Sv: AR - Bildtråd
Oj, tack
Som det säkert hörs har jag en verbal signal som jag tränat in från marken. Dels för att kunna träna galoppfattningar utan att jag sitter på och stör balansen, men också för att undvika sammanblandning mellan slutahjälper och galopphjälpen...(jag som inte är så tydlig i min sits).
Jag fick ett jättebra galopprogram av min tränare, det har hjälpt oss mycket. På stressade hästar som lätt rusar in i galoppen görs programmet i skritt, och för de som behöver lite pepp med energi så kan man göra det i trav.
Eftersom jag är så grymt duktig på paintillustrationer så kommer det en här:
Man rider alltså en åtta med ca 10 meter i varje volt.
Rid längs spåret böjd-rakt fram. Gå in i en öppna och sedan in på volten. Väl på voltspåret (den gröna fina linjen) länger man ramen och ber om lite högre tempo. När man närmar sig
+ kortar man ramen, minskar tempot och ställer om. Väl på väg ut mot spåret på den nya volten så länger man ramen igen några steg, för att sen samla upp i några steg sluta, några steg böjd rakt fram och tillbaka in i öppnan-volten.
När man känner att man har hästen med sig (kan ta nått varv, beroende på häst och dagsform) så tar man en galoppfattning istället för omställning vid
+.
Sen har jag ett jättebra program för att träna täta galoppombyten också, men det känns som överkurs för mig, så jag låtsas inte om det
Jag har klippt bort de värsta bitarna när jag gapflabbandes studsar runt på henne när hon brallar... Valde klipp med omsorg
Ang att jag rider barbacka så är jag så illa tvungen- hon tar inte små sitshjälper öht när jag har sadeln (bladsadel).
Tack för trevligt input