Använder duschen som toa

Zarro

Trådstartare
Min ena katt använder duschen som toa.Jag tror att det kan bero på att han inte trivs med att vara inne.Eller tror ni att det finns något annat bakom det hela?Han har aldrig varit utekatt innan eller liknande.
Tacksam för svar!
 
Sv: Använder duschen som toa

prova att ställa lådan i duschen och se om det är placeringen det är fel på, möjligen kanske att han inte gillar sanden/pelletsen?
 
Sv: Använder duschen som toa

Hur gammal är han och är han fertil? min brors hankatt revirkissade i badkar/duschen och vasken. Vid kastreringen upphörde han med de.

Annars kan det vara ofräsch sand/pellets, fel placering, för få lådor. Är lådan med huv kan han tycka det är för trångt m.m
 
Sv: Använder duschen som toa

Såfin gjorde det också och jag vet inte varfør før hon har både låda och kattlucka så att hon kan gå ut. Hon tyckte kanske att "kan matte gøra sina behov i det rummet så kan væl jag". Jag førsøkte ta henne på bar gærning, men lyckades inte. Dørren dit in står øppen på vintern pga værmen. En dag tog jag henne med dit in, satte bestæmt ned henne framfør kisspølen och tog ett bestæmt tag i nackskinnet så att hon inte skulle kunna slingra sig løs. Och så talade jag i morrande, dov, ton om før henne vad jag tyckte om kiss i dushen! Jag pratade med henne i flera minuter innan hon fick sticka. Det hjælpte. Katter ær inte så dumma som många tror!
 
Sv: Använder duschen som toa

Såfin gjorde det också och jag vet inte varfør før hon har både låda och kattlucka så att hon kan gå ut. Hon tyckte kanske att "kan matte gøra sina behov i det rummet så kan væl jag". Jag førsøkte ta henne på bar gærning, men lyckades inte. Dørren dit in står øppen på vintern pga værmen. En dag tog jag henne med dit in, satte bestæmt ned henne framfør kisspølen och tog ett bestæmt tag i nackskinnet så att hon inte skulle kunna slingra sig løs. Och så talade jag i morrande, dov, ton om før henne vad jag tyckte om kiss i dushen! Jag pratade med henne i flera minuter innan hon fick sticka. Det hjælpte. Katter ær inte så dumma som många tror!

Ett verkligen dåligt tips, och en typ av katthantering som är mycket förlegad.
 
Sv: Använder duschen som toa

Det gjorde en av våra missar innan med. Han kissade i handfatet och bajsade i badkaret och fortsatte med detta även när han blev kastrerad. Men när han fick börja gå ut så slutade han.
 
Sv: Använder duschen som toa

Vissa rengöringsmedel som används i badrummet kan locka katten att börja gå där, så det kan vara en eventuell bidragande orsak till att katten väljer det stället.
 
Sv: Använder duschen som toa

Om en katt som tidigare kissat på "rätt" ställe börjar kissa i duschen så skulle jag i första hand utesluta cystit. Det är ett ganska vanligt symptom på urinvägsbesvär.

Skitig låda mm kan förstås också vara orsaken, men uteslut först sjukdomar.
 
Sv: Använder duschen som toa

Jag skulle misstänka att din katt tycker att kattlådan är för skitig eller att sanden inte är bra.
Även om man tömmer kattlådan varje dag så kan små, små "bitar" av kiss eller bajs bli kvar, vilket inte alla katter gillar. Prova att tömma kattlådan oftare, kanske flera gånger om dagen och att ta bort verkligen allt! kanske måste du byta sand helt och hållet i kattlådan och göra en riktigt storstädning?

Eller kanske byta kattsand? min katt vägrar gå på lådan om vi har något sand med lite sämre kvalité.
 
Sv: Använder duschen som toa

Jag ær sæker på att Såfin inte hade uvi-besvær eller var missnøjd med lådan. Dessutom kunde hon ju kila ut genom kattluckan om hon ville. Men jag har ingen låda på øvervåningen så om hon var uppe så var duschen dær nærmast till! Katter har ingen aning om hur høgt vi værderar att ha rent i våra hem och hur hemskt vi tycker det ær om dom gør sina behov på fel plats. Dærfør førsvarar jag min ganska hårda metod -jag talade om før min katt vad jag tyckte i dov, morrande ton och hon førstod och respekterar det. Jæmnfør med barn. Om en fyraåring børjar kissa på sig ibland mest før att det jobbigt att kila in och gå på toa, hon væntar før længe och sen hinner hon inte -hon blir inte heller knæckt om morsan sæger ifrån ordentligt! Men en del moderna barnpsykologer skulle sæga åt førældrarna att børja med bløja igen tills barnet førstår varfør... Men en katt kan aldrig førstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Använder duschen som toa

En katt är inte ett barn. Det som är ditt ansvar som kattägare är att förstå VARFÖR katten beter sig på sättet du inte uppskattar, och sedan åtgärda felet så katten mår bättre.
 
Sv: Använder duschen som toa

Dina inlägg är fyllda av mänskliga värderingar och känslor, inte helt ovanligt bland de som inte läst etologi men djur fungerar inte på det sättet.
Nu fungerade din metod på din katt men i väldigt många liknande fall har problemen förvärrats för att det är en känslig katt eller pga. att problemet baserade sig i stress från början.
 
Sv: Använder duschen som toa

Du har inte använt rengöringsmedel med klorin i i duschen? En gång när jag hade högt smitttryck inne. (många katter pga kattungar) o katterna började nysa så städade jag hela husen med klorinbaserat rengöringsmedel ( för att få bort alla baciller) o min hane började efter det att strila. Detta pga att all lukt försvinner med klorin o han fann det nödvändigt att gå o markera in huset.

En vänninna klagade över att hennes katt börjat kissa i duschen O jag frågade vad hon rengjort med o hon sa klorin. Så jag tror absolut att det kan vara en anledning till att dom börjar kissa i duschen.
 
Sv: Använder duschen som toa

Jag tror inte på att katter blir førstørda av "min metod". Men om man inte ær sæker på att katten redan vet att man vill att den ska gå på låda, den kanske alltid har gått på låda før att det ær lættkrafsat och trevligt och aldrig reflekterat øver det, så kan man ju istællet bara visa den pølen/høgen i duschen utan att graæla på den, och så bæra den raka vægen till lådan. Upprepa det ett par gånger innan man visar ilska øver att pølen ligger på fel stælle. Jag tror man kan få katten att låta bli att gå dit genom att spreya med vinæger, citron, strø ut vitpeppar eller så men risken ær stor att den hittar ett nytt stælle utanfør lådan om den inte fattat att det ær fel.
Såfin ær en smart katt med stabilt psyke och hon vill vara till lags, alla katter bryr sig inte om att vara oss till lags.
 
Sv: Använder duschen som toa

Om jag hade varigt dig, så hade jag bara varigt glad åt det hela!
Du sparar ju kattsand. Det är ju bara och ta duchslangen och spola ner kisset i duchavloppet.
Min ena katt kissar i badkaret. Ibland så bajsar hon där med. Men det stör inte mig, jag tycker att det är roande.
Nu funderar jag på att lära dem att gå på toaletten. Det hade varigt bekvämt och skulle spara en massa sand.
 
Sv: Använder duschen som toa

Som flera redan skrivit så är det första jag tänker när en rumsren katt "missat toa-lådan" att något är fysiskt fel! Dvs att katten har cystit, urinsten/urinkristaller eller liknande.

När katten blivit undersökt av vet och om den konstaterat frisk så hade jag sett över mina städrutiner av toa-lådan, ev. bytt placering och sand samt funderat på vad annat som kan påverka katten negativit (ex. flytt, nya rutiner, nya husdjur, nya möbler eller vad som helst.)

Feliway verkar även fundera positivt i vissa fall där katter får ändrade toa-vanor.

/Swat

Ps. Att börja korrigera beteendet innan man vet den bakomliggande orsaken ser jag bara som extremt korkat!! Som att "korrigera" ett barn för att det inte förstår pottans användningsområde omedelbart :mad:
 
Sv: Använder duschen som toa

Såfin gjorde det också och jag vet inte varfør før hon har både låda och kattlucka så att hon kan gå ut. Hon tyckte kanske att "kan matte gøra sina behov i det rummet så kan væl jag". Jag førsøkte ta henne på bar gærning, men lyckades inte. Dørren dit in står øppen på vintern pga værmen. En dag tog jag henne med dit in, satte bestæmt ned henne framfør kisspølen och tog ett bestæmt tag i nackskinnet så att hon inte skulle kunna slingra sig løs. Och så talade jag i morrande, dov, ton om før henne vad jag tyckte om kiss i dushen! Jag pratade med henne i flera minuter innan hon fick sticka. Det hjælpte. Katter ær inte så dumma som många tror!

Hej och välkommen till medeltiden!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp