-Catherine-

Trådstartare
Jag drunknar i äpplen här hemma och mina pållar äter dem med förtjusning.

MEN....
hur mkt äpplen är hälsosamt att ge sin häst per dag? Kan det vara skadligt med för många?

Ngn som har koll?

Sv: Äpplen?

Har också sjukt mycket äpplen, eftersom jag har 5 äppelträd. Gav fölstona några per dag (kanske 4-5 stycken små äpplen var) förut men när ena fölungen blev sjuk så slutade jag. Veterinären kunde inte säga vad som var fel på fölisen, men sa att äpplen kan ge gaskolik om hästen är lite känslig. Så sen dess har jag inte vågat fodra med äpplen alls. Man blir ju lite nojjig när de små drabbas, liksom.

*lånar min egen knapp*

Hmm...det låter ju inte bra det här...gaskolik & fång :(
Och jag som har så mkt äpplen...ska jag inte våga ge dem ngt alls nudå :confused::cry:

Mina pållar får n 5-10 stycken var per dag. Träffade ett par hästar häromdagen som hade hagen i en äpplodling, och de lär ha fått i sig en hel del äpplen. Det finns ju tusen saker som hästar kan vara känsliga för, det betyder ju inte att alla är det. Men jag ger inte hur många som helst heller, men ett gäng har jag alltid gett.

Det beror nog som allt annat foder på individen samt invänjningen, som inte ska underskattas.

Jag har haft/har en stor del av mina hästar i en sommarhage som kallas just "äppelhagen" dvs till viss del en gammal äppelodling med ett 20 tal äppelträd och där har hästarna haft fri tillgång på äpplen samtidigt som de har ordentligt med gräs.
Inga hästar har någonsin reagerat negativt på något sätt och de har gått hästar där de senaste 40 åren!

Nu när hösten är här och hästarna har fått komma in på nätterna är de lustiga när de släpps ut.
De är full sprutt iväg i gallop till var sitt träd för att äta upp det som ramlat ner under natten. De verkar ha olika favoritsorter och väljer träd därefter.

De hästar som inte går i denna hage får plockade äpplen beroende på hur mycket de är vana vid. Men ett 10 tal var om dagen får de flesta.
Men som sagt, underskatta inte invänjning.

Jag har fått stora mängder äpplen av grannen o hästarna äter glatt, började vänja in dom försiktigt med nått äpple om dagen o nu äter dom ganska många /dag. Har 9 hästar gående så jag slänger ut lite äpplen 2 ggr om dagen o så får hästarna leta reda på dom.

Jag har aldrig förstått varför man måste överdriva konsumtionen till en häst bara för man råkar ha mycket äpplen, morötter osv ?

Min polle har boxvila och lever just nu på hö och äpplen hon får ca
5liter/dag uppdelat på många tillfällen.
Började med 5-10st och ökade där efter...

Måste bara bättre med äpplen än kraft när man står inne.

Vi har oxå äppleträd och har börjat ge mina lite varje dag. Fullblodet får väl kanske 4-5st om dagen bara, sen får dom minde kanske1-2st bara.

Ger ibland som godis oxå när man grejar med dom.

En bekant fick buköppna sin häst pga av gaskolik som var orsakad av äpplen. Blev släppt i en hage med äppelträd.
Har aldrig hört talas om detta innan och visst blir man förvånad när det händer.
Jag har alltid varit försiktig med att ge massor av äpplen, men hade jag äppelträd i hagen hade jag förmodligen låtit dem gå där och äta.

vi har haft hästar gående i hagar med äppelträd, aldrig haft några problem... det handlar nog mycket om hur vana de är

Våra får en hel del.
Ger äpplen istället för kraftfoder.

Min häst vill inte äta sitt ensilage förrän hon fått lite äpplen :D

Har man en häst med känslig mage så ska man ju självklart inte ösa på femtio äpplen om dagen (eller det ska man nog inte med nån häst) men att ge ett par äpplen några gånger om dagen tror jag faktiskt inte är skadligt.

Tror även ridskolehästarna får en hög i krubban vid insläppet. Folkl har en förmåga att ge oss säckvis med äpplen denna period av året. :cool:

ger inte mina hästar överdrivet många äpplen/dag pga risken för kolik. Ena hagen där mina hästar går i finns ett äppelträd och båda hästarna hade mkt diarre under ett par v tid innan jag såg att dom hade fri tillgång på en skottkärra äpplen/dag. Magarna blev mkt bättre när dom bytte hage och ransonering tillträdde....

Jag kör en kärra äpplen till komposten varje dag.

Mina hästar kan få ett enstaka men inga mängder, jag undviker att ha dem i hagen som äppelträden finns i.

Så kul är det inte med gaskoliker och diarre att jag riskerar det genom att ösa äpplen på dem bara för att det finns i mängder.

Alla hästar är ju olika men jag har gjort valet att ge ett äpple istället för att de får äta fritt.

Brukar ge 4-5 st om dagen + efter träning, Hur mycket äpplen ska men ge för att utlösa fång? Litevis eller några stycken till känslig häst`
Är det individuellt?

Har också mängder av äpplen...
Mina två hästar får rätt mycket om dagen i fall man jämför med er som ger 4-5 stycken, har aldrig räknat exakt men en 20-30 äpplen tillsammans får de nog.
har aldrig varit något problem, tycker de att det är för mycket så låter de äpplena vara ett tag och äter resten senare. :D

Brukar ge 4-5 st om dagen + efter träning, Hur mycket äpplen ska men ge för att utlösa fång? Litevis eller några stycken till känslig häst`
Är det individuellt?

Det är nog jätteolika mellan indivder men när vår häst hade misstänkt fång i somras sa veterinären att han tyckte vi kunde blanda ut buttan med äpplen iaf. han fick inte mkt då utan kanske 2-4 äpplen om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025