Användning av Fiber-gi musli ?!

C

Clanny

Har ett frågetecken ang.fodring till en 1-årig islänning. Vårat grovfoder är mycket bra.
Men övriga i stallet ska nu börja ge fiber-gi musli till sina unghästar och ston. Det ska innehålla allt enl. innehållsförteckningen. Det enda man ev. ska tillsätta är korn, havre eller lucern. Om man ska använda sig av det hur mycket ska man ge och vad bör man tillsätta till en 1-åring. 6 hästägare i stallet och 4 olika svar ??!! :confused:
Kan någon här ge ett vettigt svar.:bow:
TACK !
Clanny.

Sv: Användning av Fiber-gi musli ?!

Enligt info om fodret på Fibergis hemsida står det att man ska ge högst 100g/ 100kg häst. Jag har själv användt müslin till mina islandshästar. Gav det en vinter när höt hade dåliga värden. Hade också hört att det innehöll mycket zink som ska vara bra till eksemhästar. Jag vet inte om det hjälpte speciellt. Men hästarna åt det. Det smakar och ser ungefär ut som Start frukostmüsli. Alltså det är mycket sött.

Titta på höanalysen så ser du hur mycket som behövs!:idea:
(Och ett "mycket bra" grovfoder ska väl inte behöva kompletteras. Det är ju det som gör det till "mycket bra", eller hur?;) )

Och det är inte säkert att färdigfodret innehåller "allt", för det är ju grovfodret som hästen äter mest av, och dess innehåll styr ju vad som behöver tillsättas eller inte. Det kan alltså inte finnas ett kraftfoder som kompletterar alla grovfoder.

Dessutom beror det på hur mycket man ger av färdigfodret om alla behov täcks. Tillverkarna brukar rekommendera några kg, och så mycket kraftfoder behöver inte de flesta hobbyhästar. för att täcka mineral- och vitaminbehoven med ett färdigfoder får man oftast överdosera energimängden, vilket ger feta hästar.

Nä, kika på analysen och se vad du behöver tillsätta. Kanske behövs bara litegrann eller inget av kraftfodret, men lite mineralfoder istället?

Mycket sött...alltså mycket socker..som i sin tur inte är så himla bra...eller ? finns det något annat alternativ ?

Clanny

Mycket sött...alltså mycket socker..som i sin tur inte är så himla bra...eller ? finns det något annat alternativ ?

Fibergi består till stora delar halm och melass, så enligt mig så finns det massor av varianter som är framförallt mer prisvärda.

Men som sagt, vilket foder du ska ge bestäms av höanalysen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 225
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 043
Senast: fleur
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår