Sv: Äpplen?

10 äpplen om dagen tror jag inte är någon fara, men en skottkärra full så blir det hola balo i magen.
De innehåller ju en del fruktsocker som kan joxa till det också....men visst är det kul att rulla äpplen som de små raringarna jagar med snoken nere i marken.

Vi har fem hästar. Fyra (2 shettisar, 1 eng.fullblod, 1 varmblodstravare) verkar tåla hur mycket som helst. En (fullblod/PRE) tål inga alls (får magknip).

Har gett ca 6-8 äpplen/dag till våra sen de mognade (sommarfrukt).
Bara man vänjer in sakta så går det säkert bra att ge några fler. Som med alla foderbyten så bör man ju hålla koll.

Vi har också mängder av äpplen nu olika hur mkt de får (träden ej i hagen), en av hästarna tål inte äpple alls (har en mkt känslig mage hade magsår när hon kom hit för 5 år sedan, och trots att detta läkt så är hon extremt känslig (troligen därför hon också fick magsåret), har väldigt lätt för att få gaskolik och har fått känningar efter att bara ha fått ett enda äpple, tog ett tag innan vi kopplade att det var äpple så även om hon vissa gånger har tålt att äta så är det helstopp för henne inte värt att riskera utan hon får några morötter istället när de andra får äpple.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025