Äntligen BLUP-Statestik

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kima
  • Startdatum Startdatum
K

kima

Nu är äntligen ASVH:s nya sida ute.
:bump:
Och kolla vad de äntligen fått igång:
:banana:
http://asvh.globalinn.se/blup.htm

"BLUP/Statistik
Äntligen är den här, sidan där man kan söka fram information om BLUP, avkommestatistik, kvalitetsbedömning och härstamning.
Publiceringen är ett resultat av samarbete mellan ASVH, SLU och IHBC. ASVH:s data med resultat från kvalitetsbedömningar från 1973 - 2004 ligger till grund för resultaten. SLU är ansvarig för iordningställandet och kontroll av materialen och genetisk expertis. BLUP beräkningarna och utvecklingen av servleten har utförts av IHBC. "

Toppen, toppen. Det blir många timmar framför datorn i helgen.
:bow: :bow:

Sv: Äntligen BLUP-Statestik

Min pålla hade bara en avkomm amedräknad men 131 i hoppindex, inte så pjåkigt!

Japp även med ston.
Måste ju nästan ta ledigt resten av dagen. Lunchen blev alldeles för kort.
Mitt sto låg också bra
127 i totalindex och inga avkommor medräknat.

Helt fantastikst jättekul :bump: :bump: :bump:

Äntligen har jag fått mitt lilla hjärtas bedömningssiffror, som jag letat efter i flera år! Mest förvånad blev jag över att hon fick en hel sjua på benen :eek: och bara en sexa på traven! Jag tycker att min häst skulle få en sexa på benen, apråpå diskussionen om hästar som blir nedbedömda så är jag förvånad över att min häst fick för höga poäng ;)

Ämelie: Jag för stod inte riktigt din fråga:
Kan någon förklara lite mer om vad BLUP-statistiken bestämms?

Om du går till sidan ovan så kan du läsa mer om BLUP.

Här är lite info från sidan:

Vilken information finns?
Sidan innehåller härstamningsinformation samt eventuella kvalitetsbedömningsresultat och BLUP-index. Du kan framförallt söka efter hästar som deltagit i kvalitetsbedömning eller har officiella BLUP-index. Officiella BLUP-index ges till:
• Hingstar som har minst 15 kvalitetsbedömda avkommor
• Ston som antingen själva genomfört kvalitetsbedömningen eller har minst en kvalitetsbedömd avkomma.

Ston som inte uppfyller kriterierna för att få officiella BLUP-index kan ändå ha index redovisade. Detta gäller även ungston. Dessa index, så kallade härstamningsindex, är då endast baserade på släktingars kvalitetsbedömningsresultat vilket gör att de inte blir lika tillförlitliga (har lägre säkerhet). De BLUP-index som är baserade enbart på härstamning märks på att de är skrivna i grön färg. Det är även möjligt att söka efter hästar som inte har deltagit i kvalitetsbedömning eller har BLUP-index, i dessa fall redovisas endast härstamningsinformation. För ston går det även att lista eventuella avkommor och få fram informationen om dem.

Ytterligare en funktion som nu är tillgänglig är att Du kan rangordna hingstar och ston efter olika BLUP-index. Se länkarna ”hingsttabeller” respektive ”stotabeller”.

Utnyttja BLUP-indexen, med de olika delindexen, då Du väljer sto till avel eller en passande hingst till Ditt sto!

Det var inte en dag för tidigt att det här kom ut på nätet!

Synd att det inte tas hänsyn till 3-årstesten också. På senare år har ju inte så många hästar deltagit i kvalitetsbedömning som i 3-årstest. Mina Elit-ston får inte så höga blup trots att de bevisligen lämnar bra avkommor, bl a godkänd hingst, elitdotter, flertal dubbeldiplom, så jag tycker att det blir ganska missvisande.

Jag sökte på min 2 åring och hon hade ett index fast hon aldrig är visad????

mimus skrev:
Jag sökte på min 2 åring och hon hade ett index fast hon aldrig är visad????

Det beror nog på detta:
Ston som inte uppfyller kriterierna för att få officiella BLUP-index kan ändå ha index redovisade. Detta gäller även ungston. Dessa index, så kallade härstamningsindex, är då endast baserade på släktingars kvalitetsbedömningsresultat vilket gör att de inte blir lika tillförlitliga (har lägre säkerhet)."

Jarrah: Maila de som sammanställt och fråga om inte 3-årstesten bör räknas in. Det borde de ju verkligen. Något att påminna dem om för framtiden.

Jag tycker att det är jättebra att de har lagt upp det. Det är ju ett jättejobb moch det är ju bla därför vi har visningarna. Men som du skrev Jarrah allt är nog inte OK än. Jag hittar tex inte vissa hästar som jag vet är visade under senare år.
Men de hade ju något dokument till höger dit man skulle höra av sig om man hittade felaktigheter.
Ju fler som gör det desto korrektare uppgifter.

Senast ändrad av en moderator:

HJÄLP! Jag fattar noll av vad som står kan någon förklara för mig. Ta gärna mitt sto Lina F96 E:Hamilton

Hej Joyride

Jag tittade på din häst. Jag antar att den inte är visad på Kvalitetstävlan då den inte hade några siffror där.
Men det fanns BLUP-index förmodligen är de då som Mimus häst baserade på släktingar till din häst.

Om du tittar finns det en länk överst på sidan med din hästs siffror : Hjälp- förtydligande. Där finns förklaringar till all text.
Ang blup-indexen står det:

"Raden innehåller BLUP-indexen för Exteriör, Gång, Hoppning och Totalindex Detta följs av delindex för, Typ (=typ + huvud, hals, bål), Ben och Rörelser (vid hand) samt Skritt, Trav och Galopp och Temperament gång under ryttare samt Teknik hoppning, Temperament hoppning och Mankhöjd. Därefter kan tecknet * förekomma, vilket betyder att hästen har eget resultat från kvalitetsbedömning. Detta följs av antalet kvaltetsbedömda avkommor, säkerheten i avelsindexen mätt som korrelation mellan det sanna avelsvärdet och det av indexet skattade avelsvärdet (R(TI)) och slutligen medelfelet på skattningen,

Alla BLUP-index utom de för mankhöjd har 100 som bas. För mankhöjd är 0 basvärdet. Ett positivt värde anger att avelsvärdet är högre en rasmedelvärdet, och ett negativt värde att avelsvärdet för mankhöjd är under rasens medeltal.

Tabellen med BLUP-resultaten visas endast för hingstar som har minst 15 kvalitetsbedömda avkommor i materialet. Däremot visas avelsindex för alla ston som har ett R(TI) värde som överstiger 0,25. Det är den säkerhet som motsvarar att åtminstone en förälder har ett eget kvalitetsbedömningsresultat (eller likvärdig härstamningsinformation). För ston, som varken har eget kvalitetsbedömningsresultat eller någon kvalitetsbedömd avkomma, är indextalen grönfärgade. Detta för att indikera att det handlar om relativt osäkra härstamningsindex. Observera dock att säkerheten kan variera mycket beroende på härstamningsinformationen. Detta kan avläsas av R(TI) värdena som är rödfärgade för härstamningsindexen.

Hoppas att det klarnade något.

Jag bara undrar följande:
"Hästens kvalitetsbedömningsresultat" är detta bedömning för den specifika hästen jag söker på?

"BLUP tabell - Antal avkommor - Säkerhet" och detta är bedömning för alla avkommor totalt? Det känns lite märkligt, en häst jag vet är elitpremierad har lägre siffror på detta än en som inte lämnat något alls!

Snälla förklara!

kima skrev:
Hej Joyride

Jag tittade på din häst. Jag antar att den inte är visad på Kvalitetstävlan då den inte hade några siffror där.
Men det fanns BLUP-index förmodligen är de då som Mimus häst baserade på släktingar till din häst.

Om du tittar finns det en länk överst på sidan med din hästs siffror : Hjälp- förtydligande. Där finns förklaringar till all text.
Ang blup-indexen står det:

"Raden innehåller BLUP-indexen för Exteriör, Gång, Hoppning och Totalindex Detta följs av delindex för, Typ (=typ + huvud, hals, bål), Ben och Rörelser (vid hand) samt Skritt, Trav och Galopp och Temperament gång under ryttare samt Teknik hoppning, Temperament hoppning och Mankhöjd. Därefter kan tecknet * förekomma, vilket betyder att hästen har eget resultat från kvalitetsbedömning. Detta följs av antalet kvaltetsbedömda avkommor, säkerheten i avelsindexen mätt som korrelation mellan det sanna avelsvärdet och det av indexet skattade avelsvärdet (R(TI)) och slutligen medelfelet på skattningen,

Alla BLUP-index utom de för mankhöjd har 100 som bas. För mankhöjd är 0 basvärdet. Ett positivt värde anger att avelsvärdet är högre en rasmedelvärdet, och ett negativt värde att avelsvärdet för mankhöjd är under rasens medeltal.

Tabellen med BLUP-resultaten visas endast för hingstar som har minst 15 kvalitetsbedömda avkommor i materialet. Däremot visas avelsindex för alla ston som har ett R(TI) värde som överstiger 0,25. Det är den säkerhet som motsvarar att åtminstone en förälder har ett eget kvalitetsbedömningsresultat (eller likvärdig härstamningsinformation). För ston, som varken har eget kvalitetsbedömningsresultat eller någon kvalitetsbedömd avkomma, är indextalen grönfärgade. Detta för att indikera att det handlar om relativt osäkra härstamningsindex. Observera dock att säkerheten kan variera mycket beroende på härstamningsinformationen. Detta kan avläsas av R(TI) värdena som är rödfärgade för härstamningsindexen.

Hoppas att det klarnade något.

Tack för svar :bow: jo blev väll lite ljusare nu :) Hon skall stamboksföras i samband med att vi visar hennes första föl :D så kommer siffrorna att ändras efter det(antar det eller)
A ja tack endå :bump:

Något fel måste det vara i blup beräkningarna, har tex två olika hästar som har gått kvalitet (med utländska föräldrar alltså räknas dessa på inget sätt in i blupindexet. Dock har den med sämst resultat fått högre blupindex än den som gick bäst.
Samma betyg på olika delmoment har dessutom resulterat i olika blupsiffror ?

Har hittat ytterligare en märklig grej.
Har en häst bedömd med gångartssiffrorna 9 9 8 9 total gång 8,67 detta gav i index 146, 142, 134, 140 total gång 138

Tittar jag sedan på listan över gång blev jag förbryllad över att så många utan avkommer låg framför henne (är ju inte så vanligt med högre bedömningar) så jag valde lite slumpmässigt ut några att titta på och döm av min förvåning när det var hästar som var lägre bedömda (och alltså inte hade några avkommer som påverkade siffrorna)
Tex en hade 8 8 8 9 (8,0) vilket gav denna häst i blupen 150, 154, 147, 171 total gång 159 ???

En annan hade 9 7 8 8 (8,0) och det gav denna häst 160, 140, 135, 159 total 158 ??

Ytterligare en annan hade exakt samma bedömning som henne (dock lite omkastad ordning) 8 9 9 9 (8,67) denna fick 133, 157, 155, 168 total 158

Man blir ju minst sagt en aning förbryllad, lottar de ut blupsiffrorna eller ???

Nu är jag tjatig har hittat ytterligare en annan "rolig" grej. Ovanstående sto var 169cm på kvalitet hon har fått +0,9 på mankhöjd men på hennes mamma (som inte är visad här och detta är enda avkomman här - utländsk alltså skall inga andra uppgifter påverka) har fått index -0,4 så enligt det blupet så lämnar hon avkommer som är mindre än medel efter att en avkomma är visad som är över medel hur får de ihop detta.

Missvisande så det förslår.

Detta innebär ju att flera kommer att få felaktiga glädjesiffror och andra för låga siffror.Har även hittat felaktigheter (Diplomsto fick helt plötsligt 36 poäng)....och det bara på checka av en häst.

Avkommor som tävlas utomlands räknas ju inte in...så det blir ju snedvridet för en del.Sedan räknas det bara på stona?Avkommorna som är hingstar/valackar som är lite yngre då (3 år)?Verkar snurrigt värre.

Men visst de måste väl börja någonstans...men det verkar ju långt ifrån lika möjligt med rättvisande siffror på stonas avkommor...speciellt om där är flera exporter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka