Använder ni säkerhetsväst?

Sv: Använder ni säkerhetsväst?

Ja, det har jag , har genom åren fått över 50 ofrivilliga avsittningar,flera mer eller mindre allvarliga. Jag skulle mkt hellre rida utan , men det breror ju klart på vad man har för häst.

Försöker rida med väst så ofta som möjligt.

Har alltid envisats med att inte använda väst, har ridit i nio år. I julas ramlade jag av för första gången - och det gjorde skitont även fast jag landade "mjukt" i ridhuset.
Tanken slog mig efteråt, tänk om jag hade vart i skogen, ramlat av och fått en sten i ryggraden (landade på rygg). Då hade jag troligtvis aldrig mer kunnat rida, eller gå för den delen. Så nu försöker jag att alltid ha väst på mig,
Den enda gång jag helst inte använder väst är när jag rider dressyr på bana. Men annars alltid väst!

Ett bra mellanting är att skaffa ett MC ryggskydd. Jag har stor byst och en väst gör att jag känner mig inklämd. Tycker dessutom att det nästan är skönare än utan och att det hjälper upp hållningen. Skyddar ryggraden i varje fall även om framsidan fortfarande är oskyddad. Mvh Eva

Jag har använt "riktig" säkerhets väst innan men tycker att den är ganska klumpig :S.

Nu har jag ett motorcykel skydd ett ryggskydd... Funkar perfa men har inte åkt av "ännu" med det :P Det är inte lika stelt och äckligt som västarna är...

Jag rider alltid med väst. jag har alltid fått höra hemifrån att man rider inte utan hjälm och inte utan väst. En billig livförsäkring helt enklelt! Visst har jag också haft perioder när jag avskytt min väst, men då har jag heller inte fått sätta mig på hästen.
när mamma själv började rida hittade vi en mkt bekvämare variant, nämligen en ryggskena som motorcykel åkare har bland annat. Den skyddar inte nyckelben och revben, men ryggen är det viktigaste. Och man är fortfarande rörlig och smidig:D Hade jag hållt på med hoppning och så hade jag nog valt en ridsäkerhetsväst..

Jag rider alltid med väst eftersom jag nästan alltid rider ensam i skogen, vill inte ligga i timmar med en skadad rygg om jag kan slippa...
Däremot har det hänt på någon kurs att jag ridit utan väst, eftersom jag vill att tränaren ska kunna se min hållning utan att den ska störas av västen. Man ser ju lite ut som en säck potatis med väst på...:p

Vad menar ni förresten med att västarna blir för små, ligger dom bara där ett år och krymper av sig själva..?;)
Här är det bara JAG som blir STÖRRE... Västen har fortfarande samma storlek... :D

jag har nästan alltid ridigt med väst, känns onödigt att åka av o bryta nacken eller nått , men att man hade klarat sig bra om man hade haft en på sig.:crazy:
men som andra skrivit så får man ju välja själv;)

*KL*
När jag får råd ska jag köpa en väst jag trivs i (typ en Zippa eller RaceSafe) eftersom jag inte alls gillar den jag har nu, så då blir det att jag rider utan. Tyvärr.

Jag rider med säkerhetsväst för det mesta. Men det beror också på vilken häst jag rider, och hur jag rider. Ska jag rida några varv i en paddock brukar jag inte ha det, men ska jag hoppa eller rida ut så har jag det.

*kl*
Till skillnad från alla andra så skall jag faktiskt skaffa mig en säkerhetsväst. Har varit riktigt nära ett par gånger att jag trillat av när jag ridit unghästen i och med att han är så vinglig och okoncentrerad. Jag tänker inte trilla av och bryta något, för då kan jag ju inte rida alls. Och det låter ju ännu värre.

Jag anvndr min väst när jag rider ut i skogen och på längre turer. Men inte när jag tränar hemma på gården eller när jag tävlar...

jag använder väst beroende på vilken häst jag rider, vad jag rider, och om ja rider sj eller inte. dock har ju västar en tendens att vara lite klumpiga och stela, man förlorar smidigheten.
Fast jag är mkt glad och :bow: att jag haft väst vissa gånger, då man flygit in i hinder,gått omkull eller flygit av några gånger och tack vara västen har jag inte skadat mig bara varit lite stel efteråt:crazy:

jag har västen på mig om jag ride rnågon nya okänd ostabil häst, om jag hoppar (vilket typ aldrig händer) och när jag ska rida in min unghäst (fast det dröjer några år)

Jag brukar ha väst om man skall rida lite "galet", om jag rider en häst jag inte känner som kanske är lite väl pigg/busig/skvättig, om jag rider unghäst och om jag rider en häst som jag vet kan vara lite oberäknelig.

Mao när jag rider och känner att det finns en risk för att ramla av eller skada sig, därför kommer jag säkert ramla av Draumur en vacker dag och skada mig bara för att :angel:

Känner mig dock inte helt bekväm i västen och har den därför inte till vardags, men i skolan (gick islandsgymnasiet i gbg) var vi alltid tvugna att ha väst när vi red så det går ju ann.

Hade väst i början när jag red Draumur, har slutat med det nu dock när jag lärt känna han och litar på han till 110%.
Har hittils aldrig ramlat av honom :D

Jag gör inte det, mest för att det är så obekvämt.

Jag rider aldrig utan väst. Eftersom jag inte störs nämnvärt av den så är det bara ett bra sätt att skydda sej. Om man vänjer sej från början med att alldtid rida med säkerhetsväst tror jag inte att man tänker på det så mycket:laugh:. Jag rider olika sorters hästar , både unghästar och trygga Islandshästar, stora hästar m.m.
Men jag förstår dem som inte använder det av skäl att det skaver eller är obekvämt, om man har en dålig väst alltså.

KL
Jag har ridit med väst ända sedan jag började rida för min dressyrtränare (tror jag var åtta år då). I och med att jag har ridit med väst så länge, så känns det snarare lite konstigt att inte ha den. Visst är den lite stel och obekväm ibland, men den skyddar ju bra om olyckan skulle vara framme :) Där jag bor (Värmland) är terrängen dessutom ganska kuperad och det är inte direkt någon "mjuk" ridbana jag rider på (även om jag helst skulle vilja ha en ridbana också, och inte bara krokiga skogsvägar).
Så, jag tycker det funkar bra att rida med väst. Däremot har jag den inte på tävling. Den är ju inte direkt vacker i min mening :crazy:

Jag har en tunn väst. Använder ibland ockxå när jag tävlar. (beror på vilken häst jag har).

Jag rider inte i väst har ingen. Jag rider inte sånna hästar där man borde ha en väst..
Håller mig till dom där lugnare hästarna:D

Liknande trådar

Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Andromedae
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka