Apropå en annan tråd, hur många av er hanhundsägare

Rie

Trådstartare
har fått frågan om att para er hanne med tik av annan ras?

Jag har fått frågan från ägare av Jack Russel och Foxterrier. Det är ju inte raser som är så lång tifrån min dvärgschnauzer men jag sade ändå nej. Kände till de trevliga tikarna och ägarna ville para med min hanne dels pga att de (då - det är några år sedan ) inte hittade någon hanne av tikens ras i någorlunda närhet som "dög" och dels pga min hannes utomordentliga lynne. Han är även fin exteriört men lite för stor för rasen.
Jag tackade nej. Har även tackat nej till en dv tik, dock var det innan s/p blev godkänd att blanda med s/s, hade det varit idag hade jag väl åtminstone tittat på tiken och funderat lite.

Sv: Apropå en annan tråd, hur många av er hanhundsägare

Jag mötten dam med en gul labbetik som började babbla på hejvilt om att min hane var så fin och oj oj oj, skulle vi inte kunna para dem osv osv.
När hon äntligen tystnat berättade jag att han är kastrerad och gick därifrån.:D

Nja, mer hintningar om att "westie och jack russel skulle ju kunna bli en fin blandis.."...Nej tack. Sen har jag även blivit tillfrågad av en med samm ras. Dock oreggad.

Två gånger faktiskt, under det året jag haft honom. Båda tikarna var/är blandrastikar av mindre storleken..

Ja, på min mentala vrak till dobermanhane utan meriter alls fick jag många förfrågningar om parningar. Både av blandraser och renraser(!).
Fullständigt obegripligt. Men han var ju så fin och "snäll" (förrutom när han bet vilt omkring sig)
Aldrig i livet att jag skulle sälja min moral så billigt, trots att det alltid är tikägaren som får grovjobbet och uppfödaransvaret.

Min riktigt trevliga rottishane har jag bara fått två erbjudanden vad jag minns en blandras och en renras. Jag tackade nej. Han är en trevlig medelmåttig rottis. Medelmåttiga rottisar finns det för gott om.

De flesta oseriösa vill inte avla på honom för han är för liten och lätt och de seriösa vill inte avla för han är omeriterad och medelmåttig.

Ja, min hane har varit tillfrågad några gånger, men vi har tackat nej!
Han är tibbe/sheltie, har blivit frågad av cavalier, någon york korsning samt en tax...

Han är blandras och ska därför inte ha några valpar efter sig även om dom med all säkerhet skulle bli gudomliga!

Utöver BC'n till bobermann/colliekorsningen, så blev jag tillfrågad om Stromboli "ville" para en CC powderpuff :crazy:

Annars har det varit rätt lugnt på den fronten tack och lov :)

Säkerligen :devil:

Men stygga matte tyckte inte att det var en så bra idé :cool:

Japp ganska ofta faktiskt, började redan när han var valp. Det som jag tycker e konstigt är att det bara var ett fåtal av de frågande som hade schäfer.

Jag är imot buskisavel, varför bara korsa o para hej vilt oavsett om det är av samma ras eller inte....

Nu e han dock kastrerad han oxå :D

Jag har fått frågan ett antal gånger och mest av pensionärer som tycker hunden är fin men även om yngre. Jag har sagt nej då jag inte är för blandrasavel.

Jag har också fått frågan om inte en bekant fick låna honom för parning, hunden som skulle paras är en blandras och inte riktigt klok:D

Orsaken var att hunden skulle slippa livmoderinflamation om man parade henne, då hon får det lite då och då. Ingen bra orsak att få riktiga galningar till valpar som förmodligen skulle driva sina ägare till vansinne.

Så svaret blev nej.

Det har hänt en gång. Men två gånger har vi fått frågan gällande tikar av samma ras :).

Nej, men min hund försökte göra barn med en samojed. Han var på henne kanske två gånger i ca 1 sekund, men tro fan att det gick ändå. Tiken fick en abortspruta så det blev inget. Tänk er samojed-bearded collie, ingen hund jag skulle vilja ha precis :p

Jag har fått frågan och mitt svar var nej. Hunden i fråga är en trevägs blandras.

Yes det har jag, eller rättare sagt-nej inte ens tillfrågad!!
Tjejen (ca 16-17 år) som ägde rottis tiken släppte hunden lös till Min (okopplade) hane och sa 'det e lugnt, hon löper men jag vill ha valpar'...
Jag uppfattade först inte vad hon sa och såg mer ut som: :confused:
Men kort därefter så blev det: :idea::eek::mad: Och jag rusade då fram, tog tag i min hane som faktiskt konstigt nog bara sniffade lugnt på henne medans han blev kopplad och matte skällde ut bruttan rakt upp och ner! Fan vad sne jag blev.:mad:

//Nikkis-vars hanhund inte alls är spc. intresserad av löptikar, han är nog bög:angel:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 681
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 914
Senast: Armani__
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur