Är allt jobb värt det här???

H

hast-73

Jag har sedan april förra året drivit ett så kallat hästhotell. Jag känner nu att jag börjar gå på knäna. Hur man än vänder sig så har man rumpan bak. Jag försöker så mycket som möjligt vara mina kunder tillags och lägger ner hela min själ i deras hästar. Nu ställer jag mig frågan om det är värt det. Är det så att hästägare vill ha en massa, men det ska vara gratis??? Eller är det fel människor som har kommit hit? Självklart så ska ägaren få ställa krav. Men när man själv sätter ner foten och säger stopp då får man ett rent helvete. Oftast så har det gällt betalningar som har kommit alldeles för sent som 2-4 veckor. Förklaringarna har varit många, men oftast så är det som att du har ju alltid foder hemma och du verkade inte ha så bråttom med att få pengarna. Eller, -men jag satte ju in pengarna när du ringde. Jag fick stressa till banken men du fick ju dina pengar iallafall samma dag.
När man då förklarar att jag inte kan ha sådana kunder så brakar helvetet lös.
Jag har djurskydd ute två gånger på en månad. Det fanns inget att anmärka på. Inspektören fick sig också en skopa skit över huvudet när personen i fråga ringde och kollade hur inpektionen hade gått. Samma person ringde även till soc. jouren och påstod att min man slog våran dotter, att han var torped och hotar mig dagligen till livet.
Detta resulterade i att soc. jouren och två poliser dök upp här hemma en lördags eftermiddag. Min dotter på snart 6 år har tagit väldigt illa vid sig och har inte vågat gå till dagis då hon trott att någon ska komma och hämta henne. Som tur är så har våran son som snart är 4 år inte riktigt förstått vad som har hänt.
:confused:
Vi har varit i kontakt med soc, polisen, advokat m.m för att få en rätsida på allt det här.
Frågan är hur länge man orkar hålla på. Senast idag så kom sms där jag blir dumförklarad och hotad med falska anklagelser.
Skulle behöva lite goda råd från er som är i samma branch som jag, ja från alla ni som har goda råd.
Tack!

Sv: Är allt jobb värt det här???

Du har fel kunder. Helt fel kunder.

Det kanske är så att ditt område inte har det kundkapital som behövs för att driva den verksamhet du sysslar med. Och därför får du vara "lite mindre nogräknad" och ta in kunder som kanske inte hade fått någon plats annars.

Kreditupplysning, klara kontrakt (med sista betalningsdag för hyra och avgifter och en rad om att du får ta hästen i pant för försäljning om betalning inte inkommer i tid utan påminnelse).

Förmodligen kommer då kundunderlaget att minska, då du skrämmer bort det klientel du berättar om här. Möjligen är då affärsidén inte bärande.

Tack för ditt svar. Jag har numera upprättat ett avtal som de som kommer hit får skriva på. Där ingår även att jag kan behålla hästen som pant om betalningen inte fungerar.
Problemet är väl egentligen att jag är så j-la mjäkig och inte någon riktig affärskvinna.

Jösses, hur står du ut? Du har fått in värsta sortens hästmänniskor i ditt stall. Börja ta betalt i förskott och se alla kunder som om de är ute för att blåsa dig tills de har bevisat motsatsen. Tänk affärsmässigt! Ha en ordentlig prislista för alla tilläggstjänster som hästägarna kan tänkas vilja ha och var inte blyg att ta betalt när de kräver att få dem utförda. Ingen tackar dig den dagen tar sin häst och flyttar av missnöje. Du har ställt upp och känner dig bara utnyttjad.

Jag känner igen det där med fodret. Exempel; Bara för att man tar eget hö så är det inte gratis. Traktorn och vallredskapen kostar. Dieseln är svindyr för att inte tala om gödningen. Och sen ska man lägga till slitet med att få in höet på skullen. OM det nu kommer så långt, för regnet kan spoliera hela skörden.

Man måste måste måste man ha klara kontrakt, det spelar ingen roll om man hyr ut stallplats, har sin häst på tillridning, har sto på seminstation, lånar ut häst, säljer häst mm. Kontrakt som är övertydliga och nära nog omöjliga att feltolka ät A och O i denna branschen.

Jag gillar din affärsidé och jag hade gärna gjort något liknande själv! Men förskottsbetalning är nog ingen dum idé...

Ett av problemen är nog att man vill vara alla till lags. I längden lönar det sig nog att vara strikt och ha klara regler för vad som gäller. De flesta gillar det för det minskar möjligheterna till feltolkningar osv. Precis som någn säger. Ordentligt betalt och tilläggstjänster med prislista. Så är det upp till folk att göra det själv eller pröjsa. De som inte gillar systemet får flytta nån annan stans.

Skriv tydliga avtal och se till att betalning sker INNAN hästen åker. Ta kreditupplysningar på hästägarna, se så de har alla hästar i stallet så att säga innan ;) Och sätt upp regler och stadgar du går efter och var inte dem till lags utan de får fanimig anpassa sig!
Sätt priser på ev extra tjänster som ev skadeskötsel etc.

USCH jag är inte avundsjuk! Men jag hänger på de andra... ta betalt i FÖRSKOTT. Så gör ju många stugägare som hyr ut till sommargäster osv.

Var tydlig i kontrakt osv vad som gäller om betalning uteblir. Det ska stå att du innehar f-skatt, att det blir lagstadgad påminnelseavgift om si o så många kronor eller %. Att det blir kronofogden om de totalt vägrar betala osv.

Be en jurist läsa igenom kontrakten du skriver så de inte innehåller amatörens kryphål. Det kan vara värt att betala nån krona för att få ett vattentätt kontrakt som även håller i en ev. rättsprocess.

Sen är det som det sagts fel kunder. Försök vända reklamen åt nåt helt annat håll. Helt andra ägare o hoppas på bättre lycka!

Har lärt mig av den sista inhyrda här på gården att man inte kan vara snäll.

Nästa som kommer kommer att få betala en månadshyra i förskott och ett skrivet kontrakt.

De är skyldiga mig 1200 kronor nu och de lovar att de betalar den 25 hoppas verkligen inte att jag är blåst. Hästen har åkt hem de var inte ens här när hans ägare kom. Hon hade inte träffat sina fodervärdar:crazy:

Under tiden de har haft sin häst här så har jag istort sett skött om honom. De behagade sig inte ens komma ut när hästen fått en spik i hoven. De visste inte om han var vaccinerad ingenting.

I vintras magrade han av och jag kliade mig i huvudet. Med den foderstaten skulle han inte magra på. Han skulle äta 9 kg hö per dag och när jag började kontrollväga deras hö så fick han inte mer än 6 kg hö per dag. inte konstigt att han magrade då. Började att väga om deras hö påsar och han gick upp igen tack och lov. på pekade det för dem och de vägde rätt ett par dagar och sedan var det likadant igen. så jag fyllde alltid upp påsarna igen.

Men det känns skönt att han har åkt då behöver iallafall jag inte stå för matkostnaderna på honom.

suck varför tror man gott om alla?

Senast ändrad av en moderator:

ett tips är att kolla upp dom på t ex upplysning.se innan man tar emot.

Jag har drivit konvalecentstalli 10 år, men för mig har det fungerat bra då jag fakturerade alla kunder till "min tränare" ..tränaren fick ta smällarna med ev ickebetalande hästägare, men jag var inom trav och jag tror faktiskt att det är mer "ordning" där och folk lägger sig inte i på samma sätt. Å andra sidan så hade jag en av Sveriges Största tränare som min enda kund och det innebär ju att hans hästägare är av den "rikare" typen som inte bryr sig.

Se till att ha föskottsbetalning och kolla upp dom på upplysning.se i antal ev betalningsanmärkningar-

Jag tycker att det låter som om du behöver se över det här med avtal och betalningsrutiner.

Se till att ha kontrakt där du specificerar exakt vad som ingår i stallhyran, när hyran ska betalas, ev. påminnelsavgift, att du har rätt att kalla på veterinär om hästar gör illa sig och ägaren inte går att få tag på, vad som gäller om de dumpar hästen hos dig et c.

Man kan be om en depositionsavgift vid inflyttning, som lämnas tillbaka vid flytt om allt är betalt och i ordning.

Om du inte får in stallhyran så ska du skicka påminnelse med sistadatum på en gång, och kommer inte pengarna då så är det inkasso som gäller.

Ordning och reda, klara regler och tydliga papper brukar skrämma bort oseriösa hyresgäster.

Senast ändrad:

Är det så att hästägare vill ha en massa, men det ska vara gratis??? Eller är det fel människor som har kommit hit?

Du tycks ju ha råkat på riktigt otrevliga kunder ... Hoppas det löser sig!

Däremot tycks en del hästmänniskor verkligen ha en märklig uppfattning om detta med priser och att den som tillhandahåller en tjänst faktiskt behöver ta betalt. :crazy: Det räcker ju att spana runt lite bland trådarna här på Buke så ser man trådar där folk klagar på att saker faktiskt kostar. Många tycks också "veta" att den som tillhandahåller en tjänst knappt har några utgifter alls, de bara kasserar in pengar ... Det ÄR dyrt att ha häst, men du ska INTE behöva "sponsra" andras hästägande! Inte heller ska du behöva ligga ute med pengar.

"Stå på dig, annars gör någon annan det!"

Vad som behös är ett riktigt hederligt kontrakt.

Inför även:

Deposit på 1x månadshyran. För att täcka ev skador hästen orsakar eller om ägaren inte betalar hyra. Betalas tillbaka när stallplatsen sägs upp minus vad de eventuellt är skyldiga dig.

Betalning i förskott varje månad.

Förseningsavgifter.

Lycka till och ge inte upp!

Detta med att inte vilja betala har jag oxå märkt är en vanlig men trist sjukdom hos hästfolk... allt ska va gratis o är det inte det då:devil:

Undrar lite var går gränsen för en företagare för vart man ska dra saken till inkasso eller vart man bara ska "skita" i eländet o i tankarna be hästägarna som vägrar betala dra dit pepparn växer?:confused: Handlar gränsen om nån hundralapp 2 tusen eller 20 000 eller...? Tycker sånt är skitsvårt:(

Skulle aldrig kosta på inkasso, jag skickar påminnelse och sedan direkt till KFM. Gränsen för mig personligen ligger på 1000 kr, under det gnisslar jag tänder och avskriver.

Över det går till fogden, om jag sedan tar en fajt om "kunden" överklagar fordran - det tar jag mig en funderare på om det händer. Att gå till rätten kostar ju också en del.

Driver du en vit verksamhet så SKA du ha ordentliga papper på ALLT!

Antar att du har någon typ av försäkring för din verksamhet och då brukar en "rättskyddsförsäkring" ingå, dvs den täcker din kostnader för att vdriva rättsliga frågor vidare.

Tyvärr är det ju så att det kan bli snuskigt dyrt att driva en fråga även om man vet att man har rätt. Det kostar under tiden!

Jag vet att man inte ska säga så här och att det inte gör saken bättre men det verkar som du faktiskt har dig själv att skylla.

Hur sjutton kan du ta emot inhysningar m.m. UTAN riktiga kontrakt/avtal och utan att ta kreditupplysningar & förskottsbetalningar.

Det går INTE att lita på folk, tyvärr!:mad:

JAG får väl inte skylla mig själv alls, jag har en högst vit och seriös verksamhet som INTE är inom hästnäringen.

Hum oj, nu är jag ju korkad igen:crazy: vad är skillnaden på inkasso o kronofogden?

Inkasso är ett bolag som försöker driva in pengar åt dig, en tjänst som kostar pengar. Kronofogden är den MYNDIGHET som kan verkställa indrivningen. Inkasso går slutligen till KFM om man vill, önskar och betalar. Det är bara en dyr omväg.

Aha:idea: där ser man alltid lär man sig nåt nytt! TACK!:bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 345
Senast: exotic
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Äldre Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting: Bakgrund: Sambon är normalt kund i en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 821
Senast: Trani
·
Relationer Hej kära bukefalister! Nu vänder jag mig till er för att få hjälp och rådgivning i en situation som har växt fram den senaste tiden...
Svar
5
· Visningar
1 577
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama