appaloosa stam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej undrar om någon vet vilka appaloosa hingstar som var i avel i sverige år 1992 och 1993.
även om ni vet om det fanns någon appaloosa hingst som ej var godkänd men ändå annvändes i avel dessa år?

Vi hade en ej godkänd appaloosahingst under flera år som användes i buskavel, en *leopard* hingst som hette Bantac Sultan, 153cm hög. Han betäckte en hel del ston, men det är väl ett preskriberat brott nu så man vågar väl erkänna. :bump:

hej!
undrar var bor ni?
betäckte han år 92-93?
finns han i liv nu?
mvh anette

Sv: appaloosa stam

Sultan var född -80 och importerades -83, han stog mesta tiden hos oss här i småland, men under åren 91-95 stog han utanför Göteborg, och jag vet att 2 av hans söner som vi födde upp användes i början av 90-talet en hel del, Jonno fanns i Vetlanda, och El Jefe fanns både i Karlshamn och i Lund. På den tiden kallade man ju allt som var prickigt för Appaloosa!

Sv: appaloosa stam

KC´s Trumpeter användes mycket i avel tror jag, om han var visad och godkänd vet jag inte men han har en idag godkänd son, Raising Star, ev. fler ?. Han användes fram till -97 innan han dog. De hästar jag känner till efter honom har bra prestationer samt bra temperament, en har tydligen gått höga klasser i hoppning men främst har de väl använts till western. Trumpeter´s pappa var Black Warrior som var imp. från USA. Om Trumpeter är svenskfödd eller imp. vet jag inte. Vet bara att Trumpeter är en av få Black Warrior hästar i Sverige som bara har Warrior på 1 ställe, de flesta är inavlade, eller linjeavlade som många kallar det (kallar det inte linjeavel när man betäcker stoet med dess pappa :mad: ). Har i alla fall för mig att han ska ha stått en tid hos Anne Erkkilä.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 469
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar