Det finns ju faktiskt skall som bottnar i annat än att hunden är osäker eller otrygg. Gripa tycker tex hemskt synd om sig själv de få gånger hon testat sitta i hundgård hos min vän. Hon förstår inte alls konceptet med att bli lämnad med en hundkompis medans jag och en av hennes bästa människor gör något skitkul utan henne
Nu klagar hon bara när hon ser oss, men hon har absolut ingen separationsångest utan är enbart avis.
Jag tycker att det är ganska stor skillnad på att ge hunden ett obehag som gör den RÄDD och/eller som den inte förstår och gör den osäker samt att ge den ett obehag som bara är.. Obehagligt/omständigt/inte värt det, för hunden.
Jag anser inte att man ska ha ett anstiskallhalsband på en hund som har panik hemma. Eller är rädd. Men en hund som tex tycker att det är en kul aktivitet att sitta i fönstret och skälla som en idiotl eller ligger vid dörren och väntar in ljud att få reagera på skapar bara onödig stress. Det behöver inte heller ha att göra med överskottsenergi alls utan kan snarare bli en ond cirkel av att beteendet föder stressen som förstärker beteendet extra.
Ibland är det helt enkelt schysstast för hundens skull att bryta med ett obehag utan att skrämma skiten ur hunden. Det finns ju grader i helvetet sas
Viggo har tex fått för sig det senaste typ året att stressa i bilen när den står stilla. Han är inte rädd, bara uppspelt. Jag har testat vänta ut, har testat belöna passivitet. Men nä. Så tog fram vattensprutan. Och ett sprut senare så gick han och la sig, efter en liten stund slutade han flåsa och skaka och la sig, suckade och somnade. Nu får jag ju absolut upprepa det. Han är ju knappast livrädd för vattensprutan (då hade jag inte använt den) men han tycker absolut den är äcklig.
Jag har för närvarande en intakt hane och en höglöpande tik sovandes bredvid mig i sängen. Saknar de sexuallust? Absolut inte. Men ärligt talat så stoppar jag det direkt med vattenkorrigering (eller tja, till 95% är det bara hot utan att behöva använda den) från hanens håll (tiken tycker bara det är kul och lyssnar när man säger till henne att lägga sig istället
)
Hade jag inte gjort det så hade han istället legat här och flåsat och skakat. Då han tillåts gå upp mer och mer i stress helt enkelt.
Etik är jätteviktigt. Men ibland är det mest etiska faktiskt att göra något mindre värt det för hunden. Jag är annars för att träna med främst positiva metoder. Men det är inte alltid det är det schysstaste mot hunden.
Hjälp vad långt det blev