Äntligen en medryttarhäst, tips på övningar?

S

susekl

Efter mycket letande har jag äntligen hittat en häst som passar mig. Har precis kommit hem från provridningen och det gick över förväntan. Så nu ska jag rida en ardennerhäst en dag i veckan och det bästa är att jag får rida så mycket dressyr som jag vill och gärna för tränare. Det var mycket häst för mig som är van vid islandshästar annars benen kommer nog att protestera imorgon. Nu ska jag fundera ut övningar som jag ska göra när jag rider själv. Tips tas gärna emot! Hästen har varit igångsatt några månader efter att ha gått med föl, kan bära sig bra i skritten men orkar ännu inte riktigt lika mycket i traven.
 
Sv: Äntligen en medryttarhäst, tips på övningar?

Först: Å, vad roligt! Grattis och lycka till.

Jag tycker personligen att skritt är den bästa gångarten att jobba i, men det gäller ju att inte göra det tråkigt för hästen. Så halter och igångsättningar i massor, det är ju också bra för att bygga upp hästen och få den att lyssna. Sedan volter, serpentiner, fram och bakdelsvändningar, öppna, sluta... Brukar lägga in ett par trav och galoppsteg här och där också. Och jag rider nästan alltid ut på hästen, för han tyckler det är så trist på ridbanan.
Läste också om en övning som jag tycker verkar väldigt skoj: man skrittar ett visst antal steg, sedan fattar man galopp och galopperar lika många, sedan övergår man till skritt igen och fortsätter så ett tag. Gör hästen uppmärksam och får igång motorn. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp