Är allt jobb värt det här???

Sv: Är allt jobb värt det här???

Jag har sedan april förra året drivit ett så kallat hästhotell. Jag känner nu att jag börjar gå på knäna. Hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Jag försöker så mycket som möjligt vara mina kunder tillags och lägger ner hela min själ i deras hästar. Nu ställer jag mig frågan om det är värt det. Är det så att hästägare vill ha en massa, men det ska vara gratis??? Eller är det fel människor som har kommit hit? Självklart så ska ägaren få ställa krav. Men när man själv sätter ner foten och säger stopp då får man ett rent helvete. Oftast så har det gällt betalningar som har kommit alldeles för sent som 2-4 veckor. Förklaringarna har varit många, men oftast så är det som att du har ju alltid foder hemma och du verkade inte ha så bråttom med att få pengarna. Eller, -men jag satte ju in pengarna när du ringde. Jag fick stressa till banken men du fick ju dina pengar iallafall samma dag.
När man då förklarar att jag inte kan ha sådana kunder så brakar helvetet lös.
Jag har djurskydd ute två gånger på en månad. Det fanns inget att anmärka på. Inspektören fick sig också en skopa skit över huvudet när personen i fråga ringde och kollade hur inpektionen hade gått. Samma person ringde även till soc. jouren och påstod att min man slog våran dotter, att han var torped och hotar mig dagligen till livet.
Detta resulterade i att soc. jouren och två poliser dök upp här hemma en lördags eftermiddag. Min dotter på snart 6 år har tagit väldigt illa vid sig och har inte vågat gå till dagis då hon trott att någon ska komma och hämta henne. Som tur är så har våran son som snart är 4 år inte riktigt förstått vad som har hänt.
:confused:
Vi har varit i kontakt med soc, polisen, advokat m.m för att få en rätsida på allt det här.
Frågan är hur länge man orkar hålla på. Senast idag så kom sms där jag blir dumförklarad och hotad med falska anklagelser.
Skulle behöva lite goda råd från er som är i samma branch som jag, ja från alla ni som har goda råd.
Tack!

Stackars, stackars dig. Jag lider verkligen med dig. Själv har jag varit i detta helvete för en del år sedan.

Blev anonymt anmäld till miljö & hälsa så många gånger att dom inte ens ringde mig eller kom ut mer, eftersom dom redan kollat att hästarna mådde alldelles ypperligt.

Detta gjordes av personer som ville ta över stallet, som inte fick boxplats, som ville jobba svart i stallet (fick nej av mig).

Detta har gjort att jag aldrig någonsin kommer att vilja ha människor med häst i min närhet. Jag kommer aldrig att ta hjälp för att sköta hästarna.

Visst finns det trevliga människor också, men med allt slit som det ju är med hästar, så är det verkligen inte värt det, med tanke på att man inte gör några speciella inkomster.

Man blir faktiskt inlurad av myndigheterna att starta hästföretag och när man väl är där så kommer dom som huggormar och sänker dig tillsammans med sina avundsjuka utsända lakejer.

Som du förstår så är ju mitt råd till dig att försöka med något annat innan du bryter ihop. Jag höll ut i sju år, men det tar nog lika lång tid för att bli människa igen.

Numera är jag mycket gladare och har fått nytt hopp att livet kan vara ganska kul ändå.

Tack för ditt inlägg. Missförstå mig rätt men det känns skönt att höra att det inte är bara jag som haft dessa problem.

Jag har ändå haft tur med djurskydd. Det är jättegulliga tjejer som jobbar i Enköping och jag haft mycket kontakt med dom då jag ibland kan få in hästar som inte ser alltför roliga ut. Men dom vet vad min verksamhet går ut på och det är bla. att ta emot sjuka och skadade hästar. Dom tycker inte heller om att behöva hålla på att lägga ner tid på sånt här när dom har viktigare saker att lägga tiden på.

Det som känns för j-vligt är när dom går på med personangrepp och blandar in barnen. Hela familjen blir lidande och det får mig att tänka till både en och två gånger om man verkligen ska fortsätta med det här.
Jag undrar om man kan lägga in i kontraktet att ägaren måste garatera att dom är psykiskt friska;)
Nä skämt och sido man får bli mer hård och stå på sig mer.

Tack igen för era inlägg!!!
MVH Marie

Skulle aldrig kosta på inkasso, jag skickar påminnelse och sedan direkt till KFM. Gränsen för mig personligen ligger på 1000 kr, under det gnisslar jag tänder och avskriver.

Över det går till fogden, om jag sedan tar en fajt om "kunden" överklagar fordran - det tar jag mig en funderare på om det händer. Att gå till rätten kostar ju också en del.

Problemet är väl att många antar att man inte går upp i rätten för en skuld på säg 2-3000. Och tycker då att det kan kvitta att betala. Min pappa säljer ibland hö till hästägare och varit med om detta ett par gånger. Dåligaste ursäkten till att inte betala vi hört var att "höet inte gick att fodra med". Ingenting som vi fick höra förrän vi började kräva in pengarna.. Visst är det märkligt att allt annat hö var fint, utom deras och att dom dessutom kunde fodra med det trots att det var så dålig kvalitet på det...
nej tack, förskottsbetalning...

Har också pysslat med försäljning till hästfolk.

BARA fakturakunder. Inga privatpersoner, bara bolag. Kreditkontrollerade med goda referenser. Betalningsvillkor: 10 dagar netto. Påminnelse efter 12 dagar, KFM på dagen 30 dagar efter fakturadatum. Hade INGA kreditförluster. INGA.

På försök såldes lite till privatare, med betalning INNAN lastning (eller avlastning i de fall de fick det hemkört). Hade de inte pengar hemma (de fick i förväg reda på hur mycket det skulle bli inkl. frakten), ingen avlastning. Däremot ett krav på utkörningsavgiften, som ett brev på posten.

Jag ser INGEN anledning att sponsra andra med deras hobby (eller arbete för den delen). Vare sig det gäller hästar eller försäljning av säkerhetsutrustning, konsultarbete - what ever - kan man inte betala ska man inte beställa.

Hmm..nu vet jag inte om stuteriverksamhet går under benämning hästhotell..
Jo, kanske eftersom det kommer ston som ska bo hos oss i halv evighet och senare även få föl.

Vi har lagt upp det så här:

Inackorderingsavtal.
Sista betaldatum.

JAG står för reglerna.
Då menar jag allt från hur det ska vaccineras till dräktighetskontroller, foalcheck och betessläpp, sätter ihop flockarna och jag bestämmer vilket stall dom ska in i.

Det enda ägaren ska göra är att betala oss den fakturan som vi skickar. Allt det andra praktiska fixar vi.

En enda rejält urspårad kund har vi haft. HAn betalade inte. Vi hade då ett företag som fakturerade åt oss men det fungerade inte.

Vi fick gå till en helt suverän advokat som lyckades på "diplomatisk" väg både driva in skulden och vräka ut hästarna.

Travhästägarna sköter saker bättre. Dom är också kanske mer rädda om sina bolag, därav betalning.

Du måste vara stenhård. Ännu värre om du tar in ridhästar.
DU ska dra upp riktlinjer.
Du ska se till att få betalt för allt från täckesservice till alla timmar du får vänta på DERAS hovslagare/veterinär.
DU ska ta betalt för att det är DU som är tillgänglig för deras häst julafton, midsommarafton och alla helger, vardagar och sommar m.m.

Du ska inte jobba/slita och må dåligt för att du inte känner dig tillräcklig för dina ägare. NEJ.

Sätt dig ner, fundera på hur din verksamhet ska fungera på ett smidigt sätt .

Så och så och så ska det vara. Där ska det vara så. Den ska vara där. Jag kan göra det åt den hästen men då blir det dyrare eftersom det tar si eller så tid....osv..osv..

Sedan skriver du ut alltihop som villkor för installning/hotell eller hur du har det.

Ägarna får skriva på eller annars åker dom ut.
Finns andra hästägare som uppskattar ditt arbetet bättre.

Själv kan jag enbart säga en sak.
Vi tar aldrig in ridhästar...... :D

AM

Travtränare (förmodligen galoppdito också) har ju inte råd att missköta ekonomin, jag har för mig att de förlorar sin licens då.

Att fakturera bolag (inte enskild firma) ser jag som säkrare, dels då det ofta finns bundet kapital att omsätta, dels för att det finns mycket att förlora med en betalningsanmärkning.

Som det ser ut idag hade jag inte velat ha med privatpersoner att göra på hästsidan, på tok för dåliga kunskaper och för stort tyckande. Och URKASS betalningsmoral i många, många, många fall...

Som det ser ut idag hade jag inte velat ha med privatpersoner att göra på hästsidan, på tok för dåliga kunskaper och för stort tyckande. Och URKASS betalningsmoral i många, många, många fall...

Dom ytterst få ridhästar vi har haft, har ägarna skött ekonomin jättebra.

Men det är ju en annan mentalitet och ägarna är med råge väldigt omständiga...;)

Jag sköter våra inackorderingar på det sätt vi tycker är lämpligt.
Ägarna hos oss är nöjdaa.
En ridhästägare är mer lömsk.
Först så passar allt jättebra för att sedan komma med lite påpekande för att vidare sen snacka skit.

Sånt passar inte i vår arbetsmiljö då vi vill trivas med vårt jobb och vi vet att vi även gör ett bra jobb.

Det är väl därför som våra inackorderingar är snart äldre än oss ;)

Jag lider med TS som nu måstet ta tag i saker och dra gränser.
Då har det igentligen gått för långt.

AM

Ägarna får skriva på eller annars åker dom ut.
Finns andra hästägare som uppskattar ditt arbetet bättre.

Vad händer om man hamnar i just en sådan sits? Ägaren skriver inte på men hästen finns där redan o massa jobb o annat har redan utförts? Ska man slänga ut o fakturera ändå eller bara i det tysta be dem dra åt:devil:?

Svårt att säga nåt där..
Finns ju ett talesätt som säger nåt i stil med "har man tagit med f-n i båten så får man ro honom i land" nåt....

Och man läser ju här dagligdags om folk som har jobbigt med sina inhysningar..

För fridens skull så kanske hästen/ägaren bör dra.
Fakturering får nog bli ett andra problem.

Det gäller att fortast möjligt bli av med dylika människor.
Om man väntar på att pengar ska in, innan hästen åker ut så kan det bli väldigt dyrt...för inackorderaren..

Ibland får man bita i sura äpplen..tyvärr.
Men man lär sig allt eftersom.

AM

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Äldre Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting: Bakgrund: Sambon är normalt kund i en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 821
Senast: Trani
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 577
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama