Sv: Är alla siameser så här???????
Jag har två siameser och en bondkatt. Och faktum är att bondkatten är klart mer 'pratig' än siameserna.
Men, siameshonan hon kan prata och framförallt kan hon KLAGA
Man kan få nervösa problem när hon tycker det är fel på något, för då klagar hon högljutt och längre. Och genomträngande. I övrigt är hon inte sådär jättepratsam mot folk, hon spinner istället, har en massa olika varianter på spinnande hon kör med när hon pratar.
Siameshanen kan också klaga men låter betydligt trevligare för öronen när han gör det. Han är mycket mer pratsam 'i allmänhet' dock.
Bondkatten snackar mest av dem alla, och har det mest genomträngande jamandet när hon klagar. Hon snackar dock som attans om både det ena och det andra. Faktum är att jag blev lite 'besviken' när jag skaffade siames, jag hade förväntat mig de skulle prata ännu mer.
Något som dock är STOR skillnad mellan siameserna och bondkatten är SÄTTET.
Siameshanen är extremt fäst vid mig (läs: är klängig), dessutom har han stor aktiveringsbehov och man måste lägga sin tid med både kel och aktivering varje dag. Honan är mer 'myskatt', hon är alltid i närheten, men ligger oftast mest bara och tittar på.
Bägge kräver att ligga i princip PÅ mig när jag sover. Något annat existerar inte. De är alltid i samma rum som mig (möjligen med undantag för när de sover) och ä överlag otroligt sociala. Dessutom så siameserna fattar säkert tio kommandon, de kommer på inkallning, de förstår hoppa ner/hoppa upp, nej, apport (hanen) osv. Bondkatten fattar möjligen 'om du inte hoppar ner därifrån kattjävel så kommer ditt liv bli kort'
Skämt åsido, de känns mycket mindre självständiga än andra raser.
Bondatten är visst social - nu och då när det passar, och har inte alls samma närhetsbehov.
Som någon underbart insatt människa sagt: 'Om man inte vet om man vill ha en hund eller en katt, skaffa en siames - det är lite av båda'. Och nog fan är det sant.. Hanen har banne mig gjort KATTMÄNNISKA av mig, och jag är så larvigt förtjust i honom och såld på honom att det är löjligt
Enmanskatter så jo visst är de det, men inte hysteriskt. Matte är bäst, men om matte inte är hemma får väl nån annan duga då.. Men de är som klister på mig när jag kommer hem om jag varit bortrest tex.
/Alexandra - siamesfrälst för livet =)