Sv: Är allt jobb värt det här???
Hmm..nu vet jag inte om stuteriverksamhet går under benämning hästhotell..
Jo, kanske eftersom det kommer ston som ska bo hos oss i halv evighet och senare även få föl.
Vi har lagt upp det så här:
Inackorderingsavtal.
Sista betaldatum.
JAG står för reglerna.
Då menar jag allt från hur det ska vaccineras till dräktighetskontroller, foalcheck och betessläpp, sätter ihop flockarna och jag bestämmer vilket stall dom ska in i.
Det enda ägaren ska göra är att betala oss den fakturan som vi skickar. Allt det andra praktiska fixar vi.
En enda rejält urspårad kund har vi haft. HAn betalade inte. Vi hade då ett företag som fakturerade åt oss men det fungerade inte.
Vi fick gå till en helt suverän advokat som lyckades på "diplomatisk" väg både driva in skulden och vräka ut hästarna.
Travhästägarna sköter saker bättre. Dom är också kanske mer rädda om sina bolag, därav betalning.
Du måste vara stenhård. Ännu värre om du tar in ridhästar.
DU ska dra upp riktlinjer.
Du ska se till att få betalt för allt från täckesservice till alla timmar du får vänta på DERAS hovslagare/veterinär.
DU ska ta betalt för att det är DU som är tillgänglig för deras häst julafton, midsommarafton och alla helger, vardagar och sommar m.m.
Du ska inte jobba/slita och må dåligt för att du inte känner dig tillräcklig för dina ägare. NEJ.
Sätt dig ner, fundera på hur din verksamhet ska fungera på ett smidigt sätt .
Så och så och så ska det vara. Där ska det vara så. Den ska vara där. Jag kan göra det åt den hästen men då blir det dyrare eftersom det tar si eller så tid....osv..osv..
Sedan skriver du ut alltihop som villkor för installning/hotell eller hur du har det.
Ägarna får skriva på eller annars åker dom ut.
Finns andra hästägare som uppskattar ditt arbetet bättre.
Själv kan jag enbart säga en sak.
Vi tar aldrig in ridhästar......
AM