Äntligen!

L

LoveRindi

Vi kanske ska köpa hund framåt våren! Vi ska kolla på en Pointer-tik på två år, som pappa har fått kontakt med (med ägaren alltså)! Jag längtar så!

Nä, ingen i familjen är jägare, men vi ska ju träna den med apportering och sånt. Jag vill gärna gå spårkurs.

Varför just pointer? Det är en utpräglad jakthund, som (i de allra flesta fall) mår bäst av att jaga.
Något man bör tänka på, tycker jag, i val av ras. Det finns så många andra raser att välja bland ;)...

ett tips om du skall ha en jakt hund är att gå kurser som kantarell sök blodspår mm sen kan man ju aldrig få ur jakt ur en jakt hund de går inte... har en border collie när ja sa de ill folk när ja skulle köpa en henne så trodde dem att ja va dum i huvudet men nu går de supr förstaa veckorna så vallade hon allt nu vallar hon inget å när hon kommer ut på en äng me får/kalvar så ligger hon heldre å spanar bara.. istället för vallning så har ju vi agility 2-4 gånger i veckan :bump:

Jo jag tänkte oxå det, gå lite roliga kurser. Vi har pratat med nuvarande ägaren och han säger att man inte måste jaga och han ville gärna sälja till oss även om vi inte jagar.

Nej man måste inte jaga med en jakthund... Men jag anser att en jakthund bör få jaga, på samma sätt som att en vallhund bör få valla. Visst finns det ju orginal inom alla kategorier, som saknar rätta lusten till vad de är framavlade för. Men det är svårt att avgöra när det gäller en liten valp.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka