Äntligen egen häst!

B

Butta

Har precis fått min höksta önska uppfylld :love:
min mamma har äntligen gett med sig och vår älskade polle kom
den 28 maj 2008.

Har ni tips på några övningar man kan göra brevid hästen?

Sv: Äntligen egen häst!

Gå ut och gå promenader med hästen brukar vara jättebra i början.
Visa hästen runt stallet, innuti, på ridbanan, på skogsstigar, ja överallt. Det brukar bygga upp fortroendet mellen häst och ryttare super bra!
Men kom ihåg att i början leda med träns för säkerhets skull! ;)

Vad är det för häst du löpt?:laugh:

Gå ut och gå promenader med hästen brukar vara jättebra i början.
Visa hästen runt stallet, innuti, på ridbanan, på skogsstigar, ja överallt. Det brukar bygga upp fortroendet mellen häst och ryttare super bra!
Men kom ihåg att i början leda med träns för säkerhets skull! ;)

Vad är det för häst du löpt?:laugh:

hon är ett svenskt halvblod, hennes pappa är bror till Briar. Hon har gått på bete i ca 2 år så jag sätter själv igång henne igen. Hon har haft ett föl. :love:

Har precis fått min höksta önska uppfylld :love:
min mamma har äntligen gett med sig och vår älskade polle kom
den 28 maj 2008.

Har ni tips på några övningar man kan göra brevid hästen?

Jag har haft mitt varmblod i 2,5 månad. Jag har gjort väldigt mycket Neutral Horsemanchip med henne, senast igår faktiskt. Skulle longera henne men det var så varmt så varken jag eller häst orkade. Har nu gjort då mycket NH med henne att jag kan stå bredvid henne, hon har vara repgrimma på sig, och svinga ett grimskaft eller longerpisk över henne utan att hon bryr sig. Det är en fantastisk känsla att hästen vågar lita på än så mycket.
Hoppas det går bra med din häst!

//Lisa

Träna i repgrimma, rekommenderar verkligen INTE träns då man kan få en häst som blir segare i reaktionerna - man vill ju inte ha en okänslig häst för bettet.
Träna på att få hästen att gå där du vill, tex efter dig, eller att den följer din axel när du svänger, stannar, backar osv. Driv hästen runt dig i lina och träna på att få den att stanna, öka, sakta av på kommando - det har du nytta av uppifrån hästryggen!
Sen måste du kunna röra din häst överallt, gärna med ett spö. Det bygger upp din relation med hästen. Träna också på att kunna flytta på hästen utan att du rör den, tex genom att peka på kroppsdelen du vill flytta och smacka till lite.

:bow: till dig som har insett att det inte bara är att rida, hästen måste jobbas även från marken!

ser att du redan har fått en hel del bra tips, så själv vill jag bara GRATULERA!
Vad roligt att du äntligen fått en egen häst! Kommer aldrig glömma den dagen min ponny kom till oss, den känslan är obeskrivlig!:laugh:
Lycka till och NJUT!

Har ju fått en massa bra tips redan! :D Men måste säga att Dansa Med Hästar (Hempfling) är otroligt läsvärd! Genom att träna på saker från den boken respekterade pållen mig mer, blev lyhörd och litade helt på mig. Sen sprang han inte längre iväg i hagen heller, utan blev lätt att fånga! :D

Och promenader med en häst är underbara! Dra med någon stallkompis ut på promenad, eller promenera bara du och hästen ensamma, supermysigt!! :love:

Måste också säga att det är jätteskoj att du fått pålle! Hästar är ju såna underbara djur :love::bow:

Det är nästan olagnigt att göra sånnahär inlägg utan att samtidigt visa en bild! *morr*

:d

Det är nästan olagnigt att göra sånnahär inlägg utan att samtidigt visa en bild! *morr*

:d

bild kommer :rofl: men ska vänta på att det blir bra väder igen så jag kan få en riktigt bra bild men tänkte ta med kameran idag till stallet så det kanske komme en bild ikväll :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 310
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar