QuickStar
Trådstartare
Har en liten fråga, om jag säljer mitt avelsto och skriver i kontraktet att hon enbart får användas till avel, vad händer då om köparna rider henne eller tävlar dvs använder henne till något annat än vad de köpte henne till?
Alternativt att jag skriver i kontraktet att hon ej får tävlas vad händer då om de gör det med henne?
Om man inte skriver in något om vad som händer borde jag ju inte kunna gör något åt saker eftersom såld "vara" har jag ju inget inflytande/bestämmande rätt över.
Så då borde det ju vara verkningslöst att skriva med det eller?
Därimot om jag skriver att hästen enbart får användas till avel/promenad/whatever och bryts detta får köpare böta X antal kronor till säljaren så är det ju mer menings fullt.
Eller är jag helt ute och seglar?
Ursäkta att det blev lite snurrigt, ingen bra dag idag helt enkelt
Alternativt att jag skriver i kontraktet att hon ej får tävlas vad händer då om de gör det med henne?
Om man inte skriver in något om vad som händer borde jag ju inte kunna gör något åt saker eftersom såld "vara" har jag ju inget inflytande/bestämmande rätt över.
Så då borde det ju vara verkningslöst att skriva med det eller?
Därimot om jag skriver att hästen enbart får användas till avel/promenad/whatever och bryts detta får köpare böta X antal kronor till säljaren så är det ju mer menings fullt.
Eller är jag helt ute och seglar?
Ursäkta att det blev lite snurrigt, ingen bra dag idag helt enkelt