Används det för lite fullblod i halvblods aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mydia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 102
  • Visningar Visningar 7 338

mydia

Trådstartare
Vad tycker ni borde vi använda mer fullblod i aveln eller inte?
Tycker ni att de borde godkännas fler fullblods hingstar inom halvblods aveln eller räcker det med de få hingstar som finns att välja på. Varför är utbudet så litet,är hingstarna inte bra nog eller är det mer lönsamt att de enbart verkar i fullblodsaveln?
Är det kanske på tiden att det godkänns/plockas fram någon/några angloarabhingstar för halvblodsaveln, borde det inte gå att skrapa fram ytterliggare någon arabhingst som kan lämpa sig för våran halvblodsavel. Själv saknar jag en angloarabhingst.
Vad tycker ni, hur skulle ni önska att det var och finns det någon hingst ni är förvånade över att han inte används/blivit godkännd för halvblodsaveln. Skriv en rad om era tankar om just detta.

Sv: Används det för lite fullblod i halvblods aveln

Jag tror att en del av att så få hingstar verkar i halvblodsaveln beror på att de måste stå på naturlig betäckning i fullblodsaveln och det är inte lika attraktivt för ägare till halvblodsston.

I övrigt så saknar jag också ett vettig anglohingst i halvblodsaveln.

Nu när du skrev det så kom minnet tillbaka, visst är det så att man inom fullblodsaveln betäcker naturligt. Men det är ju trevligt att fler än jag saknar en god anglohingst, de sista som var godkända för halvblodsavel var väl Phaeton och Shiva du loup, är det inte så?

Har för mig att de var de sista godkända. Shipa du Loup skars som 10-åring, jag vet inte varför, och Phaeton kunde väl ge lite mycket humör till sina avkommor.

Vad gäller fullblodshingstar så gillar jag Mr Carrera och funderar på att använda honom till mitt sto nästa år. Gillar hans storlek och typ och hur väl han bar sig på bruksprovet!

Ett annat alternativ är att använda trakehnerhingstar som står högt i blod.

Det är väl lite moment 22 egentligen, för de xx-hingstar som godkänns får väl inte så väldigt mycket ston. Och det kanske gör att ägarna till xx-hingstar inte bemödar sig att få dem gdk för halvblodsavel.
Sen är ju nästa fråga ifall det är rätt hingstar som godkänns?

En anna aspekt är det faktum att köparna till de hästar vi föder upp ofta inte vill ha fullblod i första led, framförallt inte på fädernet. De vill ha det i andra led i stället - men för att få det dit måste några modiga uppfödare våga göra förstakorsningarna och riskera att inte bli av med avkommorna, åtminstone inte till vettiga priser.

Fast jag tycker att det finns ganska så gott om fullblodsston i halvblodsaveln.

Visst finns det många fullblodsston i aveln - men många av dom kanske inte passar så bra i den svenska varmblodsaveln:confused: det finns ju sas "fullblod, coh så finns det FULLBLOD"...(hukar mig lite)

Jag tycker iofs att det blivit lite bättre med FB% de sista åren, med både Mr Carrera**, Roven** insatta i aveln , men även Alligatorn och Jaguar har ju hög FB%.

Vad det gäller anglohingstarna så stämmer det att det inte funnits några i aveln efter de tidigare nämda.
Visst vore det tid för en ny fransman från angloleden. men tydligen är det inte det enklaste att få tag i numera enligt Heimdahl....

Både Phaeton* och Shiva de loup* lämnade mkt temperament till sina avkommor...kanske var inte Sverige moget för det "franska blodet" för 10-15 år sedan?...

Dax att testa igen anser jag!

anledningen till att araber inte avelsvärderas för halvblod kan ju bero på att den hingsten som finns får kanske 2 ston/år...

om det hade varit billigare att avelsvärdera för halvblod så hade nog fler hakat på, om det tex bara hade behövts exitör bedömmning och sedan temprament/användbarhet på några dagar istället som det är nu så hade det nog funnits några fler att använda med!

det kostar för mkt och är för jobbigt för att man ska orka, framförallt eftersom det inte direkt blir någon utdelning för hingstägaren!

Är väl tur att det inte släpps igenom araber med simplare krav än de andra hingstarna? Vad finns att vinna på ett sånt förfarande?

jag säger inte simplare krav igentligen, bara kortare och billigare.

hingstägaren måste ha nåt att vinna på att visa sin hingst för halvblodsavel, i dagsläget med de höga priserna är det näst intill omöjligt!

Senast ändrad:

Är väl tur att det inte släpps igenom araber med simplare krav än de andra hingstarna? Vad finns att vinna på ett sånt förfarande?

Undrar samma sak! :confused:

Jag tror fortfarande på att folk är rädda för att göra första korsningen, de är rädda att inte bli av med sina 50/50 avkommor.
Dessutom har jag uppfattat marknaden som att en avkomma med xx-mor och hbl far är mer eftertraktad än tvärtom, troligtvis för att xx-hingstarna är mindre kända eftersom de inte tävlas (de flesta) som hbl hingstarna gör. En avkomma med "kända" föräldrar borde vara mer lätt såld.
Det är ju tyvärr så att de flesta xx hingstarna vi har att tillgå inte har några egna tävlingsmeriter vilket jag tycker är tråkigt, men å andra sidan hade vi ju en välmeriterad xx hingst i avel för några år sedan samt en förra året och de fick väl inte särskilt många ston ändå?

Ang anglo hingstar så saknar jag också en sådan, men tyvärr finns det ju inga större möjligheter att tillverka en i sverige, de hingstar som finns, bortsett från 1, har lite väl lite arabblod tycker jag. I övrigt har de lite lite meriter eller är för små till storleken.
Jag har ett rent fullblodssto på 173cm som borde yppa sig utmärkt i anglo aveln eftersom hon är så stor, men som sagt, det finns ingen lämplig godkänd hingst. :crazy:

ang. Shiva du Loup så finns han på FAI, men bara för angloavel så du måste ha ett ox, x eller xx sto för att få köpa sperman.
Hur blev det med han i ASVH, blev han sänkt till C eller togs han bara ur avel?

Men det finns fbl-hingstar godkända i hbl-aveln som går på semin ju. Det är bara om de samtidigt betäcker i fbl-aveln som de måste vara på naturlig. Jag tror vi hade behövt bättre tester för de som godkänns i hbl-avel Varför inte löshoppning? De som själva har resultat i sporten vågar ju folk betäcka med (t ex Roven) men man blir nog för osäker på förvärvningen annars tror jag.

Visst finns det många fullblodsston i aveln - men många av dom kanske inte passar så bra i den svenska varmblodsaveln:confused: det finns ju sas "fullblod, coh så finns det FULLBLOD"...(hukar mig lite)
Klart att det finns olika individer. Själv är jag lite emot aveln på slätgaloppörer i varmblodsaveln som ni sysslar mycket med här i Sverige. De är ofta långa och lågställda. Tar man istället hoppgaloppörerna så har du en "bättre" exteriör för sporthästavel. Dock tror jag aldrig att det skadar med fullblod i stammen, men det beror ju på vad man vill göra med hästarna. Jag som håller på med hoppning och fälttävlan vill ha kvicka, kloka hästar som klarar av lite push utan att det slår över. Fullbloden har den egenskapen tycker jag, men det beror ju givetvis på vad för fullblod man inriktar sig på.

Jag har själv annvänt två fullblodshingstar bland annat Eighty Eight keys, det är väl han som är pappa till Mr Carrera? Jag betäckte även med San Quintero. Jag ångrar faktiskt ibland att jag inte betäckte med Judex när han stog på station här. Jag kommer ihåg honom väl eftersom vi fick köra en hel sommar med stoet innan hon till sist blev dräktig, kanske spelade det in att hennes föl dog mitt i alltihopa.
Jag kommer ihåg att Judex var väldigt fin och verkade trevlig i sitt temprament också.

Jag är bara lite nyfiken och eftersom jag inte kan något om fullblodsavel eller galoppsport så undrar jag, varför betäcker man bara naturligt-är det något särskilt som ligger bakom det och är ingen semin tillåten överhuvudtaget :confused:

Ingen semin är tillåten. Det är moderföreningen i England som bestämt att det är så.

Det stämmer att Mr Carrera är e 88an. På mödernet kommer han från Manina-stammen som lämnat bl a Mago xx, svår internationell dressyr.

Judex lämnade åtminstone två avkommor i svår fälttävlan, Just Julius och Samsara.

Jag har faktiskt prövat detta men resultatet ser jag inte förrän i början på juni. Då mitt sto är en grov häst av den äldre omoderna typen så behöver hon något som lättar upp det hela. Jag betäckte henne med Herzensdieb och han är ju trakehner,det blir spännande att se hur det blir.

Förr hade man argumemtet att alla stoägare skulle välja samma vinnande hingst om de kunde. Sen har det med renrasheten att göra när man förr inte kollade DNA.

Det är många diskussioner som är pågående om detta inom galoppaveln, speciellt nu när världen har blivit mindre och Godolphine flyger över sina topphingstar för att betäcka under våren och sen flyger tillbaka de till Dubai för att betäcka där, och sen till USA för att betäcka där. Samma sak för både den The Brirish National Stud och The Irish National Stud. Skulle spara på miljön en hel del om de skickade sperman istället.

kl.. blev bestämt igår att vårt Feliciano- Robin Z sto kommer betäckas med fullblod i vår! Hoppas givetvis på att det ska resultera i ett stoföl att behålla:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 878
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka