Apport lydnadklass 1

rahl

Trådstartare
Hej! Jag tänkte om ni kan hjälpa oss lite utifrån våra filmer med apport. Mila har för ca 3 veckor inget intresse för leksaker och gripa andra saker. Jag har byggd allt från grunden. Men jag vill få henne att gripa och hålla stilla huvudet. Hur gör jag då? Hon har testat gripa i fotposition igår på hundkurs och lite hemma idag. Dock är hon trött hemma efter igår så det har inte blivit de bästa filmer. Sen är hon lite så att så fort hon "vet" att jag filmar så går det sämre :devil:

Här tänkte jag träna först igen att bygga upp det att hon ska hålla huvudet nästan stilla och jag släpper lite i taget
http://youtu.be/yRVEtr8j0do

Här får vi hålla fast längre
http://youtu.be/QIYxDCjfwdM

och här i fotposition
http://www.youtube.com/watch?v=ZgQSDcEbZhQ

Vi kommer inte att tävla i lydnadklass 1, det lutar sig mer åt rallymix hållet men det skulle vara fint att lära in moment ändå. Får man avdrag för att hunden rör huvudet?

Sv: Apport lydnadklass 1

Det ser jättebra ut tycker jag.

Nästa steg är att prova att du rätar upp dig lite när hon har fått apporten i fotposition. Och så fortsätter du träna tills du kan stå helt rak innan du böjer dig ner igen och tar apporten. Sen kan du börja ha klickern i vänster hand, endast apporten i höger hand och godiset liggande på något vid sidan om. Dra gärna ut tiden till 10 sekunder så blir du mer säker på att hon klarar de 5 sek som det är på lydnadstävling.

Jag blir så avundsjuk.....tänk om min hund hade tagit apporten på det sättet. Han tar den, men släpper direkt som om den bränns.

Tillägg: Troligtvis kommer hon att hålla huvudet stilla när godiset försvinner ur handen. Premiera att hon tittar uppåt så mycket som möjligt, då kan inte apporten trilla ut av misstag.

Senast ändrad:

Precis! Om du forsoker halla handen med godiset hogre och liksom droppa det i munnen i stallet for att sanka handen till hennes mun. Jag skulle nog till och med kasta ut godiset sa hon fick hamta det och borja om fran borjan varje gang i fot possition och jobba pa hur lange hon haller apporten nar du star framfor. Da kan du ocksa anvanda godis (jag anvander ofta god ost da:p) som du kan ha in munnen. Nar hon vet att godiset kommer fran din mun ar det hennes focus. Det gjor vissa grejor mycket enklare ... och man far liksom den dar tredje handen som sa ofta behovs.;)

Oh, och om hon gillar dragkamp ar det ett satt att fa henne att halla fast apporten battre. Jag stracker ocksa fram handerna/handen som om jag tankte ta den men vantar lange, lange sa hon lar sig att lyssna (titta pa mitt ansikte) efter comando.

Senast ändrad:

Precis! Om du forsoker halla handen med godiset hogre och liksom droppa det i munnen i stallet for att sanka handen till hennes mun. Jag skulle nog till och med kasta ut godiset sa hon fick hamta det och borja om fran borjan varje gang i fot possition och jobba pa hur lange hon haller apporten nar du star framfor. Da kan du ocksa anvanda godis (jag anvander ofta god ost da:p) som du kan ha in munnen. Nar hon vet att godiset kommer fran din mun ar det hennes focus. Det gjor vissa grejor mycket enklare ... och man far liksom den dar tredje handen som sa ofta behovs.;)

Oh, och om hon gillar dragkamp ar det ett satt att fa henne att halla fast apporten battre. Jag stracker ocksa fram handerna/handen som om jag tankte ta den men vantar lange, lange sa hon lar sig att lyssna (titta pa mitt ansikte) efter comando.
Tack för den tipsen, vi ska försöka belöna högre upp.

hon gillar tyvärr inte leksaker, har aldrig lekt med leksaker jag försöker bygga upp leksaker hos henne men just nu är det fint men var är klick och godis om hon tar en leksak i munnen och kastar det lite i luften.

Det ser jättebra ut tycker jag.

Nästa steg är att prova att du rätar upp dig lite när hon har fått apporten i fotposition. Och så fortsätter du träna tills du kan stå helt rak innan du böjer dig ner igen och tar apporten. Sen kan du börja ha klickern i vänster hand, endast apporten i höger hand och godiset liggande på något vid sidan om. Dra gärna ut tiden till 10 sekunder så blir du mer säker på att hon klarar de 5 sek som det är på lydnadstävling.

Jag blir så avundsjuk.....tänk om min hund hade tagit apporten på det sättet. Han tar den, men släpper direkt som om den bränns.

Tillägg: Troligtvis kommer hon att hålla huvudet stilla när godiset försvinner ur handen. Premiera att hon tittar uppåt så mycket som möjligt, då kan inte apporten trilla ut av misstag.
Tack! Hon är en omplaceringshund som var slagen och kom till oss för ca ett år sedan. jag har börjat med små steg att öppna munnen för ca 3 veckor sen och ser att hon tar det gra, håller fast men rör huvudet mycket.

Hon har blivit mycket bättre på att testa och göra rätt. hon bjuder mycket själv. roligt att se henne arbeta :) här i apport är hon mycket bättre än min andra hund tax. däremot tar taxen kontakt jättesnabbt och släpper inte den. medan jag får kalla på mila för att hon ska vara uppmärksam i första stund och sen släpper hon kontakt och går iväg när vi är ute och går..

Så jag ska stå rakt och inte titta på henne medan hon håller om apport? vi ska förlänga tid det har jag tänkt mig.

Hur ska jag få henne att titta uppåt? :)

Senast ändrad:

<snip>
Hur ska jag få henne att titta uppåt? :)

Ga tillbaka till att sta framfor henne, visa att du stoppar godiset i munnen innan du ger henne apporten. Nar du klickat spottar du ut godiset till henne.:p Hon lar sig snart att focusera pa din mun, det hjalper i fotgaende ocksa.;)
Fast, spotta inte fran munnen i fot possition, da kommer hon for langt fram och snett.

Ga tillbaka till att sta framfor henne, visa att du stoppar godiset i munnen innan du ger henne apporten. Nar du klickat spottar du ut godiset till henne.:p Hon lar sig snart att focusera pa din mun, det hjalper i fotgaende ocksa.;)
Fast, spotta inte fran munnen i fot possition, da kommer hon for langt fram och snett.
Idag gick det så där hon spottade apport många gånger även direkt när hon fick det. Det betyder att vi verkligen behöver den lilla paus från apport nu. Vi har hållit på det med alldeles för länge :(
http://youtu.be/iEaS3ykz2j4

T.ex, min andra hund har lös grepp - nu vet jag att jag borde inte släppa än men ville testa henne :devil:
http://youtu.be/6sOkvhUI1Wk

Vid ett tillfalle klickar du lite val sent, precis nar hon sanker huvudet. (Jag vet, jag vet ... man klickar fel ganska ofta, men jag vet inte om du sag det sjalv). Forsok att tanka pa exact nar klicket kommer sa att hon just da gjor ratt.

Hund #2 skulle jag ga tillbaka till att lagga apportbocken pa golvet och klicka pa att hon lagger munnen over/nosar/eller hur langt hon gar och ga vidare darifran. Forstar hon verkligen vad du vill?

Kasta EN godis. Inte forst ge en och sedan kasta. Klicka och kasta godisen sa hon maste hamta beloningen.

Dina hundar verkar inte sa jatte mat motiverade, har du matat innan ni tranar eller kan du trana innan matningen?

Vid ett tillfalle klickar du lite val sent, precis nar hon sanker huvudet. (Jag vet, jag vet ... man klickar fel ganska ofta, men jag vet inte om du sag det sjalv). Forsok att tanka pa exact nar klicket kommer sa att hon just da gjor ratt.

Hund #2 skulle jag ga tillbaka till att lagga apportbocken pa golvet och klicka pa att hon lagger munnen over/nosar/eller hur langt hon gar och ga vidare darifran. Forstar hon verkligen vad du vill?

Kasta EN godis. Inte forst ge en och sedan kasta. Klicka och kasta godisen sa hon maste hamta beloningen.

Dina hundar verkar inte sa jatte mat motiverade, har du matat innan ni tranar eller kan du trana innan matningen?
Ja jag såg det :o

Ja hon förstår och hon griper det bara att hon håller inte lika hård som Mila.

Nej jag har inte ge dem mat däremot var Mila igår på hundkurs och tränade i 2 timmar så det inte konstigt att hon är inte pigg men hon viftar alltid på svansen när hon är med. Mila gillar tyvärr inte leksaker som belöning. Jag tror själv att vi har hållit på för länge med apport så jag ska ge henne några dagar utan apport. Vi ska fortsätta med http://www.youtube.com/watch?v=F6J9dhgs7VQ

och http://www.youtube.com/watch?v=CjURC9CWybY

Sherry - hund nummer 2 - är alltid glad för saker vi gör tillsammans. Du ser även på filmen att hon är med, viftar och tycker det är kul. Här har du t.ex. henne idag på försök med ligg i olika positioner för att vi ska tävla i rallymix
http://www.youtube.com/watch?v=vx6cg-QcC9A

Och en annan med apport
http://www.youtube.com/watch?v=OYU4jovu5zI

Här tränar vi på leksaker
http://www.youtube.com/watch?v=XJQPN19pFmA

När du rätar upp dig och höjer godishanden bör hon titta mer uppåt. Troligtvis håller hon koll på godishanden. Prova att hålla den längre bak och se om det gör att hon höjer nosen. Som hastflicka säger, man kan även testa att ha godiset i munnen. Man kan även ha godis (eller ev kampgrej) i armhålan så att man bara lyfter armen lite så trillar det ner till hunden, brukar funka bra med sånt som inte fastnar typ korv o ost o skinka.

Jag har även en äldre hund (12½ år) som är omplacering. Av samma orsak som din är det enda han tar i munnen, utöver mat, klöven när vi viltspårar.

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: Marje
·
Övr. Hund Det var inte alls planerat att min framtida hund skulle dyka upp nu. Hundgården skulle först byggas ut till minst 95 kvm, jag skulle...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 294
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 273
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Ett lite märklig tråd kanske, men ett ack så jobbigt problem. Min hund är en cockblocker. Cockblock: A slang term for an action...
Svar
16
· Visningar
3 844
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka