Jaså? Känns inte alls rätt att så olika stavning kan vara rätt?Jag tror bägge är korrekta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaså? Känns inte alls rätt att så olika stavning kan vara rätt?Jag tror bägge är korrekta.
Äpple.Jaså? Känns inte alls rätt att så olika stavning kan vara rätt?
måste kontrolleraGul underton har inte mina, men antar att det kan vara en viss variation också. Får dina Lobo knoppar på skaftet? Läste att det är vanligt, men aldrig sett det på mina.
Jag reagerade också på att de hade inslag av "glas". För mig är glasäpple=transparent blanche, vilket det inte riktigt såg ut som i övrigt. Om Oranie också får "glas" är det en bra gissning.Det här är även något som talar emot ST och som jag såg på brickan, att de blir lite "genomskinliga". Enda trädet jag har med den typen av äpplen är oranie.
Visa bifogad fil 131700
Bra gissning!Det här är även något som talar emot ST och som jag såg på brickan, att de blir lite "genomskinliga". Enda trädet jag har med den typen av äpplen är oranie.
Visa bifogad fil 131700
Hur stort är rejält stort?Bra gissning!
Det som talar emot Oranie är att mina blir rejält stora, alltså från medelstora/stora till mycket stora äpplen. Och det glasiga är enbart på skadade delar. Inget ”friskt” äpple har varit glasigt. Men glasigheten kanske varierar?
Astrakan och transparent blanche kan också bli glasiga.
2,5-åring for scale!Hur stort är rejält stort?
Dina har inte riktigt formen för mina oranier heller, men även de har åsar fast inte lika mycket som ST. Vaxigt skal, lite genomskinliga men jag uppfattar dem som lite plattare än dina.
Vad tror du om Astrakan, Stor klar? Den kan glasa och påminner om dina.
Korrekt för vilken stilart och för vilket sammanhang? Det finns variation i språket, och vad som är rätt val för olika situationer och olika personer beror på flera faktorer.Jag tänker vad som är korrekt svenska såklart
Nja, tänkte nog mer tändsticksask eller tumstock, någon mer beständig referensram än en unge som varierar i storlek vid samma ålder och vinkeln mot kameran.2,5-åring for scale!
Visa bifogad fil 131713
Vinkeln luras lite, det är inte riktigt så stort som hans huvud men nära.
Mina har vaxigt, lite tjockt skal. Ska kolla in astrakan stor klar i böckerna imorgon!
Jag tänkte inte dialekt eller liknande, bara vad som generellt var rätt. Men verkar ha trampat på en öm tå? Vi släpper det, så viktig var inte frågan.Korrekt för vilken stilart och för vilket sammanhang? Det finns variation i språket, och vad som är rätt val för olika situationer och olika personer beror på flera faktorer.
Antonovka? Finns i massa kloner. Är lite syrliga men när de glasar är de ljuvligaDet här är även något som talar emot ST och som jag såg på brickan, att de blir lite "genomskinliga". Enda trädet jag har med den typen av äpplen är oranie.
Visa bifogad fil 131700
Jag har aldrig smakat något. Läste om en kvinna som lyckats smaka alla svenska äpplen som finns, utom ett. Vilken lycka.Antonovka? Finns i massa kloner. Är lite syrliga men när de glasar är de ljuvliga
Det var ett skämt. Jag beskrev storleken i de mått man brukar beskriva äpplen inom pomologin i mitt inlägg #65. Medel till stor. Det är absolut inget litet till medel äpple!Nja, tänkte nog mer tändsticksask eller tumstock, någon mer beständig referensram än en unge som varierar i storlek vid samma ålder och vinkeln mot kameran.
Här tycker jag både frukt och träd ser ut att kunna vara Signe.hittade två bilder från i somras, omogna frukter alltså. Man får zooma lite på bilderna. Äppelträd 2:
Visa bifogad fil 131714
Här ser man en viss kantighet, men inte lika tydligt som på träd 2. Skulle träd 2 och 3 kunna vara samma sort? Skiljer de sig åt vad gäller smak, tid för mognad etc?Äppeltträd 3:
Visa bifogad fil 131715
I fjol trodde jag att det var samma sort. Men då var båda drabbade av äppelspinnmal och gav väldigt lite frukt. I år gav båda mycket, träd 2 ger mycket gulare, sötare och godare äpplen. Mindre också, inget större än medelstort. Mycket aromatiska. Träd 3 ger större men tråkigare smak, ganska plain och ingen extragod lukt. Träden står 5 meter från varandra, båda i full sol söderläge. Träd 2 bar frukt längre och något senare än träd 1, men de blommade samtidigt.Här ser man en viss kantighet, men inte lika tydligt som på träd 2. Skulle träd 2 och 3 kunna vara samma sort? Skiljer de sig åt vad gäller smak, tid för mognad etc?
Vad har äpplena för egenskaper i övrigt? Jag tycker Signe har mycket vax och de har bra hållbarhet (om de inte har skador)
Härligt att få så mycket frukt på så små träd!