Apporterande jakthundar

Exit

Trådstartare
Hade en diskussion här om dagen med en bekant som har Tollare. Vi började prata om att belöna hunden med kamplek i t.ex. lydnadsträningen.

Hon sa då att man aldrig skall kampa med en hund som man senare planerar att använda i jakt för apportering. Hunden börjar då mycket lätt bita för hårt i fågeln.

Jag har själv ingen erfarenhet av jakt. Hur ser ni jägare på detta? Kampar ni med era hundar eller förstör det verkligen hundens tag om fågeln?

/ Exit

Sv: Apporterande jakthundar

Jag har ofta kampat med min morfars pointrar genom åren, dock upplever jag att de har mindre kamplust och det har inte påverkat jakten.

Jag har kampat med båda mina ganska mycket, den ena är lika fin i munnen för det. Men kampen har använts i lydnadsträning främst, hon har aldrig kampat med apportvilt.

Den andra har aldrig varit någon apporteringsstjärna och jag har helt enkelt fått kampa upp intresset, men hon har inte använts praktiskt som apporteringshund.

Men många säger allmänt att man inte ska kampa med apporteringshundar.

Jag har en flatcoated retriever och jag brukar nog kampa med den som belöning vid lydnadsträning. Har inte märkt några negativa effekter.

Hundens uppfödare sa att man inte ska kampa(eller hetsa på annat vis) då man tränar apportering då flattar är tillräkligt upphetsade av sig själv:D Då kan de antagligen börja tugga på fågeln av ren upphetsning??

Sen tror jag det är väldigt viktig att först lära in apporteringen och hur man uppför sig och behandlar fågeln/dummyn innan man börjar kampa med nånting. Jag tror att en valp lätt vill börja kampa med det mesta om man lär ut den leken före apporteringen sitter.

Har haft både kort och strävhårig vorsthe som alla har fått "kampa" lite och det har inte påverkat deras sätt att hantera fågeln.

Min förra golden kampade jag med. Jag tyckte inte att hon blev hetsigare på "bytet", däremot märkte jag att det blev vädligt klart att föremålet är mitt och du släpper när jag säger så. Hon var väldigt sponan i alla apportering, det mesta satt i ryggraden.

Min nuvarande övertog jag när hon var ca 2,5år. Med henne kan jag inte kampa, då tror hon att jag försöker lura henne i en fälla eller nåt... :p "Men sååå får man ju inte göra...?" För henne är det inte lika självklart med apporteringen, man får guida lite mer och peppa under vägen. Men hon blir bara bättre. :)

Jag tror att det bara är bra att kampa. Det är en bra sorts belöning som går på alla hundar (även om en del raser har svårare för det). Har haft jaktspaniel som vi endast efter mycket omvänt lockande fick att kampa med vikten ordentligt bakåt som terrirarna.

Hundarna är smarta nog att hållla skillnad på viltet och en kampleksak. För dom är det så naturligt att hålla mjukt och fint.

Så kampa på du bara:banana:!

Gilly

Intressant att höra era åsikter! Det verkar ju som om flera av er har hört om att kamp förstör greppet om fågeln, trots att ni inte själv upplever att det är på det viset.

Gilly Jag hade också tänkt mig att hunden kan skilja på vilt och kampleksak. Kanske jag måste skaffa en fågelhund nån gång så jag får testa själv :angel:

Uppfödaren till den goldenhanne min familj hade då jag växte upp var noga med detta: ingen kamp med golden! Nu var det ingen apportör överhuvudtaget, men vi kampade ändå inte.

Jag tycker kamp är ett bra hjälpmedel i lydnaden om man har en hund med kamplust och som tycker om det. Däremot ser jag inte så mycket vits i att lära hunden att kampa om det finns andra bra sätt man kan belöna den på.

Hur det skulle påverka apporteringen vet jag faktiskt inte, det är nog väldigt individuellt från hund till hund hur väl de kan skilja på kamp med leksak och apportföremål eller vilt. Risken om man kampar för mycket med exempelvis apportbocken är ju att man kan få tugg- det har jag själv upplevt. Däremot har jag inte upplevt mer tugg om jag kampar med leksak.

Jag tror inte att det går att säga varken eller.

En del hundar med mycket löst grepp eller lågt intresse behöver man kanske kampa upp. Andra apportörer blir så upphetsade av appoeringen så det skulle lätt kunna leda till mycket tuggande.

Jag upplever ofta tuggande som lite frustration. Blir hunden mycket bytesmedveten men ändå lydig så kan tuggandet komma som en "protest". Vill eg. inte lämna av.

Jag tror att man måste läsa sin hund för att kunna lämna något svar på detta.

Sen vad menad med att kampa? Dra lite i en trasa eller hetsa upp hunden så att den hänger i luften? Vad man lägger in i ordet kampa har nog också stor betydelse för utgången. En hund som kampa så uti sjuttsingen att den bara darrar när man tar fram en kampleksak har nog större risk att börja tugga än en hund som man lite lekfullt drar med.

Våran strävhåriga vorsteh går överhuvudtaget inte kampa med, han rör inte det som vi håller i.

Jag kampar med min golden när vi busar, men bara med hennes leksaker. Fåglar och dummies räknas inte som leksaker, hon har aldrig försökt ens hålla emot vid avlämning. Jag kan inte på något sätt känna att hon är ovarsam eller vill "kampa" om apporten. Hon lämnar alltid stolt ifrån sig bytet, och beröm det får hon bara medan hon bär, inte efter hon släppt.

Men däremot använder jag apporten som belöning vid lydnadsträning. Vi placerar ut apporten, tränar den övning jag vill göra och när hon gör rätt får hon kommandot apport. Hon tycker lydnadsträning är sååå segt o tråkigt, men med apporten väntandes så ger hon det lilla extra.

*kl*
Jag skulle aldrig kampa med mina labbar som vi använder till jakt och går på prov med. Om det finns den minsta risk att det skulle inverka negativt på deras apportering så vill jag undvika det. Och har de en gång börjat knäcka vilt så är det mycket svårt att få dem att sluta (då är det bara att lägga ner åtminstone provverksamheten). Så jag vågar personligen inte chansa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 829
Senast: Amaranthe
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 032
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 711
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 357
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V