Apportera snusdosa

T

Tofflan

Jag håller på att lära hunden att han ska hämta snusdosan hos mej och lämna av den hos pojkvännen,väldigt pratiskt och vovven tycker det är roligt :)

Jag började med att han ska ta tag i dosan och då fick han beröm och godis,problemet är att få honom att gå emellan oss. Då går han 2-3 steg och släpper sen dosan.
Hur ska jag få honom att bära dosan hela vägen?

Sv: Apportera snusdosa

Precis som all annan träning med hundar, så är det upprepning och nötning som gäller.
Ex, när hunden släpper dosan, så säg nej och ge den dosan igen och säg ex "gå till husse"/"gå med snusen". Förslagsvis bör husse nu under inlärningen inte vara längre bort än 3-4 steg, så att hunden slipper göra "fel", så ofta...
När sedan hunden fattat att den ska bära dosan till husse och då (naturligtvis)får massor av beröm och ev godis, vid överlämnandet, så utökar ni avståndet steg, för steg tills hunden i princip kan gå genom lgh/huset med dosan...

Gnist: Man ska aldrig använda sig av ordet nej när man lär in saker hos hunden. Du kan inte korrigera en hund som inte vet vad den ska göra. I inlärning är det bevisat att posivit inlärning är det som fungerar allra bäst. Och fortast.

Tofflan

Hur jag skulle lära in detta:

1. Lägg dosan på golvet. Om hunden är inklickad, så klickar Du när hunden visar intresse för dosan. Det räcker med att hunden tittar på dosan. I exakt samma sek. som hunden tittar, så klickar du och ger godis alt. berömmer och ger godis.

2. När hunden förstår att den får godis för att den tittar på dosan, så går Du vidare med att den ska tex nosa på dosan innan den får belöning. Om hunden tar dosan i munnen så belönar Du självklart detta istället.

3. Om hunden än så länge bara nosat, så är nästa steg att den ska ta tag i dosan och då belönar Du. Kör så tills Du ser att hunden förstår.

4. Belöna sedan när hunden tar tag i dosan och lyfter huvudet. Fortsätt så tills hunden förstår att det är det du vill.

5. Nästa steg är att hunden ska lyfta dosan, höja huvudet och då väntar du i 1-2 sek innan belöning kommer. Kör så till hunden förstår. Öka sedan tiden långsamt tills du är uppe i en minut.

6. Nu kan Du ta nästa steg som är att hunden ska plocka upp dosan, titta upp, då utan att låta för glad (=risk för att hunden släpper) på rösten lockar du lite på hunden så den går mot Dig. Så fort hunden tagit 1-2 steg så belöna. Upprepa flera gånger. Och så småningom så kräver du att hunden går flera steg med dosan i munnen utan att släppa.

7. Om hunden vet vad ordet husse betyder så kan du göra om samma sak som innan. Låt husse stå några få steg från dig och hunden. När hunden har tagit dosan så säger du - gå till husse. eller något liknande som du tror att du kommer använda. Om hunden "förstår" så belöna. Om hunden inte kan ordet "husse" (= att gå till husse) så får du lära in det separat först. Det gör du på samma sätt som du lär in dosan, bara det att du belönar så fort hunden först tittar och sedan tar kontakt med husse.

8. Sedan så när hunden förstår att den ska plocka upp dosan och ge den till husse på mycket kort avstånd så ökar du avståndet långsamt. När hunden vet vad den ska göra när alla är i samma rum, så kan ni gå vidare med att du ger hunden dosan i köket och husse står i rummet brevid.

Jobba med många, många pauser och mycket belöning!!

Snabbt skrivet, samtidigt som jag försöker titta på en film, så stavfel, osammanhängade meningar och sånt förekommer säkert, så det är bara till att fråga på om något är oklart. :D

Knepigt att vad än jag säger, så är det fel och likt förbaskat så har det funkat i dryga 25 år på alla mina hundar.......:p
När mina hundar gör fel, så säger jag nej till dom. Obs mina hundar VET att nej = felaktigt beteende.......
Ber trådskrivaren om ursäkt, för att jag tog för givet att h*n lärt sin hund vad ett nej betyder.......

haha, det har vi redan lärt våran hund, problemet prukar dock vara att han biter för hårt så den går sönder innan han hunnit komma med den... och ibland så hittar han en snusdosa och kommer med den och hoppas på att få godis :D

Knepigt att vad än jag säger, så är det fel

:confused: För att vi har varit oense i 2 trådar? :confused:

Själv anser jag att det är jävligt trist om min chef, på tex ett nytt jobb, hela tiden går och säger fel, fel, fel, så fort jag gör något som inte stämmer. Det tar tid att komma in på ett nytt jobb och alla har olika rutiner. Jag skulle tröttna grymt fort om jag fick höra att jag gjort 10 fel på en och samma dag. Däremot skulle jag bli mycket glad och fortsätta försöka om han berömde mig för att jag försökt eller för det jag gjorde rätt.

En hund fungerar likadant. Om man säger nej, och många nej blir det under inlärning, så får man oftast en hund som tröttnar mycket fort. Min ena hund tex skulle gå iväg, mycket besviken, om jag så mycket viskade ordet nej på något hon inte förstår. Hon skulle omedelbart tröttna och sluta försöka.

Nä, jag anser att man lär in med positiv förstärkning och när de kan ett moment så kan man gå in med nej.

Ja det är ett himla smart trick! Min lilla tik hämtar gladeligen snusdosan åt matte! Medans den stora klumpen till hane bara "slaktar" den :bump:

TYcker dock att det verkar som att hunden fått koll på just upplockande av snusdosan och att den biten funkar bra. Problemet som jag uppfattat det är att han släpper dosan tämligen fort.
Att då jag rekommenderar husse att vara 3-4 steg i från hunden, just för att minimera risken att det blir många nej, ser ju inte jag som något felaktigt råd :confused:

Ursprungligt råd:

"Precis som all annan träning med hundar, så är det upprepning och nötning som gäller.
Ex, när hunden släpper dosan, så säg nej och ge den dosan igen och säg ex "gå till husse"/"gå med snusen". Förslagsvis bör husse nu under inlärningen inte vara längre bort än 3-4 steg, så att hunden slipper göra "fel", så ofta...
När sedan hunden fattat att den ska bära dosan till husse och då (naturligtvis)får massor av beröm och ev godis, vid överlämnandet, så utökar ni avståndet steg, för steg tills hunden i princip kan gå genom lgh/huset med dosan..."

Senast ändrad:

Nu får ju självklart trådskaparen välja vilken metod som passar hennes hund bäst.

Jag använder överhuvudtaget inte nej i inlärning. Hade jag gjort det på min tik hade hon vänt och gått därifrån. Men oavsett hund så använder jag aldrig ett nej vid inlärning. Jag tycker det är fel, men visst funkar det på Dina hundar, så är det väl bara bra.

Nyfiket undrat: Hur får du bort de fel din hund gör/gjort (ex vid koppelträning(ex att hunden drar)/hunden kliver upp från platsliggning/ gnager på en sko etc etc), om du aldrig kan säga nej???

i början så sprang jag iväg och lät hundarna komma springandes med snusdosan i munnen, sedan tog jag emot hunden inte dosan.

Och nu om jag råkar glömma vanliga hundleksaker hemma funkar snusdosan lika bra :) Himla praktiskt!

Jag hade skrivit ett jättelångt inlägg men datorn hängde sej,tar det bara kortfattat nu för jag orkar inte skriva om allt :smirk:

Jag har försökt dela in det i många faser så som du beskriver men han har inte stort föremåls intresse men stoort godis intresse,så det blir lite som att vi låser oss just där.

Han kan sitta och stirra på mej i evigheter och bara vänta på godis därför har jag "skyndat på lite" för då förstår han bättre att han ska göra nåt för att få godis.

Jag vill att han ska hålla fast dosan men när godiset är viktigare blir det som att han struntar i den och bara fort vill komma fram.

Jag ska prova träna in ordet husse separat och sen koppla ihop det,hade faktiskt inte tänkt på att jag kan göra så också :o

Hur ska jag få honom att tycka det är roligare att hålla saker i munnen?

Det kan nog vara väldigt smart för han tycker det är kul med jaktlek! Det ska jag prova :)

Jag brukar lära hundarna att lägga något i min hand. De får inget beröm innan saken är i min hand. Kan de det så är det lätt för husse att locka på hunden och så ska dosan i handen på husse innan beröm!

Om hunden gnager på en sko, säger jag nej. Det har inte med inlärning av ett moment att göra.

Hundarna drar aldrig, utan går ju ständigt lösa. Men när de var valpar och vi tränade att gå i koppel, så säger jag heller aldrig nej. Jag stannar utan att säga något, väntar ut dem, när kopplet slakar fortsätter jag att gå. Belönar när hunden går bra. Inget nej inblandat.

Om hunden kliver upp under platsliggning under träning, har jag gått för fort fram i inlärningen. Då får jag backa några steg i träningen.
När det har hänt efter att inlärningen är klar, så har jag gått tillbaka till hunden, sagt ligg och så en betoning på stanna kvar och sedan gått iväg igen. Om nu hunden skulle ha rest sig från platsliggningen så kan jag ju inte säga nej, då jag inte vet när hunden gjorde det. Då måste jag bara gå tillbaka och lägga om.

Du kan leka igång honom på föremål, göra det mer intressanta.

Men även om han "låser" sig på godiset, så kan Du hjälpa honom lite genom att putta iväg dosan över golvet. Titta på dosan och inte på honom. Självklart måste du ha en liten skymt av honom i ögonvrån, så du ser om han lägger en blick på dosan.

Gör mycket korta pass. Blir han för fixerad vid godiset, så ta godis, dosa och gå därifrån. Inget försök, inget godis.

Återvänd sedan och försök igen.

Jag brukar inte använda nej i träning,jag säger inte att det är fel,det fungerar säkert bra för dej!

Jag ignorerar fel beteende och belönar rät,tex drar hunden i kopplet drar jag honom till rätt position och belönar där.
Reser han sej upp från platsliggning som jag vet att han kan så harklar jag mej lite,då kommer han oftast på sej själv,lägger sej ner och då belönar jag.
Gnager han på tex en strumpa går jag dit tar loss den och ger honom något tillåtet och när han börjar tugga på den säger jag Bra.

Men just i det här momentet vet jag inte hur jag ska göra för det är svårt att visa rätt beteende, då måste jag tvinga han att hålla fast dosan och samtidigt tvinga honom ta några steg vilket kan bli jobbigt :D

Om återlämning av föremål:
Jag började med att hålla handen väldigt lågt ner så hunden prickade "rätt" vid släppandet. Allt eftersom hunden lärde sig höjde jag handen.

Och sedan det här med att bära föremål, smeta in föremålet med något hunden älskar så brukar de uppskattas ;)

Jag har försökt leka igång godis,gick på kurs för ett tag sen och dom sa att det är iinga problem kolla hära bara!
Så tog dom fram bollar och leksaksråttor och allt möjligt skojj,då kan han spronga efter bollen en gång eller dra lite i råttan sen lessnar han.Och så fort han vet att jag har godis är det tusen gånger bättre.

Jag har också försökt sluta använda godis som beröm och istället kastat en boll eller haft lite kamplek men det är inte alls värt att göra ett moment bara för att få jaga boll tycker han.

Ska tillägga att det är en omplacering som inte har blivit tränad mycket alls förut och när han väl blev det var det bara "godismatning" dvs när han satte sej blev det massa godis men dom har inte lagt till något ord för det utan bara matat när dom tycker han gör rätt för stunden,vilket blir lite knasigt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 557
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar