Antibiotikafråga!

S

skwaller

Är det någon som vet varför hästar bara ska ha antibiotika i fem dagar?

Vi människor är det ju så noga med vad gäller fullföljande av behandling i tio dagar. Jag har förstått det så att detta är pga att antibiotikan förstör bakteriernas "väggar" när de delar sig (förökar sig). Vissa bakterier vilar från att dela sig ibland och om inte kuren med antibiotika är lång nog så missar man dessa.

Ur min okunniga och spekulativa synvinkel kan man tro lite olika anledningar till dessa fem dagars skillnad (så här på rak arm nu):
*Människor är mycket känsligare för infektioner och får absolut inte ha en enda bakterie kvar (?)
*Hästar har bättre läkkött (?)
*Man är inte lika noga med djur (?)
*Man har inte diskuterat antibiotikaresistens i samma grad inom djurvården (?)
*Bakterier beter sig helt annorlunda i djur (jmft m människor) (?)
*Temperaturskillnaden mellan djur och människa skulle inverka (tror inte det eg, hur blir det då vid feber och individuella avvikelser i temp?) (?)
*BLA BLa Bla bla... ni förstår idén... (?)

Skulle vara roligt om någon som verkligen KUNDE något ville skriva (andra också så klart(!), men jag vill ju VETA).

Det finns ju resistens även för hästarna (e-coli exempelvis). Det är också väldigt lätt för större ställen med hästar i träning att få en "kur" antibiotika utskriven att ha i stallet "för att ha om en häst skulle behöva".

Många spekuleringar blev det.... Är det någon som har något att tillägga?

:confused:

Sv: Antibiotikafråga!

Antibiotikaresistens är välkänd och väldiskuterat inom djurvården med, och flera av de fall där man rutinmässigt gav antibiotika förr har man i mångt och mycket övergått till att 'vänta och se' och sätta in antibiotika först när det ev behövs. T ex har Ultuna gått ifrån att rutinmässigt ge antibiotika vid analsäcksböld hos katt lärde jag mig häromdagen ;)

Sett det i fler fall också, klokapselbrott behandlades förr enl min erf nästan uteslutande med antibiotika för säkerhets skull, medan nu blir det antibiotika om det behövs (jag har tyvärr gedigen erf av just klokapselbrott). Samma sak har jag sett inom sårskador på häst.

Hur lång behandlingstiden hos djur är beror på typen av antibiotika också, så det är inte så att det alltid är 5 dagar. T ex penovet har en minsta behandlingstid på tre dagar, inte fem, detsamma gäller ethacillin, minsta behandlingstid 3 dagar. Hippotrim pasta har minst 5 dygn eller till symptomfrihet förelegat i 2 dagar. Etc.

Så jag vet inte var du fått att det 'alltid/bara' ges i 5 dagar? Här har det varit både 5, 6, 7, 10 och 14 dagar. Beroende på preparat samt ffa beroende på anledningen till medicineringen.

Jmf jag med mig själv ang humanvården har det också varierat stort, från 7 - 14 dagar som jag fått 'order' om att äta det.

Hundsidan så även där varierat, mycket beroende på problem och preparat, och även där 7 dagar och uppåt, längsta är 21 eller om det var 28 dagar..

Jag tror det handlar om att antibiotika till häst kan vara dödlig. I samband med medicineringen störs nämligen mikrofloran i hästens tarm och gör det
möjligt för sjukdomsalstrande bakterier av olika slag, som till exempel Salmonella eller Clostridier, att växa till. Tydligen är förloppet snabbt och hästen kan förlora hundratals liter vätska på kort tid pga kraftig diarre som oftast kommer efter 3-4 dygns behandling. Den största riskgruppen var hästar som behandlades på kinik. Dödligheten var 50%.

Detta är vad jag läst mig till.

Det var en många olika tankar!

Jag har egentligen inget bra svar, men kan iallfall hjälpa dig att avfärda några teorier:

- människor är inte känsligare för infektioner i allmänhet. En antibiotikakur avdödar inte heller alla bakterier, en kropp är ingalunda steril efter genomgången kur!

- Hästar har inte bättre läkkött, snarare tvärtom. Många av de pc-behandlingar som skrivs ut till häst är ju faktiskt mot just sårinfektioner. Detta är betydligt mer sällsynt hos människor där man ju kan sköta sår på ett bättre sätt än hos bandagefientliga djur som står i skit...

- att man skulle ha sämre kunskap om antibiotikaresistens inom djurvården är också fel. Det diskuteras mycket och särskilda normgrupper finns tillsatta. Man behandlar det antal dagar som krävs för att häva infektionen - det är ju inte så att man slutar när ungefär hälften av bekterierna är döda, då hade infektionen snabbt blossat upp igen. Det räcker helt enkelt med 5-7 dagar i de flesta fall, till och med kortare behandlingstider diskuteras. Ur resistenssynpunkt är det absolut ett måste att behandla tills infektionen är bekämpad, men att fortsätta en vecka efter det gynnar snarare resistensutvecklingen. Har man för långa behandlingstider på humansidan? I ärlighetens namn räcker det ju oftast att knapra Kåvepenin i 2 dagar för att häva en halsfluss... Rekommenderad behandlingstid på människor är 7-10 dagar för okpmplicerade infektioner, 10 dagar vid borrelios och sånt.

- Man är inte lika noga med djur? Det kan väl iofs stämma, men är inte anledningen till kortare behandlingstider. Kurerna hjälper ju faktiskt och om man struntade i infektioner hos djur så kunde man ju ha struntat i att behandla alls? OCh som sagt - de insatta behandlingarna hjälper.

- Inga temperaturskillnader att prata om direkt, så den avfärdar jag också...

Hos hund och katt har man fö betydligt längre behandlingstider...

Jag tror att mycket handlar om inarbetade behandlingsmönster/rutiner, på både djur och humansidan. Biotillgänglighet kan väl kanske spela en roll. De orala preparaten för häst har t ex rek behandlingstid 5 dgr el till 2 dgr e symptomfrihet. Detsamma gäller även för trimsulfa i injektionsform iofs..

Mina hästar har då fått behandling under längre tid. Vanligt med 8-10 dagar och den sista har gått på antibiotika i mer än 14 dagar, gör fortfarande.:eek:

OK.

Nog förstår du att jag inte kan mycket och det jag "kan" har jag lärt mig på plats. Dessa fem dagar jag trodde var standard har de jag pratat med (inte så många) också trott varit standard. Dessutom har jag bara varit med om Hippotrim och en gång i muskel med annat (läskigt som 17 för hästen gick nästan i chock varje gång!! :( )

Tur att man kan fråga! Tack för ditt svar! :bow:

Det borde jag ha tänkt på -MAGEN! Tack!:bow:

Jag tror det handlar om att antibiotika till häst kan vara dödlig. I samband med medicineringen störs nämligen mikrofloran i hästens tarm och gör det
möjligt för sjukdomsalstrande bakterier av olika slag, som till exempel Salmonella eller Clostridier, att växa till. Tydligen är förloppet snabbt och hästen kan förlora hundratals liter vätska på kort tid pga kraftig diarre som oftast kommer efter 3-4 dygns behandling. Den största riskgruppen var hästar som behandlades på kinik. Dödligheten var 50%.

Detta är vad jag läst mig till.

En kortare behandling minskar inte riskerna för biverkningar. Den komplikation du nämner ovan, Baron Gruff, är i första hand en risk vid behandling med bredspektrumantibiotika som t ex tetracyklin. En "vanlig" penicillinkur ger ytterst sällan upphov till fatala diarréer. Om varannan häst inte blev bra på sin korta kur hade man inte heller vunnit så mkt - då blossar infektionen upp igen och hästen kan förväntas bli mer allmänpåverkad. 5 dagar räcker helt enkelt. Därför ger man inte 10 dagar!

Tack för bra svar på många tankar! Hoppades lite på att du skulle dyka upp! :laugh:

När du nämner resistensrisk med alldeles för lång behandling med antibiotika så tycker jag det låter helt logiskt. Jag har (tyst för mig själv;)) tänkt att kanske man bara får ner antalet bakterier så kan kroppen själv ta hand om resten naturligt. Det är bara så svårt att tänka rätt vad gäller antibiotika eftersom jag inte har något att gå på alls egentligen faktamässigt. Min största osäkerhetsgrej har varit hur KROPPEN reagerat på antibiotikan. Slår man ut lite av immunförsvaret samtidigt, är det bara "värstingarna" kvar på slutet och man måste slå bort dessa också, etc etc (Redan svarat på det senare jag vet men så har jag funderat förut se du.)

Jag har helt enkelt inte sett något logiskt mönster i antibiotikahanteringen och det är därför jag funderat så "vitt och brett" (bra för att öppna för diskussioner också).

TACK :bow:

Lagom behandlingstid är bäst ur resistenssynpunkt! För kort behandling = du presenterar antibiotikat för de patogena (sjukdomsalstrande) bakterierna, men låter dem överleva. Detta ökar risken för att den aktuella stammen ska utveckla en resistensgen och därmed bli svårare att behandla i framtiden. Detsamma gäller om man ger en för låg dos eller inte följer behandlingsrekommendationerna för övrigt. En för lång antibiotikakur å andra sida, avdödar säkert infektionen, men presenterar samtidigt under längre tid antibiotikat för andra bakterier i kroppen. Risken ökar att dessa utvecklar en resistensgen som sedan kan överföras till patogena stammar.

Lagom är, som alltid, bäst...

Vissa antibiotika påverkar immunförsvaret, inte alla.

Ja, det slutar alltid med det, eller hur? Lagom är bäst....

Även:

Använd sunt förnuft...

:laugh:

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka