Äntligen BLUP-Statestik

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kima
  • Startdatum Startdatum
Sv: Äntligen BLUP-Statestik

Ett av skälen till att man tidigare inte ville publicera stonas Blup var just det att det skulle uppstå så många missuppfattningar kring dem.
Läs noga informationen om vad som ingår i siffrorna !

Här kommer en mkt förenklad förklaring till att Elitston kan ha sämre Blup än nya oprövade ston :
härstamning - faderns och moderns förväntade förvärvning = alla syskon och avkommor som gått kvalitetsbedömning räknas in.
De yngre hingstarna har oftast ett bättre Blup än de äldre (aveln förväntas ha gått framåt). Ett sto med t ex kombinationen Master-Amiral har ett högt härstamningsindex, när hon sedan själv går kvalitetsbedömning och får medelhöga siffror så har hon iallafall ett högre Blup än ett sto med t ex kombinationen Marino-Raff som gått kvalitetsbedömning med topp-siffror. Detsamma gäller deras avkommor. Eftersom stona får så få avkommor så slår härstamningsbiten mer än vad gäller hingstarna (har de många bedömda avkommor så grundas indexen mer på deras resultat).

Det går inte heller att jämföra gamla ston med nya. När Blup-indexen publicerades i bokform-97 så hade t ex ston födda 1982-84 97.2 i totalindex i genomsnitt medans stona födda 1988-89 hade 102.8 i genomsnitt. Jarrah du ska alltså jämföra ditt stos Blup med hennes årssystrar (inte för det är nödvändigt heller hon är ju ett Elitsto).

Nej Joyride,
ditt stos siffror ändras inte för att hon stamboksförs eller att hennes fölunge visas. Men de ändras lite om stoets ev syskon visas vid kvalitetsbedömning, när hennes far får ett ändra index eller när hennes egna avkommor blir 4-år och går kvalitetsbedömning.

Jätte kul med siffrorna, började självklart med att kolla upp mina egna ston, det ena stoet fanns med två gånger en med hennes två älsta avkommor och en med den yngsta :confused: de andra två fanns inte med alls... :cry:

Tycker också att detta var lite förvirrande. Hur räknar de ut Blup? Hur mycket påverkar härstamningen samt modern och vad hon har lämnat? Exteriörindexet borde väl inte bli påverkat av stammen? (det borde väl bara påverka gång samt hoppindexet?)

Har sett flera ston med betydligt sämre index i hoppning än mitt sto fastän de bara haft ett poäng lägre i hoppningen på kvalbed.

Förstår inte riktigt...

Bonzie, det är just sådan de vill att du ska höra av dig om så de kan rätta.
Det är den mänskliga faktorn som gjort fel...
och det förekommer en hel del sådan felaktigheter. Ston som har två olika Blup (t ex ett för när de själva gå kvalitetsbedömning och sedan ett, med inlagt stamboksnummer, när avkommorna visas fram).
;)

Ur BLUP-INDEX-1997 :"För ston betyder nästan alltid det egna resultatet mest om det finns ett sådant. I annat fall kommer härstamning och avkommor att betyda lika mycket i och med det relativt begränsade antalet bedömda avkommor som stona har."

Det förklarar ju ändå inte varför 2 ston båda importer alltså finns inga blup på föräldrarna inräknade. Den ena gör ett kanonresultat och den andra gör ett mer mediokert resultat. Den med det mediokra resultatet får högre blup än den med kanonresultatet och deras blup kan ju endast vara beräknat på deras egna kvalitetsstarter. Skulle på något vis något blup räknas in trots att inget finns inlagt på föräldrarna så är stoet med kanonresultatet efter superstam med mkt högt blup i annat land medans den med det mediokra resultatet är efter mer mediokra föräldrar. Nej snedvridet så det förslår är detta systemet känns mkt missvisande. Är det på samma sätt som hingstarnas blup räknas fram så kommer i alla fall jag inte längre lägga någon vikt vid dessa siffror nu när man ser hur snett det ger utdelning.

Nåväl, sätter man in rena fullblod i aveln kan man räkna med att det utgår från ett relativt lågt Blup - eftersom det saknas info om stam. Menar du t ex importerade hingstar/ston från Tyskland så finns det ju ganska gott med info redan, t ex Cor de la Bryere-blod bör ju hamna rätt högt bara med tanke på Cortez Blup.
Eftersom det t o m 2003 hade bedöms ca 16 000 hästar vid kvalitetsbedömningarna och ytterligare ca 30 000 hästar ingår som "härstamningsdjur" så återfinns troligtvis någon släkting till hästarna någonstans.

Det finns väl ingen som väljer hingst efter enbart Blup ? Det är ju bara en liten del i all information kring hingstar och ston.

*lånar knapp*

Vilken ROLIG sida !!!

Nu blev ju jag "fast"

Nu ska kollas på hästar :D

Senast ändrad:

Det finns väl ingen som väljer hingst efter enbart Blup ?

Jodå visst finns det personer som gör det...de räknar maxat index x maxat index=högt blup på avkomma.Åtminstone har jag sett de tendenserna i andra Europeiska länder men det finns folk som resonerar så här med.Tror det är Fransmännen som mest avlar så...de tom annonserar med beräknat blup som en lanseringsgrej vid försäljning av häst.

Det är ju bara en liten del i all information kring hingstar och ston.

Nu kommer det nog bli som så...att folk som bara läser det de vill och glömmer resten.Ja dessa kommer nog att försöka gnälla om låga index och på så sätt försöka sänka ev priser på saluhästar.Även om verkligheten ser annorlunda ut.

Blup är en bra guide...men folk måste inse att Blup inte fullkomligt.

Kan tänka mej att en del avkommor efter hingstarna som ligger högst i index får en rejäl skjuts i Blup statestiken...kanske mer än vad de borde få.Medans de hingstar som inte använts lika mycket och haft färre ston blir lidande för det...precis så som det har varit med hingst-blupen.

Att sänka hingtstar pga av lågt Blup index...där det inte finns mer än kanske 15-30 bedömda avkommor måste ju vara helt fel.För att säkerställa en nedärvning borde en basis på minst 100 avkommor finnas innan detta kan sägas med någon större säkerhet.

Jag menar sänka en hingst till C ena året...och en några avkommor går bra samma säsong på tex kvalitén och helt plötsligt höjer indexet...och hingsten får åter sitt AB.Jag menar först är han inte värd att ha kvar...och sedan, ja men förresten där var ju några bra i allafall...och tillbaka med AB igen.Är man inte säkrare än så-vad är det för jäkla lekstuga som tar såna beslut!?! Jag kan inte påstå att jag tycker att alla sänkningar varit berättigade....eftersom det handlat om alldeles för få avkommor.

Nu babblar jag igen... :angel:

Jag tycker inte att du babblar ;)

Jag vet att Shogun och Junker skulle sänkas till C, men så hade de äntligen fått tillräcligt många avkommor bedömda och så fick de AB istället...

Håller verkligen med om att man inte får stirra sig blind på BLUP! T ex så har Ceylon 51 på ben men mycket höga siffror på andra delar, och hans avkommors prestationer visar att han trots allt var värd sitt elit trots att hans avkommor blev skeva i benen.

Jag måste också säga att siffrorna för importerade ston gör mig konfunderad. Min egen hästs mamma är från Danmark, ej reggad där och ej stamboksberättigad i Sverige. I Sverige är hon placerad i msv hoppning. Hon är efter en hingst som inte har danska indexsiffror och som knappt har några ättlingar i Sverige. Hur har man fått fram siffror på min hästs mamma :confused: Jag har försökt att läsa mig till det, men måste erkänna att jag inte begriper!

Det var precis det jag undrade över, TACK! men vad räknas som "bra" BLUP-index och vad räknas som dåligt?

Nu är jag inte helt säker. Finns säkert andra här som kan detta mycket bättre, tex Cat_and_Rat verkar kunna det. Men jag tror att BLUP-en ger en fingervisning om hur förvärvningssäker "familj" ditt sto kommer från.
Se citat:
"För ston betyder nästan alltid det egna resultatet mest om det finns ett sådant. I annat fall kommer härstamning och avkommor att betyda lika mycket i och med det relativt begränsade antalet bedömda avkommor som stona har."

Tyvärr verkar det ju förekomma lite fel men jag tycker ändå det är jättebra att det har kommit ut. Det har ju pratats om den här informationsbanken sen det börjades med kvalitetstävlan. De ber ju dessutom om hjälp att rätta till ev. fel.
Det jobb som någon/några har lagt ner på den sidan är enormt. Och har säkert tagit mkt lång tid och kostat en hel del. Troligen sitter flera och matar in information och då kan det ju bli dubletter m.m.
Kanske är det inte heller "hästmänniskor" som gör det.
Jag tycker man i stället kan dra sitt strå till stacken och hjälpa till genom att påpeka uppenbara fel man hittar. Och kanske tipsa om sådant som kan förbättra ännu mer.

Jag kollar inte så mycket på Blup-indexen. Visst är det lite roligt och intressant men det roligaste jag fann på sidan var kanske att man kan se sin hästs syskon och deras ev resultat på Kvalitetstävlan. Det tycker jag är jätteintressant. Man kan ju också söka avkommor från en viss individ, sto eller hingst och se hur deras avkommor lyckats på Kvalitén mm.

Jag förstår att det är den förväntade förärvningen som räknar fram indexet, men tycker att det är synd att inte 3-årstestet ingår eftersom det är långt fler hästar som gått det de senare åren. Jag tycker inte att det är komplett förrän det är medräknat och det är synd om tex spekulanter går in och tittar och ser siffrorna, so egentligen inte är rättvisande.

Men jag fick för mig att både 3-års och tävlingsresultat skulle räknas med nu, eller har jag drömt det?

Jag tror dom arbetar på att det ska vara med snart.
Har alla kvalitetsbedömda hästar fått med sina siffror än, eller finns det försvunna resultat, eller resultat de inte hunnit få in än?
Nån som märkt något sådant?

Annars så är ju sidan toppen :banana:

Ja de räknar med att kunna lägga med både 3-årstesterna (det börjar bli den mängden hästar nu så att de kan räkna på dem) och tävlingsresultat (och då kommer de troligtvis använda sig av championatspoängen). När det blir så vet jag inte men det kräver ju att alla tävlingsresultat rapporeras in ordentligt (och så är inte fallet idag).

Alla kvalitetsbedömningsresultat t o m 2004 ska vara inlagda men en del fel finns det ju.

Jarrah - du kan ha använt dig av "för bra" hingstar till dina ston. ;) Dvs det är faktiskt så att betäcker du med en hingst med högt Blup och får en avkomma som går bra så höjer du inte ditt stos Blup lika mycket som om du skulle betäcka med en hingst med ett lågt Blup och avkomman blev den samma.
Fast avel går ju inte ut på att ha ett så högt Blup som möjligt på stoet utan som du gör - födda upp förstaklassiga avkommor. :D

Senast ändrad:

Hmm. Jag undar hur många som begriper sig på BLUP:en egentligen.
Man tycker ju att tex Jarrahs BLUP borde vara mycket högre med tanke på flera avkommor med dubbeldiplom, godkänd hingst, Breederssegrare och ett antal fölchampionatsvinnare/plac på Riks (fast föl lär ju inte räknas in). Även Jill som har Elitdotter (Jarrah) och flera dubbeldiplom samt flera BT-placerade och svårklassplaceringar borde, tycker jag, få högre. Kruxet är att
Jaja, jag fattar hur det fungerar, men tycker inte att systemet är riktigt bra ännu.

Jag har bara en känsla av att nu får man ÄNNU MER att förklara för eventuella köpare för att de "råkat halka in" på denna sidan.Vilket säkert kommer att kontra emot en självt med kommentarer som "ja men det står ju så på ASVHs sida...så då MÅSTE det ju vara RIKTIGT"....vilket gör då automatiskt att allt annat MÅSTE vara FEL....eller så ljuger man i deras ögon.*suck*

Jag tycker det tydligt ska stå på denna sida hur felvisande siffrorna KAN VARA beroende på de olika orsakerna...som tex ålder, tävlande exporter med mera...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka