Är alla siameser så här???????

E

eileen1

Å herreguuuud jag blir tokig på min siames!!!
Hon är ett år och "pratar" hela tiden, dessutom tror jag det är en enmans katt. Min son har henne i knä å jag kommer in i rummet, då skriker hon för fulla muggar.......Det låter precis som "ta på mig ta på mig ta på mig" Å hon blir inte tyst heller förräns hon har fått sin vilja fram.
Börja fundera på allvar att lämna bort henne. Är det någon fler än jag som har samma problem med sin siames?:confused:

Sv: Är alla siameser så här???????

Ja, siameser är aktiva och socialt krävande. Visste du inte det innan du skaffade en??

En av de mest framträdande personlighetsdragen hos de flesta siameser är ju just denna "pratighet". Ett mycket välkänt drag hos dessa katter.

Det är väl nästan det första man får reda på när man läser om rasen :confused: ?

Ja hon är alltid så här! Isåfall löper hon hela tiden! *S*
Aktiva o social visste jag att de var men inte så här krävande som hon. Hos uppfödaren var hon heltyst.
Så när jag berättar för förra ägaren så blev hon förvånad, inte nån av hennes katter är så här.

min kompis har två underbara siameser, pratiga men bara gulliga :love:
Dock kan jag tycka att de är lite väl uppmärksamhetskrävande, nästan som jack russels (som jag fullkommligt hatar).

men oftast gulliga o jätte kelsjuka :love:

Har ni bara en katt? Ofta taggar de ner det värsta uppmärksamhetsbehovet om de får en kompis. Jag föder ju upp en likartad ras, och jag rekommenderar alla köpare att ha två, eftersom det underlättar för både ägare och katt.

Jo jag har ju 2 bondkatter med men dom duger inte som sällskap till henne.....

Kan hända att hon behöver en till lika social och aktiv katt att umgås med.
Jag längtar tills jag får hem min andra Devon och är lycklig att jag är arbetslös nu när jag bara har en, han är väldigt krävande men jag älskar honom :love:

Jag tycker hon verkar vara en väldigt typisk siames. De är verbala.

Just siameser sägs även bara en ras där extremer kan sörja sig till döds om deras ägare dör eller om de på annat sätt skiljs från sin ägare. Tidigare var de kända som enmanskatter men det kanske är något som man försökt komma ifrån...

Jag kan bara instämma i vad flera andra sagt: siameser är pratsamma! Det är förvånande att du inte tycks ha varit medveten om detta innan du skaffade henne...
Jag själv och alla andra uppfödare av den här typen av ras som jag känner till är mycket noga med att upplysa spekulanter om vad det kan innebära att leva med såna här katter.

De är mycket pratsamma och sociala och kräver mycket uppmärksamhet- man måste vara beredd att avsätta en viss tid varje dag för att leka med/aktivera sin katt, annars kan de bli mycket olyckliga och därigenom outhärdligt påträngande i sina försök att få den uppmärksamhet de behöver.

Mitt råd till dig är: ägna mer tid åt henne! Avsätt en stund varje dag då du ägnar henne all uppmärksamhet och aktiverar henne genom tex. apportlekar (brukar ofta vara populärt), lek med pinne med fjädrar på, en promenad utomhus i sele eller vad som passar er.

Dessutom som någon annan var inne på, om möjligheten finns är det sannolikt en god idé att skaffa henne en kompis av en liknande ras. Två siameser tillsammans aktiverar oftast varandra mycket bra och kan avlasta er människor en smula.

Bondkatterna är bättre än inget, för i min värld skall den här typen av katter inte leva som ensamkatter (om inga särskilda skäl föreligger), men troligen har de inte riktigt samma temperament och har inte lust att hänga med på alla upptåg som siamesen förmodligen gärna skulle hitta på.

Lycka till från en luttrad oriental/siamesmatte!

Å herreguuuud jag blir tokig på min siames!!!
Hon är ett år och "pratar" hela tiden, dessutom tror jag det är en enmans katt. Min son har henne i knä å jag kommer in i rummet, då skriker hon för fulla muggar.......Det låter precis som "ta på mig ta på mig ta på mig" Å hon blir inte tyst heller förräns hon har fått sin vilja fram.
Börja fundera på allvar att lämna bort henne. Är det någon fler än jag som har samma problem med sin siames?:confused:

Ja, de är nog sådär!
Jag hade Cornish Rex förut och frågade en uppfödare på utställning som också hade Siames och Balines vad skillnaden var. -Ja, siamesen är ju mer enmanskatt än rexen och mer livlig! var svaret.
och då insåg jag att då räckte det nog med rexens livlighet för min del. Jag tycker mina rexar var EXTREMT sociala och kontaktkrävande. (vilket för mig var ett stort PLUS för jag ville ha såna kissar!!)

Mina katter är bara fjärdedels siameser, och dragen är genomgående i bägge! Väldigt pratiga, kelsjuka, extremt uppmärksamhetskrävande... Så en ren siames, som jag iofs aldrig haft, borde väl vara en sisådär fyra gånger värre om inte mer ;)
Men testa att skaffa en siames till, det borde distrahera mammigheten eller "enmannigheten" litegrann och dessutom aktivera en hel del!

Jag har en siameskorsning som är mycket som en siames till psyket. Vi har långa samtal och han är väldigt sällskaplig. Tycker att det är en katt som passar mig. Visst, ibland kan man känna sig lite frustrerad när man inte riktigt fattar vad han menar men så är det ju ;)

Visst, ibland kan man känna sig lite frustrerad när man inte riktigt fattar vad han menar men så är det ju ;)

Haha, vad jag känner igen mig i det där! :rofl: Och Elsa bara suckar åt mig när jag fortfarande bara svarar "ja, ja, gumman" eller "mm" när hon förklarat samma sak för mig hundrafyrtioåtta gånger och jag ÄNDÅ inte fattar! :rofl: :bow:

Visst, ibland kan man känna sig lite frustrerad när man inte riktigt fattar vad han menar men så är det ju ;)

Haha, vad jag känner igen mig i det där! :rofl: Och Elsa bara suckar åt mig när jag fortfarande bara svarar "ja, ja, gumman" eller "mm" när hon förklarat samma sak för mig hundrafyrtioåtta gånger och jag ÄNDÅ inte fattar! :rofl: :bow:

Jag kan bara instämma i vad flera andra sagt: siameser är pratsamma! Det är förvånande att du inte tycks ha varit medveten om detta innan du skaffade henne...
Jag själv och alla andra uppfödare av den här typen av ras som jag känner till är mycket noga med att upplysa spekulanter om vad det kan innebära att leva med såna här katter.

De är mycket pratsamma och sociala och kräver mycket uppmärksamhet- man måste vara beredd att avsätta en viss tid varje dag för att leka med/aktivera sin katt, annars kan de bli mycket olyckliga och därigenom outhärdligt påträngande i sina försök att få den uppmärksamhet de behöver.

Mitt råd till dig är: ägna mer tid åt henne! Avsätt en stund varje dag då du ägnar henne all uppmärksamhet och aktiverar henne genom tex. apportlekar (brukar ofta vara populärt), lek med pinne med fjädrar på, en promenad utomhus i sele eller vad som passar er.

Lycka till från en luttrad oriental/siamesmatte!

Jaaaaa du nu har jag gjort som du säger men INGET hjälper, hon låter som en katt som går på extacy!! Min sambo blir tokig när han hör hennes jamande.....Å om jag ändå kunde spela in henne så skulle du få höra!!
Nä funderar allvarlig på att skänka bort henne till våran hyresgäst, hon tycker om henne! Och Hon är dessutom döv :rofl:

Siameser mår bättre tillsammans med andra siameser än ensamma eller med andra kattraser. Funderar själv på att skaffa en siameskompis till min lille kille efter att hans stöd i livet dog i somras. Den nya kattkompisen "duger", men det är inte samma sak och jag märker ju på honom att det fattas honom en annan siames. :(

Var kattvakt åt två siameser för ett par somrar sedan. De var lika snackiga båda två, men de snackade mest med varandra, och då inte alls lika högt som när de "gapade" på oss folk. Ägaren berättade att hanen varit väldigt påträngande och "jobbig", väldigt gapig och gåpåig innan de skaffade honan. Sen lugnade han ner sig betydligt. Det skiljer några år mellan dem, men de kom hem med nån månads mellanrum, så de har bott där nästan lika länge. I början verkade de diskutera möblering och sånt, för han visade henne runt och så tjattrade de med varandra :rofl: från rum till rum.

Kanske ännu en siames vore en lösning? Annars är ju ett alternativ att hitta ett annat katt åt hemmet, hos någon som inte stör sig på henne.

Jag har två siameser och en bondkatt. Och faktum är att bondkatten är klart mer 'pratig' än siameserna.

Men, siameshonan hon kan prata och framförallt kan hon KLAGA :devil: Man kan få nervösa problem när hon tycker det är fel på något, för då klagar hon högljutt och längre. Och genomträngande. I övrigt är hon inte sådär jättepratsam mot folk, hon spinner istället, har en massa olika varianter på spinnande hon kör med när hon pratar.

Siameshanen kan också klaga men låter betydligt trevligare för öronen när han gör det. Han är mycket mer pratsam 'i allmänhet' dock.

Bondkatten snackar mest av dem alla, och har det mest genomträngande jamandet när hon klagar. Hon snackar dock som attans om både det ena och det andra. Faktum är att jag blev lite 'besviken' när jag skaffade siames, jag hade förväntat mig de skulle prata ännu mer.

Något som dock är STOR skillnad mellan siameserna och bondkatten är SÄTTET.

Siameshanen är extremt fäst vid mig (läs: är klängig), dessutom har han stor aktiveringsbehov och man måste lägga sin tid med både kel och aktivering varje dag. Honan är mer 'myskatt', hon är alltid i närheten, men ligger oftast mest bara och tittar på.

Bägge kräver att ligga i princip PÅ mig när jag sover. Något annat existerar inte. De är alltid i samma rum som mig (möjligen med undantag för när de sover) och ä överlag otroligt sociala. Dessutom så siameserna fattar säkert tio kommandon, de kommer på inkallning, de förstår hoppa ner/hoppa upp, nej, apport (hanen) osv. Bondkatten fattar möjligen 'om du inte hoppar ner därifrån kattjävel så kommer ditt liv bli kort' :devil: Skämt åsido, de känns mycket mindre självständiga än andra raser.

Bondatten är visst social - nu och då när det passar, och har inte alls samma närhetsbehov.

Som någon underbart insatt människa sagt: 'Om man inte vet om man vill ha en hund eller en katt, skaffa en siames - det är lite av båda'. Och nog fan är det sant.. Hanen har banne mig gjort KATTMÄNNISKA av mig, och jag är så larvigt förtjust i honom och såld på honom att det är löjligt ;)

Enmanskatter så jo visst är de det, men inte hysteriskt. Matte är bäst, men om matte inte är hemma får väl nån annan duga då.. Men de är som klister på mig när jag kommer hem om jag varit bortrest tex.

/Alexandra - siamesfrälst för livet =)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 068
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama