Använda liniment osv. ?

G

glasss

( Nu får moderator flytta tråden om det behövs, vart lite osäker på vart jag skulle lägga den )

Iallafall, jag är ur usel på hur jag ska använda liniment och behöver därför lite hjälp om hur man anväder det.

Hur har man på det på hästens ben ?
Ska man alltid ha lindor på efteråt när man haft på linimentet? Vilka slags lindor isf ?

Hur länge ska linimentet sitta på?

Jag som tävlar på lokal nivå, 90cm - 1m tränar på 1m - 115cm och uppåt, vilket liniment behöver jag ha ?

Sv: Använda liniment osv. ?

Man ska inte linda, det kan brännas och bli sår då.

Jag tror inte det spelar någon roll vilken nivå man rider på vilket liniment man ska använda. Själv använder jag Arnika gel på mitt lilla russ som blir stel efter ansträngning.

Varför vill du använda liniment? För att ge antiinflammatorisk lindring (öh?) för musklerna? Kyla för senor och leder?

Liniment är inget du sköljer av, du masserar in det i hästen och låter det vara.

okej, men ska man bara massera in det då och sen låta det vara ? eller ska man skölja bort det efter nån timme eller nästa dag ?

jag hade tänkt för hans ben, muskler osv, efter hård ansträninging t.ex hoppträningar/tävlingar.

Jag tycker bäst om liniment blue:) Det fungerar enligt mig ( det känner man på sina egna händer...!

Okej. Det finns en hel uppsjö av olika liniment. Liniment som ger värme, liniment som ger kyla, liniment som förbättrar mjölksyran osv.

Arnika är vanligast vad jag tror. Gelen är mest hanterbar, den används mest för massage av hästens ryggmuskler och 'resten" av kroppen, den flytande brukar man använda på senor och leder.

BlueLotion har även många på skenbenen efter hård ansträngning, kyler ner senor och leder.

okej, tack för svaren. :)
men vad lindrar värmande liniment mot vs. kylande liniment?

Nu ska vi se om jag kan förklara på ett vettigt sätt trots att jag är trött :p
Det finns kylande och värmande liniment. Kyla brukar man göra direkt efter ansträngning, för att förebygga att benen tar skada av träningen, man minskar tillfälligt på blodcirkulationen.
Därefter vill man gärna ha värme i benen för att blodcirkulationen ska komma igång igen och göra nytta. En del liniment är både kylande och värmande blue lotion är ett av dom) och på så sätt slipper man ju hålla på med flera.
Man kan ha bandage över liniment utan att det skadar, men man måste bedöma från häst till häst om det är lämpligt. Vissa är väldigt känsliga och får sk. blisterskador, dvs. små brännsår efter bandagen, medan andra tål det utan problem. Jag brukar föredra att bandagera för att få mer effekt. På travarna har jag ibland både liniment, plast och bandage, så man kan inte säga att hästar FÅR brännskador av bandage och liniment. Man får prova sig fram.
Kyllera är något jag tycker är väldigt effektivt. Den kyler först och värmer därefter. Vill man ha extra effekt har man på tidningspapper och lindar sen med vaddstycke och bandage över natten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 667
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·
Hästvård Pållan har en längre tid, minst sedan flera år tillbaka, haft lite gallor bak. Hon har aldrig haft några besvär av dem och de har...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka