Äntligen!!

Sv: Äntligen!!

javisst är det så, det är lätt att sitta här bakom skärmen och bli tuff men i verkligheten är det annorlunda.

Fast jag tror, om jag ska prata för mig själv, att om jag visste till vilken myndighet jag kan anmäla OCH att det är en fungerande myndighet, så hade jag anmält en och annan där det bevisligen är så att hästarna inte tillåts gå lösa i någon form, någonsin.

Som det är nu så är reglerna oklara och om man vänder sig till kommunens djurskydd så tycker de att det finns viktigare saker, vilket det kanske i o f sig finns men då är ju resurserna för klena att säkerställa en bra djurhållning.

precis så tänker jag med, att det ändå inte händer något.

jag vet, då en bekants bekant, som bor här i krokarna, blivit anmäld gång på gång på grund av bristande skötsel, t.ex så fick inte hästarna vatten utan de fick "dricka" daggen som fanns i gräset på morgonen( vilket kommunens djurskydd tyckte lät ok och lät han hållas) deras boxar var gamla grisboxar fulla med skit, ingen strö, plus att han hade flertal andra djurraser som led av diverse saker, men nu äntligen har han blivit anmäld ordentligt och fått djurförbud men han har haft det såhär hela livet, och är runt 60+, det är när man hör sånna fall som gör att man tvivlar lite och tänker att det ändå inte blir något.

precis så tänker jag med, att det ändå inte händer något.

jag vet, då en bekants bekant, som bor här i krokarna, blivit anmäld gång på gång på grund av bristande skötsel, t.ex så fick inte hästarna vatten utan de fick "dricka" daggen som fanns i gräset på morgonen( vilket kommunens djurskydd tyckte lät ok och lät han hållas) deras boxar var gamla grisboxar fulla med skit, ingen strö, plus att han hade flertal andra djurraser som led av diverse saker, men nu äntligen har han blivit anmäld ordentligt och fått djurförbud men han har haft det såhär hela livet, och är runt 60+, det är när man hör sånna fall som gör att man tvivlar lite och tänker att det ändå inte blir något.
Känner igen problemet och kan bara beklaga egentligen. I många kommuner har det varit så att man tagit djurskyddet sådär lite med vänsterhanden. Det har gjort att de som varit inspektörer inte alltid haft särskilt mycket utbildning vad gäller djurhållning. I vissa fall har det varit den inspektör som varit djurintresserad, kanske ridit på ridskola någon gång för ett antal år sedan osv. När jag började jobba som inspektör hade vi ett antal fall som hade pågått i evigheter (ungefär som du beskriver) Chans på chans gavs till djurhållare som uppenbarligen inte klarade av att rätta till bristerna. De värsta av våra fall kan jag ju säga fick ett abrupt slut på sin miss-skötsel av djuren. Så det har i stor utsträckning med utbildning att göra. Har man kunskapen så får man automatiskt argumenten för hur djuren måste skötas (och vilken förlust det blir för åde ägaren och djuren om man inte sköter om djuren ordentligt) för att må bra och producera.

Angående hagstorlek har jag för mig att hagens längd ska vara minst 50 meter för att hästen ska kunna få till några galoppsprång i alla fall. Visst, det är inte stort men en bit på vägen i alla fall.

Jag tror inte heller att det kommer att gå fort att förändra vissa toppryttares sätt att hålla häst, men tanken bakom sådana här lagar är att ändra attityden i det stora hela. Bara det att det skapas en debatt gör att förändringen kommer så småningom. För x antal år sedan var det ingen som reagerade på att ridskolehästarna i Stockholm stod i spilta och inte fick gå ut överhuvudtaget men idag finns det ju lagar som säger att man intefår ha spiltor när man nybygger stall och detta innebär att om tio år så kommer folk inte ens tänka tanken på att man kan ha en häst så. Det är ju genom dessa "bör" som folk kanske lär sig.
Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att ha hästen inne pga skaderisken, det är ju uridiotiskt eftersom hästens hållbarhet blir oerhört mycket sämre om den inte får röra sig fritt och mycket. Min bästa häst har placering i 140-hoppning och han går på lösdrift dygnet runt för det mesta (gick ju inte förra vintern med all lera:crazy:) han är jättestor och hans kropp mår inte bra av att bli stillastående. Jag kan inte tro att det skulle vara någon skillnad om hästen hoppar eller går dressyr, en häst är en häst!

precis, men det är bara att hoppas att det någon gång i framtiden kommer bli lättare att sätta dit de som inte sköter sina djur.

en annan känner sig som världens sämsta hästägare nu när det är så varmt och man ser hur de tycker det är jobbigt, men vädret är det ju inte vi människor som styr.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama