Är allt ok när veterinären säger så ?

W

Werner

Om en häst har en skada som verkar dramatisk, men veterinären hävdar att det kommer ordna sig och hästen kan brukas som vanligt. Kan man lita på det då? Givetvis har en ordentlig undersökning med röntgen och så gjorts.

Sv: Är allt ok när veterinären säger så ?

Veterinärer är inte mer än människor, det märker man ju om det stämmer tids nog :P

Vad är det för skada?
Lite svårt att uttala sig utan att veta.

Ibland kan det se dramatiskt och fult ut men det blir jäkla bra i slutändan.

På många större kliniker har de sett massor av olika skador och brukar ha koll på hur det brukar sluta.

Sedan finns det ju saker som kan ställa till problem under läkningstiden som sårinfektioner, överbelastning mm. Det kan försämra slutresultatet.

Lycka till med hästen!

Känner man sig det allra minsta tveksam till veterinärens utlåtande så finns ju alltid den möjligheten att konsultera ytterligare veterinär..

Det beror väl på vad det är för sorts skada.
Om det är en skada som bör läka helt och där man sköter det efter konstens alla regler och skadan inte går upp, så ja då kan man säkerligen lita på veterinären.

Men oavsett skada så kan man ju aldrig i startskedet veta till 100% att skadan kommer läka ut. Vad som helst kan ju hända på vägen. (Men då har ju inte veterinären fel, då har man ju bara otur om ngt händer.)

Vad är en skada som " verkar dramatisk" ? Dramatisk, säger vem och för vem är den dramatisk? Tycker vem och med vilken erfarenhet?

Du får nog ta och utveckla din fråga om du vill ha vettiga svar!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 184
Senast: Ray
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka