Använda som avelshane!

I

Icka

Har funderingar på att börja använda lillkillen i avel när han blir stor och om han fortsätter gå lika bra på utställningarna. Att det är viktigt att kolla stamtavlan hos honan och välja med omsorg vet jag men har lite andra frågor.

Vad är det man kan undersöka hos veterinären (det är en ragdoll)?
När är det lämpligt att man lånar ut honom första gången?
Andra bra tips ni har?!

Sv: Använda som avelshane!

HCM och PKD (ultraljud av hjärta och njurar) tror jag man kollar hos ragdolls, det vet loveponies mer om. Annars är det tester för FIV och FeLV som gäller för alla avelskatter, och blodgruppering. Allt det tas med ett blodprov och kostar ca 450:- att skicka på analys om man skickar till labb i Finland. Du ska kräva att honkatten har samma tester.

Okej så det är blodprovet som är krav på? Är det vanligt att man tar ultraljud också eller är det något man kan göra om man vill bara?

Jag tror att de flesta honkattägare vill veta att hankatten är HCM och PKD fri. Annars väljer man nog hellre en annan hanne.

Okej, alltid bra att veta allt sådant här innan.

Problemet med HCM är att man inte kan se på ett test utan att det måste upprepas tills katten är gammal. Inte för att det inte är nån idé, men så man inte tror att ett test som är bra så är katten fri.

Det är nog inget krav med blodprovet, men risken finns att en hel kull dör för att dom har fel blodgrupp mot modersmjölken. Det går att göra sådana parningar medvetet, men då får man se till att ungarna inte får i sig råmjölken. Med andra ord en hel del pyssel.

Ojdå, ja då får vi ju minst testa blodgruppen på honom i alla fall. Men Hur ofta är det man behöver kolla HCM och hur dyra är varje undersökning? Om en undersökning ligger på några tusen känns det kanske inte just för mig värt att avla på honom överhuvuidtaget.

Hos min vet tror jag man kan ultraljuda för under tusenlappen, och han tar en hundralapp för att dra blod till analyserna. Tänker du ekonomiskt så går det alltså normalt runt även om du bara tar en kull, andra kullen går ju plus. Vill du inte riskera dina egna pengar finns ju alternativet att honkattägaren betalar dina tester, men slipper parningsavgift. Så hade jag gjort om jag ville låna någons "sällskapshane" innan han kastrerades. Det ger lite mindre pengar till hankattägaren, men denne slipper ligga ute med pengar.

Okej men det var ju inte så jätte farligt ändå! Så länge det går runt är jag glad, hade ju inte direkt tänkt att försörja mig på det ändå så! :)

När ändå det är uppe, hur mycket ligger parningsavgiften på och hur mycket får hankattens ägare för varje kattunge sedan eller får man något alls?

Det finns inga KRAV på tester, men för att ta ditt ansvar för rasen så bör ju kattens hälsa kontrolleras innan han används i aveln.

Jag tycker det viktigaste testet att göra är ultraljudundersökning av njurar. Obs! Det är EJ i första hand PKD man kontrollerar för på ragdoll. Njurproblemet vi har på ragdoll är inte cystnjure, utan av annan, hittills okänd karaktär (dock så kollar man ju förstås att katten inte har några cystor på ultraljudet i alla fall, alla raser KAN ju få PKD).

Ultraljudsundersökning av hjärta kan också vara relevant, dock är testet inte lika tillförlitligt. Men, som sagt, det är ju inte meningslöst att göra det. Här måste man ju också titta bakåt i stamtavlan. Om man vet att katten har några hjärtproblem längre bak i stamtavlan så är ju en hjärtundersökning befogad.

FIV och FeLV kan också vara värt att testa för, dock så är ju risken liten att en hankatt som aldrig parat och som inte går ute har blivit smittad av någon av ovanstående virus. Jag skulle inte tveka att använda en otestad hane såvida den inte har parat tidigare.

Blodgruppering kan vara bra att göra, men kanske inte jättenödvändigt när det gäller hankatten. Det är mer relevant om man har honkatt. Om din hane har mycket importblod så kan det vara värt att blodgruppera, eftersom det lilla B-blod vi har oftast kommer från importlinjer.

Icka skrev:
Okej men det var ju inte så jätte farligt ändå! Så länge det går runt är jag glad, hade ju inte direkt tänkt att försörja mig på det ändå så! :)

När ändå det är uppe, hur mycket ligger parningsavgiften på och hur mycket får hankattens ägare för varje kattunge sedan eller får man något alls?

En ultraljudsundersökning av njurar kostar på Strömsholm 460:-. Inte farligt, tycker jag.

Du som hankattsägare bestämmer helt själv vad du vill ta för parningsavgift. En del tar ut en viss summa i parningsavgift och sedan en avgift per född kattunge. Andra struntar i själva språngavgiften och tar ut en högre summa per kattunge.
Priserna brukar ligga omkring 1000-1500:- i språngavgift och 500-1000:- per kattunge.
Hanen jag ska låna härnäst kostar 2000:- per kattunge, men ingen språngavgift. Men han är importhane, därav den lite högre summan.

Tack för alla jättebra svar!
Men då tänker jag nog kolla det mesta, tänkte ta ett snack med uppfödaren av min kille och kolla lite vad han tycker och sådär. Men eftersom Totte bara är 8 månader ännu så får vi ju vänta ett tag, och samla på oss lite mer titlar på utställningar ;) *matte har fått blodad tand*

Men kan vi inte få lite uppdateringar och bilder och rapporter och sådär om din raggispojke, jag är ju jättenyfiken... ;)

/Erica

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar