak från ganska exotiska länder.
I vilket fall som helst fick jag höra både ett och annat! Vilket fick mig att fundera över vilken inställning folk i allmänhet kanske har till adopterade barn, speciellt de som kommer från "mörka" länder typ Colombia etc. Det svärfar, och vissa andra, gav uttryck för var en djupt rotad främlingsrädsla och jag insåg att det skulle banne mig inte vara lätt för oss att introducera ett adopterat barn i den här släkten. Det skulle förmodligen ständigt kommas med anmärkningar och kommentarer, som inte hade varit roliga att få höra och absolut inte för det adopterade barnet. Min käre svärfar satt och talade om för mig att OM vi öht skulle adoptera så fick det i så fall bli från nåt europeiskt land där barnen var hyfsat ljusa och gärna då blonda och blåögda. Möjligtvis från kina eftersom de är så intelligenta. Obs! Min svärfars ord!
Jag blev helt mållös! Där sitter jag, med pigmentering som en jugoslaviska eller grekinna, och får höra att jag borde få blonda barn för att det skulle vara godkänt! Hur vi än gör så kommer våra (biologiska) barn att bli tämligen mörka! Min man är ganska mörk han med, även om det bruna håret går i rödlätt, och ögonfärgen är väl snarare ljusbrun med grönt inslag, men eftersom jag har så starka mörka pigment så kommer det att dominera. För så är det ju! Möjligen finns det en ytterst liten chans att vårt barn skulle kunna få blå ögon, för jag bör ha anlaget då min mormor är blåögd. Men det finns inget som säger att det är så till 100%.
Min mans bror är gift med en klassiskt blond svenska med blå ögon. Min mans bror är ganska ljus själv, med blå ögon och cendrefärgat hår. De har fått två flickor som är blonda och blåögda. Gissa hur omhuldade dessa två sötnosar naturligtvis är? Gissa om de blivit uppfostrade till att de är Prinsessor?
Jag blev jätteledsen, för att inte tala om
ARG på min svärfar och de som höll honom om ryggen i diskussionen. Men jag var helt dum i huvudet som ens kunde tänka mig att adoptera en "svarting" (som det hette) och inte blev stämningen bättre när jag kommenterade att "hur fan tror du
mina biologiska barn kommer att se ut?".
Så. När jag skrev min kommentar om att man "inte skulle tänka på hudfärgen på adoptivbarnet efter ett tag", så var det med den här diskussionen i minne, och jävlar vad jag sitter och blir ledsen bara jag tänker på det! Mina tankar var en förhoppning om att
min mans släktingar inte skulle tänka på hudfärgen efter ett tag, OM vi någonsin gick hela vägen ut och adopterade.
Tyvärr är inte min man lika stursk som jag. Han är väldigt känslig för vad hans familj (och andra) tycker. Jag tror inte han skulle klara av deras ev gliringar om vi adopterade en liten "mörk" en. Å andra sidan, han har vuxit betydligt sen den här diskussionen för fyra år sedan. Han har blivit bättre på att stå upp för sig, även gentemot familjen. Och svärfar dog i cancer för tre år sen. Men hitintills har han inte velat prata om det mer, ens bara oss sinsemellan, sen den dagen. Jag tror han blev ännu mer förfärad och rädd än t.o.m. jag. För att inte tala om ledsen. Före den diskussionen pratade vi i väldigt positiva ordalag om adoption och jag kollade t.o.m. upp en hel del från tex Colombia. Ärligt talat tror jag inte någon hade kunnat ta ett sådant barn som adopterat, med mig som mamma. Inte rakt av.
Sen kan jag inte låta bli att undra varför ni alla var så snara att döma mig rakt av utan att ens fråga vad jag menade? Varför denna hets mot mig? Räcker det inte med vad Inte_Ung utsatte mig för? Ni kanske var tysta för att ni höll med henne? Ja, inte du Priffe, för du stödde mig både öppet och i pm. Men ni andra???