Apropå tråden "hur bör man uttala"

Sv: Apropå tråden "hur bör man uttala"

Och hur uttalar man det rätt? Min alviska är lite lätt rostig.

Niffrediil!

Jag har alltså ingen aning egentligen, vet inte vad det är heller, men så vill jag uttala det. Som krokodil, liksom, fast med annan början. Så det är antagligen fel, eftersom jag uttalar Bukefalos fel också. :D

Tolkiens originalstavning var 'nifredil' och när jag hör det i huvudet så kan jag liksom inte tänka mig att han betonade på i:et.

Tror de flesta uttalar mitt användarnamn på olika sätt, många skriver ju t ex niprendil niphrendil etc etc. För min del är allt okej förutom Sniffe (tack för det värdelösa smeknamnet, mammas och lården!).

Oh noes, då blir jag smeknamnet "najfe" istället för niffe. Tror jag behåller mitt uttal faktiskt, señor Tolkien får ursäkta helt enkelt.

Frågan var ju som sagt hur jag uttalar ordet, inte hur det ska uttalas.

Å andra sidan innebär det att de inte skulle kunna kalla mig Sniffe, utan istället snajfe. Och det vore ju en klar förbättring!

Egentligen vill jag byta nick här, det är liksom såååå niphredil 16 år, men det skulle kännas så fel och märkligt. Så det får hänga kvar.

Sniffe är charmigt. Jag kan nog vänja mig vid Najfe också... ;)

Mixoman: Amerikanisera mitt användarnamn om du kan! :D

Fast om man ska vara lite petig så uttalas det så här Βουκέφαλος :D

Nu blev det riktigt intressant. Jag blev tvungen att kolla det. Och på grekiska visar det sig att öket hette Βουκεφάλας - Alltså Voukefálas - med betoningen på a. Inte e som är det korrekta i Bukéfalos.

Borde innebära att man lugnt kan fortsätta säga Bukefálos eftersom Bukéfalos låter så jämrans löjligt.

niprendil niphrendil etc etc.

Jag är niprendil, den intelligenta värktabletten ... :)

Jaså är niphredil från Tolkien, det visste inte jag. Nån otäck orch förstår jag?

Man kan nog säga precis som man vill och komma undan med det, kanske kan man till och med säga det snabbt och lite sluddrigt på en grekisk restaurang och sen bli serverad nåt gott.

Jo, det är lite 90-tal över det men det får du leva med.
Ska du säga som har en fågel som avatar? SÅ 90-tal tycker jag.

Jag är niprendil, den intelligenta värktabletten ... :)

Jaså är niphredil från Tolkien, det visste inte jag. Nån otäck orch förstår jag?
Åh, jag har en egen låt! Coolt!

Nej, det är så jävla töntigt och pinsamt att det råkar vara en jävla blomma som växer i Lothlorien. 16-åriga niphredil ÄLSKADE Sagan om Ringen och ville döpa alla sina framtida barn till alviska namn :wtf:

Jag ber om ursäkt! Jag är så fast i 90-talet att jag inte ens vet vem Yohio är.

Låter helt fantastiskt.

Man kan nog säga precis som man vill och komma undan med det, kanske kan man till och med säga det snabbt och lite sluddrigt på en grekisk restaurang och sen bli serverad nåt gott.

Ja, så brukar jag göra ungefär. Ska testa med Voukefálas nästa gång så får vi se vad jag får in :)

Nej, det är så jävla töntigt och pinsamt att det råkar vara en jävla blomma som växer i Lothlorien. 16-åriga niphredil ÄLSKADE Sagan om Ringen och ville döpa alla sina framtida barn till alviska namn :wtf:

Äsch då, det är okej. Jag har f ö en kollega som är Ringen-nörd och det blev viss förhandling när första barnet skulle namnges. Men han blev nöjd, hon fick heta Saga :)

(Jag skulle seriöst självskada mig om du bytte nick, du ÄR niphredil :()

Yohio:

1b590839713e4c109494e0e8307eb9c2.jpg

Coolaste killen :love:

Liknande trådar

Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
439
Senast: Krålus
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 155
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar