Apropå de nya stofamiljerna..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tabitha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 625
Sv: Apropå de nya stofamiljerna..

Den infon är inte officiell ännu. Vet tyvärr inte när den släpps!

Jasså? Där ser man! Med ASVH:s utvecklingstakt gällande stamböcker kanske de blir offentliggjorda framåt år 2012 då, eller så.. :angel:

Jasså? Där ser man! Med ASVH:s utvecklingstakt gällande stamböcker kanske de blir offentliggjorda framåt år 2012 då, eller så.. :angel:

:rofl:
tyvärr verkar det bli sant...

Men vi får väl hoppas att vi får veta innan året är slut!:p

Men man kommer väl behålla de gamla stofamiljerna?

Vilket jobb att hitta alla bra stolinjer i landet...
Det finns nog mer än både en och två antar jag? ;)

De gamla familjerna finns kvar, man fyller väl bara på med nya nummer skulle jag tro. Det är säkerligen ett ganska omfattande arbete att gå igenom alla stolinjer! Vet att Stig Facht i boken "Våra stofamiljer" (som utkom någon gång på - medeltiden? typ :angel: ) har presenterat ett antal familjer som nummerkandidater, antar att flera av dessa fortfarande är aktuella.

Tur att du skrev den här tråden, för annars hade jag tänkt göra det.

Om man får komma med personliga favoriter så hoppas jag att dessa har blivit numrerade på "riktigt":
A.6 (slutar med Norddeutscher-Tilly-Voltigeur-Zampa), finns/fanns bl.a. på Bollerup. Trofé är en av hingstarna.
A.8 (Altist-Nobra II-Naber-Derb-Nording-Granada) Jackaroo, Jermara m.fl
A.11 (Pathfinder xx-Fiesco II-Weissenburg-Montenegro-Y.Confederatde xx-Fright xx-Mambrino xx-Phönix-Xenofon I) kändis? Fanns i alla fall hos systrarna Stephens.

Och så Bella-hästarna förstås;) (men det lär inte inträffa under min livstid).

Stig Fachts bok "Våra stofamiljer" utkom 1976-så det är verkligen dax att uppdatera även de "gamla" familjerna

De har ju lagt till en del familjer (för några enligt mig) under årens lopp, boken slutar ju med stofamilj 45.

Men man kommer väl behålla de gamla stofamiljerna?

Vilket jobb att hitta alla bra stolinjer i landet...
Det finns nog mer än både en och två antar jag? ;)

Självklart behålls de, man fyller bara på med nya!

Är man insatt i den svenska halvblodsaveln sen minst 50 år, vilket mannen som numrerar de nya familjerna är, har man bra koll på vilka stolinjer som finns i landet och vad de har lämnat:)

Mitt stos namn avslutas med "(36)" och det är hennes stofamilj i alla fall.

De har ju lagt till en del familjer (för några enligt mig) under årens lopp, boken slutar ju med stofamilj 45.

Sedan finns ett tilläggsblad med stofamiljer upp till nr 54? eller så, har jag för mig..

Familjen med Jackaroo måste ju bara bli numrerad tycker jag, tänker på alla fantastiska hästar som Jill och Jarrah lämnat! :bow:

*KL*

Hur kan man få reda på sitt stos stofamilj?
Har ett sto på foder som är efter Pontus - Maraton och sedan tror jag det är Pablo XX

Pontus - Maraton är det många hästar som är efter så att bara nämna dessa, eller Pablo xx, ger ingen ledtråd till vilken stofamilj din foderhäst tillhör.
För stofamiljer har ingenting med hingstar att göra, inte mer än att man kan säga att stofamiljen är motsvarighet till en hingstlinje.

Det som gäller när man ska ta reda på vilken stofamilj hästen tillhör (alla tillhör en stofamilj, numrerad eller onumrerad) är att titta på din hästs mamma, mormor, mormors mor, mormors mormor osv.
Helst så långt ner som det bara går.

Säg att du har ett sto, hon får stoföl som i sin tur får stoföl - då har du en stofamilj.
Hingstar och valackar tillhör stofamiljen, men kan inte bidra till fler familjemedlemmar, för det kan bara stona göra.

Blev det lite klarare?

Är ni inte medlemmar i ASVH eller har ni inte läst årsboken som nyss kom? Där står det att supplementband med stambokförda ston 2001-2005 samt nya stofamiljer ska komma under 2007. Nya stambokförda ston finns med i årsboken fr o m 2006.

Är ni inte medlemmar i ASVH eller har ni inte läst årsboken som nyss kom? Där står det att supplementband med stambokförda ston 2001-2005 samt nya stofamiljer ska komma under 2007. Nya stambokförda ston finns med i årsboken fr o m 2006.

Det var några år sedan mitt medlemsskap i AVSH gick ut senast, så tack för tipset! Men bara för att det står det betyder det inte att det gör det.. :angel: Man kan ju alltid hoppas dock!

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
923
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
IT & mobiler Jag måste köpa nya hörlurar, trådlösa och inte alltför dyra. Någon som kan tipsa? Jag vill inte köpa billig skit heller.. Lyssnar på...
Svar
10
· Visningar
492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka