App som mäter stress

Magiana

Trådstartare
Jag har en hälsoapp i min jobbmobil som mäter bl.a. puls och stressnivå. Det sitter en liten sensor på mobilen som man sätter ett finger mot och så mäter den. Att den på det sättet kan mäta pulsen köper jag. Värdet jag får med mobilen stämmer dessutom rätt bra med det jag får när jag mäter blodtrycket med manchett (som då också mäter pulsen).

Men mobilen mäter också stressnivån och jag undrar hur i helskotta den gör det. Den kan ju inte mäta nivån på stresshormonerna utan det enda som den mäter på är fingret mot sensorn.

Nivån på den uppmätta stressen och pulsen följer inte varandra så det är tydligen inte så att hög puls är lika med hög stress.

Kan någon bringa klarhet i det här?

Jag har en hälsoapp i min jobbmobil som mäter bl.a. puls och stressnivå. Det sitter en liten sensor på mobilen som man sätter ett finger mot och så mäter den. Att den på det sättet kan mäta pulsen köper jag. Värdet jag får med mobilen stämmer dessutom rätt bra med det jag får när jag mäter blodtrycket med manchett (som då också mäter pulsen).

Men mobilen mäter också stressnivån och jag undrar hur i helskotta den gör det. Den kan ju inte mäta nivån på stresshormonerna utan det enda som den mäter på är fingret mot sensorn.

Nivån på den uppmätta stressen och pulsen följer inte varandra så det är tydligen inte så att hög puls är lika med hög stress.

Kan någon bringa klarhet i det här?

Vad är det för telefon och vad heter appen?

Vad är det för telefon och vad heter appen?
Appen heter Samsung Health och kom förinstallerat i telefonen. Vilken modell telefonen är har jag inte koll på. Det behöver jag kolla upp. Privat har jag också haft Samsung men ingen av dem har sensor (2 olika telefoner).

Appen heter Samsung Health och kom förinstallerat i telefonen. Vilken modell telefonen är har jag inte koll på. Det behöver jag kolla upp. Privat har jag också haft Samsung men ingen av dem har sensor (2 olika telefoner).

Här är en artikel från en teknikjournalist. Det verkar inte finnas varken information från Samsung eller särskilt mycket trovärdighet i det hela. Vad jag förstår är det variabiliteten i hjärtrytm som sensorn sen omvandlar till stressnivå.

https://www.google.se/amp/s/www.for...samsung-s-health-stress-monitor-hands-on/amp/

Som Modest skriver ovan så är det variabiliteten i hjärtrytmen den känner av och utifrån det får fram stressnivån. Jag har också just den appen på min Samsung telefon och den stämmer förvånansvärt bra. Vi hade via en kampanj i jobbet möjlighet att pröva på en tre dagars dygnet runt mätning med Firstbeat så jag kollade av det med Health appen samtidigt och fick på så vis testat appen.

Finns också en annan app, StressScan, som mäter på samma sätt men mäter under längre tid (efter uppdatering mäter Health appen under väldigt kort stund nu och resultatet kan diffa mycket vid flera mätningar efter varandra) som jag också testat.

Jag tycker mig ha märkt att ju större tryck jag upplever att jag har över bröstet, desto högre stressnivå enligt appen.

Jag behöver nog lära mig mer om variabiliteten i hjärtrytmen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka