Använda vilken först?

karamelldrottningen

Trådstartare
Känns lite stressigt då den beskrivning jag skrev upp inte verkar stämma med hur man ska göra i verkligheten?

Ska kakla ett mindre område där det lossnat plattor. Målat med fuktspärr två gånger och förberett men nu är jag fullständigt förvirrad.

Har jag ens rätt grejer och vilken ska jag använda först?

Läste nu på innehållsförteckningen på kerafix och det står att den INTE rekommenderas för våtutrymmen. Men varför tyckte säljaren då att det är helt klart den jag skulle ha :arghh: :confused:??

72ACCDFA-D936-49C2-BCDA-F79F45C91731.webp

Känns lite stressigt då den beskrivning jag skrev upp inte verkar stämma med hur man ska göra i verkligheten?

Ska kakla ett mindre område där det lossnat plattor. Målat med fuktspärr två gånger och förberett men nu är jag fullständigt förvirrad.

Har jag ens rätt grejer och vilken ska jag använda först?

Läste nu på innehållsförteckningen på kerafix och det står att den INTE rekommenderas för våtutrymmen. Men varför tyckte säljaren då att det är helt klart den jag skulle ha :arghh::confused:??

Visa bifogad fil 26893
Kerafixen är för väggar. Egentligen borde du kanske haft en fästmassa, eller fix för våtutrymmen... Det där är en djungel!

Kerafixen är för väggar.
Som jag förstått det nu är det först kerafix (limmet) som man räfflar över hela ytan.
Det har lossnat plattor både på golvet och upp en bit på väggen, eller lossnat och lossnat de var helt trasiga så jag har försökt ta bort dem försiktigt. Verkar vara någon form av våtrumsmatta under.

Men kerafixen rekommenderas inte till våtutrymmen men jag har nu sökt och sökt och hittar inget som verkar lämpligare än denna.
Hittar en kiilto superfix de fästmassa där det står att den både funkar för utom- och inomhusbruk. Kan jag ta den istället?

Och sist fog mellan plattorna?

Ska försöka andas och tänka klart men blev skapligt irriterad då både en säljare och min ”personliga expert” måste sagt helt fel och jag som amatör tror såklart på dem.
Ska se om jag fixar detta.

1: fästmassa anpassad för våtutrymmen.

2. Lägga klinker där de ska vara.

3. Kakelfog mellan plattorna.

4. Ta bort överflödig fog.

Tusen tack @Saija ! Vad tror du om mitt sista inlägg här ovan om hur jag ska göra?
Det är vad jag skulle gjort. Enligt försäkringsgubben som var här senast så är våtrumsförsäkringarna så otroligt tillkrånglade numer att det är helt hopplöst att bara försöka laga något, utan enligt honom skulle man riva ut allihop och göra allt från grunden. Så känner du dig trygg med det där så gör så som du har tänkt. Var bara försiktig så inte fästmassan tränger upp för mycket mellan fogarna, och att det är torkat innan du fogar.

@karamelldrottningen Jag hade nog själv kört på den där fixet ändå, det står ju om den att det inte ska vara ständigt vatten där den läggs, men det är det ju inte i ett badrum heller. Som sagt du har våtrumsmatta underst och försäkringen skulle säkert strula ändå. Det borde funka. Annars superfix.

Det är vad jag skulle gjort. Enligt försäkringsgubben som var här senast så är våtrumsförsäkringarna så otroligt tillkrånglade numer att det är helt hopplöst att bara försöka laga något, utan enligt honom skulle man riva ut allihop och göra allt från grunden. Så känner du dig trygg med det där så gör så som du har tänkt. Var bara försiktig så inte fästmassan tränger upp för mycket mellan fogarna, och att det är torkat innan du fogar.l
Trygg vet jag inte men kommer inte vara något vatten i direkt anslutning och kan knappast bli sämre än innan.
Ja en gubbe jag pratade med sa också att man måste göra om allt men det är sådanna kostnader jag inte kan ta just nu så detta måste funka. Ska även installera en ducshkabin istället för som det är nu när man duschar så åker allt vatten överallt, noll lutning. Har inte använt den duschen på väldigt länge bara den på nedervåningen men det är inte så bra där heller.
De tog fuktmätningsprover och så här och allt såg trots allt ok ut.

Tänkte köpa Flexfix kiilto 500201598
Lite överdrivet stor mängd men kanske kan använda det till annat sen och skippar kerafixen helt då den verkar vara till kök och sådanna platser.

95BADFD0-6B72-4D4D-8070-ACA35F864912.webp

Nu har jag fått i flexfixet på golvet och på väggkanten. Ska lägga plattorna snart. Men till nästa fråga som säkert de flesta har koll på men undrar hur man brukar göra.
Har klinker flera stycken som sitter ihop i varandra (som ett stags band. Ska man klippa bort joxet som är mellan eller kan det vara kvar nu när jag lägger det?
Det ser ut att vara nån form av fog mellan?F7789491-FA1A-4472-BCE9-319F0BB07A13.webp

Nu har jag fått i flexfixet på golvet och på väggkanten. Ska lägga plattorna snart. Men till nästa fråga som säkert de flesta har koll på men undrar hur man brukar göra.
Har klinker flera stycken som sitter ihop i varandra (som ett stags band. Ska man klippa bort joxet som är mellan eller kan det vara kvar nu när jag lägger det?
Det ser ut att vara nån form av fog mellan?Visa bifogad fil 26914
De ska sitta kvar!

De ska sitta kvar!
Tack! Så jag gjorde. Googlade innan massor utan att hitta nånting om det. En såndär grej som ”alla vet” men tänkte att det logiska var att de skulle sitta kvar men ville vara mer säker innan. Gick inte att ringa någon mitt i natten som jag vet vetat detta. Men skönt att jag gjorde rätt så långt iaf :)!

Som någon annan skrev, om det tränger upp fix mellan plattorna så torka rent i fogen med lämpligt verktyg eller trasa och torka rent på plattan. Det blir stenhårt när det torkar och det lyser igenom fogmassan. Tråkigaste jobbet tycker jag... Vi kaklade nyligen tvättstuga och badrum och jag längtar INTE efter att göra det igen. :wtf: titta från alla håll också att du har samma tjocklek på fixet så de ligger på samma nivå som allting annat!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur