Apropå tråden "hur bör man uttala"

Sv: Apropå tråden "hur bör man uttala"

Tolkiens originalstavning var 'nifredil' och när jag hör det i huvudet så kan jag liksom inte tänka mig att han betonade på i:et.

Aaaah! Jag har ju aldrig kommit mig för att fråga men alltid undrat vad tusan det är du heter :D Skönt med en förklaring även om även jag, spontant, är mer inne på läkemedel än blommor när jag ser nicket ;)

Nu blev det riktigt intressant. Jag blev tvungen att kolla det. Och på grekiska visar det sig att öket hette Βουκεφάλας - Alltså Voukefálas - med betoningen på a. Inte e som är det korrekta i Bukéfalos.

Borde innebära att man lugnt kan fortsätta säga Bukefálos eftersom Bukéfalos låter så jämrans löjligt.

Jag är niprendil, den intelligenta värktabletten ... :)

Jaså är niphredil från Tolkien, det visste inte jag. Nån otäck orch förstår jag?
Fast det borde rimligtvis vara ett kort a, inte långt som i det svenska uttalet.

Jag uttalar a i bukefalos på samma sätt som haflinger (tyska) och taco (spanska), inte svenskt långt eller kort a alltså.

Fast det borde rimligtvis vara ett kort a, inte långt som i det svenska uttalet.

Det är betoningen som är samma, inte ljudet. I den grekiska varianten är a-ljudet detsamma som det i "larvig". Fast man drar ändå ut på vokalen.

Liknande trådar

Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 155
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar