fiaskurken

Trådstartare
Eftersom pållen står på boxvila/ sjukhage och kappast får något kraftfoder så har jag varit i mammas trädgård och plockat en massa äpplen. Han har fått ca 5 stycken om dagen, den lite mindre varianten. Ikväll märkte jag dock att han var rätt gasig i magen.

Hur mycket äpplen kan man ge egentligen? De kanske bara ska ha ett om dagen? det vore ju inte så kul med kolik till på köpet :crazy:

Vad kan man ge som är lite energi men ändå lite gott? Morötter och knäcke?

Sv: Äpplen

Under äppelsäsong brukar vi ge upp till 5 liter äpple per häst och dag. Då är det mogna äpplen det handlar om. De hästarna går dock på bete. Det är svårare att hålla igång magen på en häst som står still.

Kanske kan du blanda äpplen och morötter? Jag skulle dessutom ge betfor och vetekli. Det är fodermedel som tar mer plats än vad de ger näring. Chaff är också bra.

det är nog väldigt individuellt hur mycket äpplen man kan fodra med.
en av våra tidigare shettisar tålde inte äpplen alls, utan fick kolik på en gång. våra nuvarande hästar får under säsong minst 2 kg/dag utan problem.

Han få betfor och kli redan! Jag tror jag får dra ner lite på äpplena, han verkar lite lös i magen :crazy:

Vissa hästar "tål" inte för mycket äpplen, de kan bli dåliga i magen och få kolik så man bör vara lite försiktig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka