Antibiotikachock?

C

Cecely

Är detta vanligt eller? Kan en häst dö?
Ska nämligen ge pollan antibiotika nu mot hennes regnskållor men då sa vet att se upp för en antibiotikachock!! :eek: Det kan ju ha dödlig utgång så jag vet inte vad jag ska göra nu... :confused:Hon har ju inte jättemånga utslag så att hon besväras värst mycket. Vad hade ni gjort??

Det är när man sprutar och inte pga antibiotikan i sig utan bärämnet om jag inte minns fel, lidokainet?

Iaf så är det om man av misstag sprutar i blodet istället för i muskel.

Sen kan de naturigtvis vara allergiska också.

Och vanligt vet jag väl inte men det händer.

Ger du i munnen så är det "bara" risken för allergi du har att bekymra dig över.

Taget ur minnet och inte säkert rätt.

Det är sprutor som ska ges...Jag kommeri nte göra det utan en stallkompis som gjort detta förr.

Glöm inte att ge din häst något för magen också under antibiotikakuren. Tex mag/tarm, probiotika mm..
( Från en som själv blir urkass av pencillin, men jag käkar då Youghurt eller Proviva )
De kan falla ur ganska lätt om de får problem med sin mage.

tycker inte om att ge antibiotikasprutor pga av chockrisken, vet en som gav sin häst det men vet ej vad som hände med den!!

Risken finns ju alltid men som sagt inte jätte vanligt, men tänk på att alltid spruta i boxen, och gå ut från boxen och stäng direkt efter hästen har fått sprutan.

Efter att ha upplevt en penicillin-chock är jag väldigt orolig för att det ska hända igen. Hon reagerade två dagar innan kurens slut, hade alltså fått nästan hela kuren.

Som tur var så blev det inte dödlig utgång, hon blev bara helt skräckslagen, slängde sig bakåt och det såg ut som om hon hade sett ett spöke, gick nästan omkull :crazy: -väldigt obehagligt!! Nästa gång jag blir tvungen att ge antibiotika ska jag be att få det i pasta (om det går), annars vet jag inte hur jag ska göra *den dagen den sorgen* :crazy:

//Cutie

Läste en artikel om det i en engelsk hästtidning nån gång. Men där tror jag dom sa att det berodde på just penicillinet, att hästen var allergisk. Men du menar alltså att det är lidokainet? Då borde det mao vara tryggt att ge oralt då?? :confused:

Deras konklusjon var iaf att man skulle undvika antibiotika i den grad det var möjligt, men om hästen var allvarligt sjuk ansågs det som mindre risk att ge sprutor än att inte göra det.

Nej det är två skillda reaktioner, den ena mot penicillinet och då spelar det ingen roll om man sprutat fel eller inte och den andra pga att lidokainet nått hjärnan och orskar kaos. Men jag är inte hundra mer än att de är skilda orsaker.

Läs länken ovan. Precis som där står kan du råka ut för 2 reaktioner:
1. Hästen är allergisk mot PC, kan i sällsynta fall chocka och dö (svullnar upp som bollar). Har man vet på plats kan man prova spruta Adrenalin och cortison.
2. Medan eller stax efter du sprutat kan Procain (konserveringsmedlet) läcka ut i något blodkärl. Hästen reagerar då med att bli okontaktbar och "knäpp" i allt ifrån en liten stund till en halvtimme ungefär. Spruta därför alltid inne i boxen så ni kan stänga inne hästen. Ofta dör de inte av denna reaktion, men de kan skada sig rätt rejält eftersom de inte vet vad de gör. Du kan heller inte ge hästen något för att lindra reaktionen.
Med denna reaktion kan du även spruta klart kuren (om du vågar :o), men om du sprutar klart kuren med typ 1 reaktion kommer hästen att reagera än värre.
Förresten, Lidocain är samma sak som Xylocain och är ett bedövningsmedel.

Det är väl den bedömningen en veterinär ska göra innan h*n skriver ut ett receptbelagt preparat.

Uppväger risken med behandlingen nyttan av densamma?

Jag fick spruta min häst med antibiotika i tio dagar och det var inte kul. Som tur var slapp jag pencillinchock. Det viktiga är att boxdörren öppen så att man snabbt kan ta sig ut om det händer, annars kan man ju hamna under hästen om den skulle ramla ihop. Det läskiga är ju om man sprutar i blodet i stället för i muskeln, för då kan ju ev luft komma in i blodet och det är ju jättefarligt. Så jag vet inte om jag skulle ge pencillin till min häst om man absolut inte måste, finns det inget bättre sätt? Jag hade inget val då.

Hmm. Hästarna ska definitivt inte få penicillin om inte dom är döden nära! :eek: '

Gillar mina små vita ofarliga piller......

En häst tål flera liter luft i blodet så det är ingen större risk. :)

Prokain heter saltet som pc är löst i (lidokain är lokalbedövning). Prokainet gör att pc utsöndras långsamt från injektionsstället under hela dygnet, alltså behöver man bara spruta en gång/dygn jfrt med ex Geepenil som måste ges tre ggr/ dygn. Hästar kan chocka både på prokain eller på antibiotikan, hästar kan chocka på ALLT, vaccination, smmärtlindring...you name it. Lustigt är att jag under mina 10 år som hästskötare i travstall och efterföljande 5,5 år på vet.skolan aldrig varit med om en pc-chock. Det är inte många som verkligen sett någon, det är inte så vanligt som denna diskussion ger skem av, men det är ju alltid trist när det händer.

Ja det var ngt med kain iaf :o (därav frågetecknet efter). Men vad det var bra för mindes jag väl?

Har inte heller hört talas om ngn som chockat, inte IRL.

Klart..om man ger lidokain i blodet så ....då kan man snacka chock...eller kramp eller nåt. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka