Äpplesorter

Här tycker jag både frukt och träd ser ut att kunna vara Signe.
Det här trädet har en gammal skada långt ned på stammen, men stora förgreningar precis ovanför skadan. Tror inte det kommer bli så mycket större än så här. Lagom plockhöjd för hela familjen :D
 
Väcker liv i den här tråden för på lördag ska jag få mina äpplen artade på Fredriksdals trädgårdar! Orkar inte vänta till Kivik helgen efter :D
Spännande. Borde försöka få mina artade också men så sjukt fullt upp här just nu så det lär väl inte bli i år 🙈
 
Det vore himla snällt om någon kunde hjälpa mig att klura ut vad jag har för äpple i trädgården.
Tyvärr missade jag det enda eventet med artbestämning på plats här i närheten och då skrev jag i en pomologisk grupp på Facebook men fick inga svar... 😞
Zon 5, mogna nu, goda äpplen med väldigt god doft, inte speciellt mjöliga.
(Ska klippa ihop en bild med kärnhus, blommor och undersida)
PXL_20240910_154901623.jpg
 
Och här kommer facit på mina äppelsorter och de utmärkande karaktärsdragen enligt pomologerna!

Äppelträd 1: Birgit Bonnier (rejält grön färg kring fodret)

Äppelträd 2: Signe Tillisch (mycket god doft och smak, mycket djup håla både vid skaftet och fodret) Snyggt prickat @mamman !

Äppelträd 3: Flädie (typiskt den lite olivaktiga färgen och ihoptryckta utseendet upp emot skaftet)
 
Och här kommer facit på mina äppelsorter och de utmärkande karaktärsdragen enligt pomologerna!

Äppelträd 1: Birgit Bonnier (rejält grön färg kring fodret)

Äppelträd 2: Signe Tillisch (mycket god doft och smak, mycket djup håla både vid skaftet och fodret) Snyggt prickat @mamman !

Äppelträd 3: Flädie (typiskt den lite olivaktiga färgen och ihoptryckta utseendet upp emot skaftet)
Spännande sorter (utom Signe då som är vanlig). Flädie vill jag minnas att min mormor pratade om
 
Får man hoppa in här med en ny sortfråga? Det är en släktings två träd, som vi gärna vill få fram namnen på då flera frågat om vad det är för sorter och vill köpa likadana. De står i zon 3/4 (ligger precis på gränsen i kartan).

Lägger ett träd per inlägg för att det ska bli enklare att följa vilka svar som hör till vilket.

Träd 1. Detta är troligen planterat ungefär när huset är byggt, tidigt 1970.
Samtliga foton från idag.
Dessa äpplen kan ha en rosa ton/slinga i fruktköttet, men inte på just dessa exemplar. Fantastiskt smakrika, men kan inte beskriva närmre än så eftersom det var längesedan jag testade ett själv.













 
Får man hoppa in här med en ny sortfråga? Det är en släktings två träd, som vi gärna vill få fram namnen på då flera frågat om vad det är för sorter och vill köpa likadana. De står i zon 3/4 (ligger precis på gränsen i kartan).

Lägger ett träd per inlägg för att det ska bli enklare att följa vilka svar som hör till vilket.

Träd 1. Detta är troligen planterat ungefär när huset är byggt, tidigt 1970.
Samtliga foton från idag.
Dessa äpplen kan ha en rosa ton/slinga i fruktköttet, men inte på just dessa exemplar. Fantastiskt smakrika, men kan inte beskriva närmre än så eftersom det var längesedan jag testade ett själv.













Gissar på Lobo
 
Vi har plockat närmre 80-90 kg Åkerö i år och kan konstatera att det finns äpplen både med och utan "snabel" på samma träd. En del har förvånansvärt djup skaftansättning. Skumt. De flesta äpplen har dock samma karaktäristiska, avlånga, form.
 
Det var inlämniong för sortbestämning idag men jag orkade inte.

Har ett träd som troligen planerades i samband med att huset byggdes - 1882.
Några delar ger ettsommaräpple som är gott och lie mosigt när det mognat. Glasar sig inte.
Sort två är en senare sort som under min 12 år här nte gett specielltmycket och de varit små. I år ger det rikligt och det är knallröda lite hårda goda äpplen.

Vore kul att veta vad det senare är. Speciellt eftersom det är gammalt.
Nästa år hoppas jag vara mer på hugget och ha äpplen att plocka.
 
Det var inlämniong för sortbestämning idag men jag orkade inte.

Har ett träd som troligen planerades i samband med att huset byggdes - 1882.
Några delar ger ettsommaräpple som är gott och lie mosigt när det mognat. Glasar sig inte.
Sort två är en senare sort som under min 12 år här nte gett specielltmycket och de varit små. I år ger det rikligt och det är knallröda lite hårda goda äpplen.

Vore kul att veta vad det senare är. Speciellt eftersom det är gammalt.
Nästa år hoppas jag vara mer på hugget och ha äpplen att plocka.
Det jag fick reda på när jag var iväg och fick reda på sorter var att riktigt gamla träd inte alltid gick att sortbestämma då det förr fanns väldigt lokala sorter som bara fanns i en by eller ens det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp