Antiflygfän

Jag gör nog som de flesta:). 4S under magen, tyvärr är det förenat med viss livsfara att försöka smörja juver/skap på mina djur så jag sprayar UltraShield mellan bakbenen, eller ja, över hela hästarna. 4S runt ögon, ganascher och strupe. Den ena har varken huva eller flupannband då han antingen strimlar huvorna eller får skav av grimman. Men den andra har grimma med flugpannband då jag upptäckt att hon är obekväm i huvan. Känns skönt att dom klarar sig på detta och jag inte behöver täcka.

Våra går ute dagtid på gräs, stora platta fält . Hagarna ligger mellan två skogspartier så det blir ngt sorts vindstråk där det blåser i stort sett jämt . Jätteskönt och underlättar mot insekter !
Nu har det varit sån värmebölja här i veckor att vi nästan inte har ngn broms och inte så mkt flugor heller . Finns inget vatten för de att kläckas i typ .
Hästarna har flyweil eller luvor och de flesta har flugtäcke nu när det varit såhär extremt varmt .

Funderar på om de på lång sikt minskar beståndet? Jag menar; om ett antal fler dör varje år, även om det inte verkar vara så många, så blir det ju färre som förökar sig... och nästa år är det en liiiiite färre som kläcks osv ... eller är jag ute och seglar nu??:crazy:

Min sprayas med ultra shield och huvudet smörjs med 4ess. Inget annat på då hon fick fula skavsår av huvan och verkar inte besvärad. Det finns även en bromsfälla i hagen.

Mina går ute dygnet runt och har ingenting förutom spray.

Min gammeltant skulle behöva flugpannband men det tar hon bara av sig. Jag har testat huvor med samma resultat.

I år går det i en härlig hage där det fläktar på flera ställen. Det var längesedan jag såg så lite insekter runt mina hästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: cili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka