Antidepressiv medicin under graviditet

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Dean

Jag undrar om någon har erfarenhet av att vara gravid samtidigt som ni äter antidepressiva tabletter.

Det står inte så mkt om biverkningar vid graviditet.
Jag äter Zoloft nu och vi funderar på att skaffa barn, men jag vet inte om det är lämpligt. Läkarna säger olika så det vore intressant att höra från personer som varit med om det om ni märkt något speciellt vid graviditet och om det skadat fostret på något sätt. Jag vill absolut inte riskera något och tänker inte chansa, då kan jag lika gärna vänta.

Sv: Antidepressiv medicin under graviditet

Dean: Det kunde lika gärna varit jag som skrev denna tråd... Har grubblat över just kombinationen Zoloft och graviditet ett tag då jag tar Z mot SAD/vinterdepression under sex av årets tolv månader sedan flera år tillbaka.

Ja, usch man är så osäker...vill inte skada sitt blivande barn. Men samtidigt vet jag inte hur länge jag måste vänta innan jag kan sluta med tabletterna...

Jag äter dem pga att min kropp reagerar så sjukt mkt på stress. Jag blir jätte dålig.

Ämnet har diskuterats här förut, fast det är ganska länge sedan.
Använd sökfunktionen så kanske du hittar de gamla trådarna... :)
Men om jag int eminns fel så avrådes bestämt från användande vid graviditet. Fast att OM graviditeten redan är ett faktum och depressionen förvärras så säjer läkarna att man ska äta pillren ändå. Antingen gamblar man med sin egen hälsa elelr också med fostrets...

Oki...sorry :o

Då ska jag genast ut och leta gamla trådar :)

jag skrev en tråd för någon månad sedan.
Jag har slutat med medicin och får fullt stöd av min terapeut, läkaren vill dock gärna medicinera men min terapeut säger att jag inte ska lyssna på honom då hon anser att hon känner och kan avgöra min situation bättre. Jag får hjälp med tät terapi, och ska börja olika grupper efter semestern för att få praktisk hjälp för mina problem istället för medicinering så att säga!

Jag åt Citalopram (eller vad det heter...) så jag blev gravid.
Min terapeut sade åt mig att sluta med de med en gång, inte ens nedtrappning... :smirk:

Dean skrev:
Jag äter dem pga att min kropp reagerar så sjukt mkt på stress. Jag blir jätte dålig.

Då tycker jag att du ska försöka bli väldigt mycket bättre innan du funderar på att bli gravid. Att ta hand om en bebis KAN vara oerhört omvälvande och stressande :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 972
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Skorpis_8
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Även ni som funderar kring sterilisering, eller funderat men valt att vänta/låta bli är högst intressant att höra tankar ifrån. Grejen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 994
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar