Använder ni säkerhetsväst?

J

johannnnnaaa

Ja, som rubiken lyder. Använder ni isisryttare säkerhetsväst när ni rider? Varför/varför inte?

Ska nämligen börja rida igen efter några års uppehåll och min väst har blivit för liten, den är även obekväm :devil:
Genom att jag bara ska rida 1g/vecka undrar jag om det är lönt att slänga ut pengar på en väst då min ekonomi är knaper.

Tack för svar! :bow:

Sv: Använder ni säkerhetsväst?

Jag gör inte det. Om man behöver använda väst eller inte är ju inte helt lätt att veta, men man kan ju bedöma riskerna till en viss del genom att fundera över vad man kommer att rida för hästar och framförallt hur man kommer att rida dem.

Till exempel tycker jag att det är vettigt att använda väst om man rider in unghästar eller hoppar terräng, eller gör något annat som ofta leder till att man åker av eller rider omkull.

Den skadar ju i och för sig aldrig att ha heller..

Jag använder väst när jag rider in unghästar, har fått en del ofrivilliga avsittningar så då skaffade jag en.

Men annars använder jag inte och det är faktiskt rätt dåligt av mig^^

Du måste avgöra om du vill ha väst, inte göra som nån tycker eller säger ;)

Jag använder inte väst, och äger inte heller någon. Är "återstartad" vuxenryttare sen år tillbaka, och det har liksom inte blivit av. Har haft några rejäla vurpor (inkl fastnat med foten i stigbygeln + gått omkull) men det har peppar, peppar gått bra. Får berömma min suveräne fyrfoting också, han har huvudet helt rätt påskruvat i sånna situationer!

Ska du ha en väst är det nog bäst att starta med, så att du blir van fort. Annars känns det nog bara avigt, när du väl börjar.

Nej, men mamma vill att jag ska ha en men jag vägrar, känner mig alldeles för instängd.

Haha, nej det förstår jag :p
Har alltid ridit med väst innan när jag var mindre men det är så obekvämt tycker jag. Men samtidigt vill jag ju inte skada mig mer en nödvändigt om jag skulle ramla av.
Jag kommer mest att rida i ridhus och dom flesta hästarna är väldigt lugna och snälla om det har någon betydelse. ;)

Jobbigt val detta...
Ni som har västar kan ni rekommendera någon billig och framförallt bekväm?

Jag rider med väst...jag har åkt av ordentligt och gått omkull. Tror aldrig att min egna häst skulle slänga av mig eller nått men man vet ju inte-vad som helst kan ju hända:) är oftast ute själv med hästen. Har man västen i rumstemp så är den inte stel och obekväm. Visst kan det vara skönt att rida utan oxå,men jag tar inte den risken.:)

dagens västar är skitbra-formar sig efter kroppen,man blir inte instäng i dem:)

Nej, men mamma vill att jag ska ha en men jag vägrar, känner mig alldeles för instängd.

Precis så är det för mig också :p

Mamma tjatar och tjatar, men när jag var 12 började jag "Glömma" den.. Tills jag red Lúkas, då var jag tvungen att rida med den. Men ofta gjorde den att jag åkte av istället.
Har klarat mig med ofrivilliga avsittningar utan väst :)

Jag rider inte islandshäst men jag änvänder väst när jag rider!
Har en sköldpadds väst mkt smidigare än dom "vanliga" skydds västarna som man lätt kan känna sig klumpig i!
Tyvärr så kostar dom en hel del...
Varför jag använder väst är för att min häst är mer vild än tam vissa gånger o efter ett antal avtrillningar utan väst gör att säkerhetsvästen är en BRA olyckfalls försäkring!!!
Som sagt jag använder den hemma i paddocken som på träning o tävling!

Jag har inte ridit med säkerhetsväst på ett tag eftersom min senaste blev för liten.

Jag rider alltid med väst. Tycker det är lika självklart som att använda bilbälte. Visst är det lite obekvämt (precis som ett bilbälte) men man vänjer sig och nu skulle jag känna mig utsatt utan väst. Jag har också en sköldpadsväst, lite dyrare men bekvämare. Dessutom anser jag att som vuxen behöver jag föregå med gott exempel.

nej, jag använder inte, då jag säger som kolbeinn och kiickan. Jag kan inte slappna av med den, sitter bara och spänner mig stort sett .. Dock kommer jag nog ångra mig den dagen, om den kommer när jag trilla av och bryter hela ryggen inkl. revben osv ;p!

Nej använder inte det eftersom den är så sjukt klumpig, däremot funderar jag på en sådan jag sett flera har i fälttävlan, mer figursydda och är det någon väst som skyddar så är det dom..

Jag har åkt av illa ett par gånger, och senast så var det tack vare min säkerhetsväst, jag fortfarande kan leva normalt. I början jag hade min nuvarande häst hade jag alltid väst, nu har jag om vi ska hoppa mycket. Andvänder även när jag rider unghäst och nya hästar innan man känner de lite mer. Visst det är absolut att rekomendera att andvänd den, men endå är jag bäldigt gålig å det...tyvärr...

KL.
Jag rider inte med väst.
har inte gjort sen jag slutade rida "vanlig" häst.

Känner mig alldeles för instängd och låst när jag har väst på mig, vilket leder till att jag omedvetet spänner mig = inte bra.

Jag vet att jag borde använda men gör det inte.
När jag har en säkertsväst lutar jag ofrivilligt mig mot den vilket ger mig en väldigt dålig rygg. Dessutom syns det inte att jag lutar mig mot den vilket gör att jag glömer bort det och när ingen säger nått så ja, det blir inte bra. Utan väst därimot har jag en bra sits. ^^

Som sagt rider jag med säkerhetsväst på unghästar.
Jag känenr mig också instängt och sådär men nu ska jag köpa en ny som formar isg och de känns mycke bättre.

Efter diverse mer elelr mindre allvarliga skador på unghästar så valde jag att rida med det, jag har ett långt liv framförmig med många unghästar så ;)

Jag började använda en väst, när jag red in min unghäst. Nu känner jag mig "naken" om jag inte tar på den, även när jag rider min andra häst . Jag har en mycket rörlig och skön väst som inte känns instängd.
Den är inte beta-godkänd men den är EU-godkänd för nivå 3 vilket motsvarar beta nivå 3. Jag gav under 1000:- + rea just då ;)

dan_r_sakvast_200.jpg

Jag har Aldrig ridit med väst- å kommer nog aldrig att göra det heller
Tyvärr.. Dum i huvudet som man är ibland- red inte ofta med väst när jag va liten- å tror nästan att man måste ridit med det då å "fortsätta" med det för att kunna rida med den. Men de är så jag känner. Har testat nån "bra" väst nån gång, men jag känner mig instängd, kan inte andas får panik helt enkelt å blir helt okonsentrerad på hästen - fast det är ju en vanesak! men jag är inte ett dugg bekväm med det, trivs inte alls helt enkelt. Känns som risken blir större att ramla av- men skaderisken mindre ;) ofta ont i ryggen- å västen förvärrar det!

Har inte ens ridit med de på unghästar som kan va helt knäppa ibland.. Men jag har "pepparpeppar" aldrig skadat mig när jag ramlat av utan oftast skrattat. Man kanske borde ta å slå sig lite nån gång så man förstår att innerbörden med en väst är viktig? jaja.. jag får skylla mig själv :/

Liknande trådar

Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Andromedae
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka