Appropå djurvän, nya lagen

L

Linas_

Stämmer det att det i den nya djurskyddslagen skulle stå att man inte får ha hundarna i bur längre? :confused:

En bekant till mig sa att hon hört det på radion. Det skulle alltså vara totalt förbjudet oavsett vilket tidsperspektiv vi talar om.

Undrar Lina

Sv: Appropå djurvän, nya lagen

Det kommer helt klart att vara ett regelbrott när nya författningen börjar gälla 1/5. Redan idag är det högst tveksamt om det kan anses tillåtet.
PL

Det kommer helt klart att vara ett regelbrott när nya författningen börjar gälla 1/5. Redan idag är det högst tveksamt om det kan anses tillåtet.
PL

Hur kommer detta sig? Var ska jag låta henne sova i fortsättningen.

Min hund är en arbetande vallhund som arbetar med mig hela dagarna. Hon är med mig från 06.00-22.00 varje dag, sen ligger hon i en stor bur nedanför min säng på natten.

På vad sätt är det skadligt för henne att sova där? Hon är lugn, trygg och springer själv upp till buren när det är nattdags.

/Lina

Låt bli att stänga buren.
Själv anser jag att bur rätt använt är ok men det är inte jag som skriver reglerna.
Burförvaring har missbrukats en hel del.
PL

Låt bli att stänga buren.
PL

Ok, jag lovar... Fast, jag kan inte hjälpa att, även om hon är underbar, vill jag inte att hon kryper upp på min kudde på natten. Jag klarar inte det... Alternativet är väl att hon får stå i hundgården på natten, eller ligga i köket. Fast, jag undrar vilket hon föredrar. Bur vid min säng eller skild från matte...

Jag håller med om att det går att missbruka det här med burar ordentligt, samt att många gör det. Men, varför vara så drastisk att man måste ta till ytterligheten att burar inte får användas öht? Man kunde väl satt en tidsgräns där med, precis som kring hur länge de får vara ensamma!

Hur är skrivningen gjord? Får man inte ha hunden i bur i bilen heller?

Senast ändrad av en moderator:

Buranvändningen regleras i de nya föreskrifterna.

14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Att stänga in hunden i bur varje natt står som synes inte som godkänd buranvändning.

Ok, jag lovar... Fast, jag kan inte hjälpa att, även om hon är underbar, vill jag inte att hon kryper upp på min kudde på natten. Jag klarar inte det... Alternativet är väl att hon får stå i hundgården på natten, eller ligga i köket. Fast, jag undrar vilket hon föredrar. Bur vid min säng eller skild från matte...

Jag håller med om att det går att missbruka det här med burar ordentligt, samt att många gör det. Men, varför vara så drastisk att man måste ta till ytterligheten att burar inte får användas öht? Man kunde väl satt en tidsgräns där med, precis som kring hur länge de får vara ensamma!

Hur är skrivningen gjord? Får man inte ha hunden i bur i bilen heller?

Hur svårt kan det vara att lära hunden att hon inte får vara i sängen?

Hur svårt kan det vara att lära hunden att hon inte får vara i sängen?

Förvisso inte, men jag blir så irriterad...

Hon kan vänster, höger, stanna, öka, runda gänget, få djur till rätt grindhål, samt alla annan grundlydnad. Hon arbetar hela dagarna, och på kvällarna är hon ledig.

Förklara istället för mig på vad sätt det är att betrakta som dålig djurhållning att låta henne sova i buren. För det är väl det djurskyddslagen är till för, att förbjuda dålig djurhållning, eller?

Senast ändrad av en moderator:

Buranvändningen regleras i de nya föreskrifterna.

14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Att stänga in hunden i bur varje natt står som synes inte som godkänd buranvändning.

Ok, tack för hela texten. Då får jag lägga tid på att lära henne att när jag sagt "plats i buren" går man minsann inte ut förren jag sagt "varsigod". Så kan buren vara öppen.

Skaffa ett kompostgaller och sätt runt din säng.
Hunden slipper bur och du slipper hunden.

Jag säger inte att det är något dåligt men from. 1/5 kommer det vara olaglig buranvändning. Du väljer själv om du vill följa de nya föreskrifterna eller inte.

Reglerna har antagligen skapats för att buranvändning missbrukas och för att det ska gå att sätta dit dem som missbrukar burar.

Jag säger inte att det är något dåligt men from. 1/5 kommer det vara olaglig buranvändning. Du väljer själv om du vill följa de nya föreskrifterna eller inte.

Reglerna har antagligen skapats för att buranvändning missbrukas och för att det ska gå att sätta dit dem som missbrukar burar.

Håller med om att det är bra att vi får bort detta ofog med mer eller mindre konstant burhantering! Synd bara att det slår så fel för oss (som jag anser) använder burar på ett (även för djuret) positivt sätt.

Till TS:

Min pojkvän hörde också de på radio.. Men de va om hund i bur i bil.

Hund i bur i bostad får man inte ha och den regeln har funnits länge. ;)

Och har man hunden i hundgård så måste man rasta hunden var 4-5 timma, tro ja de va.

Vi brukar alltid ha vår hundar i bur när dom är valp och det är för att dom ska kunna slappna av och ta det lugnt plus att man har kolla på hunden helatiden så att man slipper få obehagliga överaskninga i still med en uppäten strumpa som har fastnat i tarmen eller liknande fast det är klart vi skulle juh lika gärna kunna använda oss av en sådan där portabel liten hundgård som man bara ställer upp som ett litet galler men borde inte det bli ungefär samma sak som en bur, vad står det i lagen om dessa då?

Och har man hunden i hundgård så måste man rasta hunden var 4-5 timma, tro ja de va.

Nix pix. Om hunden permanent hålls i hundgård måste de rastas minst 1 gång per dag utanför denna. Rekomendationen som kommit i övrigt vad det gäller rastning är att hunden bör rastas minst var 6:e timme under dagtid.

Till TS: Burförvaring nattetid har länge varit otillåtet. Burförvaring får inte vara regelbundet återkommande, så där faller det på en gång. Eg. är de nya reglerna bara ett förtydligande av när det är tillåtet. Förut föll t.ex träning av två hundar med en förare varje dag inom ramen för det otillåtna om den ena hunden fick ligga i bilen under den andres träning.

Visst kan man tycka att burreglerna går till överdrift. Jag hade t.ex 2 burar (öppna) och 2 stora korgar i ett nattutrymme där hundarna sover. Dock blev jag efter inspektion tvungen att antingen ta bort burarna eller dela på flocken i två rum eftersom golvytan som burarna tar upp inte får räknas in i den totala. Hade jag bytt ut burarna mot korgar hade dock golvytan räknats med och räckt till flocken. Eftersom burarna blir först ockuperade till natten valde jag att dela flocken på två rum med burar och korgar på bägge ställena. Fortfarande är burarna populärast...

Så visst är reglerna märkliga ibland, men tyvärr har de ju kommit till av nödvändighet.

Jag vet inte vad jag ska tycka om artikeln i fråga. Jag tycker etologen generaliserar lite för mycket och drar på lite väl stora växlar ibland, även om det blir bättre mot slutet.

Nu för tiden har vi sällskapsdjur av känslomässiga skäl. Samtidigt som den psykiska ohälsan ökar bland människor växer antalet hundar, katter och exotiska djur.

- Idealet är ju att vi utvecklas som människor, att vi mognar emotionellt, genom att leva med djur. Men i stället använder vi dem som tröst, för att lindra psykiska problem och kompensera dåliga relationer och brister i det sociala nätverket, säger Kerstin Malm.
Finns det några som helst belägg för att så är fallet och att den korrelationen finns?

- Det finns till exempel folk som har för sig att hunden bara ska få nosa på omgivningen när de tillåter det. Det är såna idéer som gör att man undrar över människans behov.
Jag ser inget konstigt alls i det? Om min hund hade fått nosa precis som han ville hade en runda runt kvarteret tagit flera timmar.

Enligt de nya reglerna för hundar /.../, som träder i kraft den 1 maj, ska valpar få vara kvar hos tiken och uppfödaren i minst åtta veckor, då de oftast slutat dia, efter födseln.
...och det här står redan i SKKs grundregler och är väl i det närmaste självklart för alla? Även de som s.a.s. faller utanför SKKs regelverk? Jag uppfattar att artikelförfattaren antyder att det är vanligt förekommande att valpar lämnar sin uppfödare före åtta veckors ålder.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 972
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 519
Senast: Sel
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 003
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka