Användning av täcke

Join Me

Trådstartare
Undrar hur ni använder er av fleecetäcke och ylletäcke på era islänningar? :confused:
I vilken temperatur anser ni att fleecetäcke bör användas efter att hästen svettats?
Fleecetäcke + ylletäcke i kallt väder? Eller ylletäcket i byte med fleecetäcket, då det gjort sitt?
Eller hur använder ni er av täcken och när?

Tacksam för svar, då van med varmblodiga hästar från förut...

Sv: Användning av täcke

Jag andvänder mig av fleece täcke när hästen har ridits svettig vid ca - 5grader eller kallare, mest för att dra ur det mesta svetten och sedan får de gå ut med lite hö i hagen.
Är det riktigt kallt så får dom ha som förut men efter fleece täcket så andvänder jag ett täcke med flecce inuti och bävernylon utanpå.
Men jag tycker nog det viktigaste är att dom får gå ut och äta hö i hagen och röra på sig annars blir dom kalla och stela av att stå still i en box.

Jag sätter alltid på täcke på pålle när han blivit blöt.
förutom på sommaren..
men nu på hösten/vintern/våren åker fleecetäcket på...

jag har fleecetäcke på min häst när hon är svettig o det är under 0 ute...täcket är ett vanligt fleecetäcke jag har köpt på hööks o om det är snö ute o det är -5 grader läger jag på ett täcke som står imot vatten o snö men som ändå värmer. men jag ger henne hö el ensilage oxå så hon håller igång blodcirkuationen. :)

Nu när det är lite kallare så får min häst på sig ett fleecetäcke efter arbete, om han blivit svettig. Sen tar jag av det efter en stund och så får han gå ut i hagen och käka gräs (de har massor kvar fortfarande).
På vintern så får han gå ut med vintertäcke på sig om han fortfarande är blöt.

Känner jag mig löjlig eller känner jag mig löjlig :o
Min häst får på sig vintertäcke om det är under 0. Fleecetäcke+ regntäcke om det är under 5. Och är det över får han fleecetäcke. Om det inte regnar för då får han regntäcke. Vid 10+ och fint väder så får han gå ut utan täcke. Då tänker jag alltså att han är rejält svettig och inte bara lite. Är han bara lite svettig så blir det annat :p

:angel: :angel:

Jag använder fleecetäcke på min häst när han är svettig eller blöt på vintern. Som idag tillexempel, då det var nära -10 ute!!:crazy:
Då hade han på sig sitt gröna fleecetäcke med hals från Jacson som jag fick i julklapp. Det är jättefint på honom!:love:

Jag använder fleecetäcke ELLER ylletäcke efter ridning om det är kallare än +5 grader, ungefär. Både ylle och fleece har den egenskapen att de transporterar fukten till ytan, och snabbar upp torkningen. De fortsätter dessutom värma även om de är fuktiga (vilket t.ex. bomull, typ "våffeltäcken" inte gör). Jag byter därför inte täcke, utan låter det ligga på 2-3 timmar eller tills hästen är torr.

Skall jag släppa ut i hagen efter ridning, tar jag dessutom på ett regntäcke av andastyp utanpå ylle- eller fleecetäcket. Det får ligga på resten av dagen i hagen.

Om jag rider på kvällarna så får hon fleecetäcke på sig på nätterna, rider jag på dagen och hon sedan får gå ut så släpps hon ut med regntäcke oavsett om hon är svettig eller inte. Hon har täcke på sig vid regn, men det är mest för att hennes muskel (har en gammal skada) inte skall kylas ner för mycket. Rider även med ländtäcke om det regnar eller snöar mycket.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 987
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Jag ska köpa en till häst om allt går bra under besiktningen men jag har aldrig köpt häst under vinterhalvåret så nu behöver...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII