Appro på muskler och exteriör

J

josse

Hur kan man konkret se att hästen har börjat bygga "rätt" muskler? Visst självklart så kan man ju se hur hästen bär sej under ryttaren. Men en del pratar ju om att man ser att hästen byggt ner muskler på bakdelen, ryggen, eller att den tappat ryggmuskler och "fallit ur". Är tex mer muskler på bröstkorgen ett tecken på att hästen går för mkt på framdelen? En rund bakdel; eller rygg tex kan ju vara fett?
:confused: :smirk: :o

Hej!Jag har en häst som var det man kallar bukig.
Han såg ut att ha hängmage och var lite tjock överallt.
Han vägde nog 50 kg mer än han skulle göra.Jag började att banta ner honom samtidigt som jag red honom mer o mer.
Vi tränade lite dressyr och han började arbeta i rätt form i traven.Efter det har hans bukmuskulatur blivit mycket starkare och den hängmagen han hade märks knappt.När jag började rida honom hade han inte heller mycket muskler på ryggen som man ser att han fått nu.Han var lite riden när han kom från island typ bara tränad för visning.Men med tålamod,bra mat och rätt träning bygger han fortfarande mer och mer muskler men det är en bra bit kvar... :banana: :bump:

Intressant fråga Josse!
Jag har en häst som musklat sig väldigt fint fram på bringan, bogen och halsen (ej underhals), men fortfarande saknas en del muskler på rumpan (denna häst var allmänt omusklad när jag fick honom).

Betyder detta att han går fel, på framdelen, eller bygger de inte alla muskler på gång s a s?
Har en nämligen en annan som också var tämligen omusklad när jag köpte honom (och väldit felfodrad). Han har fått världens turborumpa och fin rygg, mycket beroende på fodret tror jag, men eftersom jag fodrar likadant (dvs uträknade foderstater och analyserat hö) och rider ungefär likadant så är det ju lite konstigt att de musklat sig olika. Bägge hästarna är dessutom femgångare med likartade problem så träningen blir ganska likadan på dessa hästar. Exteriört skiljer de sig kanske något, men har bägge relativt lång rygg och stupande "femgångskors". Den med större rumpa är dock grövre byggd än den med tanig rumpa.

Ni som är insatta i anatomi och likn. får gärna utveckla detta!

Vildvittra

Og jeg lurer/undrer på om ikke det er individuelle forskjeller på hvor mye ryggraden står opp? Kan ALLE hester bli flate over ryggen??????? :confused:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 751
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 893
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama